Gå til innhold

LS-50 - Hvordan skanne lysbilder ?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått kjøpt meg en Nikon LS-50 etter å ha prøvd å få tak i en siden oktober 2005. Endelig skal jeg få skannet inn de 2000 lysbildene - teknte jeg, men etter noen forsøk så ser det ikke særlig lovende ut.

Når jeg skanner et bilde som er krystallklart og med kraftige farger uten å bruke noen av de avanserte funksjonene så blir resultatet et sørgelig nesten fargeløst og mørkt bilde.

Hva er galt ? Kan ikke skanneren klare et normalt lysbilde uten å gjøre bruk av de avanserte funksjonene ?

Den eneste funksjonen jeg har brukt er "Scan Image Enhancer" som gjør bildet litt lysere, men ikke i nærheten av hvordan originalbildet ser ut!

Jeg har prøvd digital ROC en gang, funksjonen som skal brukes for å sprite opp bleke farger, det fungerte bra men det tok veldig lang tid. Men hvorfor sprite opp farger som i utgangspunktet er så sterke de kan bli ? Dette skjønner jeg ikke.

Er det noen som har erfaring med dette som kan gi meg et tips om hva jeg gjør galt ?

Hvilke parametere skanner du med for å oppnå beste resultat ?

/Ovind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den samme scanneren på jobben, sitter faktisk å skanner nå:p

På bilder med god jevn eksponering holder det vanligvis med en curve justering og kanskje litt farge korrigerering, men på spesielt undereksponerte bilder er den rett og slett for "lyssvak" tror jeg, for da blir bildene langt fra så bra som de ser ut på mot lyset.

Har du slått på/endret Nikon Color Management?

Hvis du bruker Adobe RGB profil får du farger tilnærmet hva du vil få fra et fotolabratorium.

Har du kalibrert skjermen din? det har mye å si for fargene.

Men du må regne med å tweake innstillingene for farge/kontras osv for hvert bilde for å få optimalt resultat!

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

Nikon Color Management er aktivisert.

Hva mener du med Adobe RGB profil ? Er det i Nikon Scan 4.0 ?

Kalibrering av skjerm ? Gjelder det LCD-skjerm ? Hvordan ?

Nå har jeg testet litt mere og kommet frem til et brukbart bilde ved å justere litt på Curves-RGB/-R/-G/-B.

Men det store utslaget kom da jeg justerte på Chroma-kurven. Da kom dagslyset frem, nesten som i originalbildet.

Dette krever tydeligvis en del eksperimentering.

Jeg kommer tilbake med info om parametersetting for beste resultat.

Lenke til kommentar
Takk for tipset.

Nikon Color Management er aktivisert.

Hva mener du med Adobe RGB profil ? Er det i Nikon Scan 4.0 ?

Kalibrering av skjerm ?  Gjelder det LCD-skjerm ? Hvordan ?

Nå har jeg testet litt mere og kommet frem til et brukbart bilde ved å justere litt på Curves-RGB/-R/-G/-B.

Men det store utslaget kom da jeg justerte på Chroma-kurven. Da kom dagslyset frem, nesten som i originalbildet.

7308272[/snapback]

Profiler styres inne på Preferences og Color Management i Nikon Scan 4.

Skjermen kalibreres best med en hardware kalibrator (f.eks Pantone Colorvision Spyder eller via software som f.eks Adobe Gamma, men HW er det beste), med en kalibrert skjerm er du sikker på å se riktig farger på skjermen slik at du ikke korrigerer bilde fra kanskje egentlig å være bra til å bli dårlig. Alle skjermer (lcd/crt) burde kalibrerers, da de sjeldent er korrekte i fargen (men HW kalibrering koster noen lapper)

Chroma kurven er veldig nyttig, bare ikke man overdriver den.

Men det beste er som du gjør, prøve seg frem og se hva som skjer:D

Lenke til kommentar

7308272[/snapback]

JA, vi er et par andre andre eiere som også har hatt litt startproblemer... Det er ganske mange parametre å skru på, ikke alt er særlig dokumentert, så man må prøve og feile litt.

Vi har tenkt å ta en liten workshop etter hvert og lære litt av hverandre, det kan være lurt. Si fra hvis du er interessert, blir nær/i Oslo.

Jeg bruker mye autocontrast knappen i curve-settings. Den pleier å gjøre susen, og kan lett resettes så du ser forskjellen. i andre tilfeller justerer jeg bare kurvene litt manuellt.

Har sluttet å bruke den generelle enhanceren...

Pass på at de fleste instillingene henger igjen, som er fint når du har knipset masse bilder som skal justeres likt...

Men da får du plutselig rare resultater når du skifter motiv..

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd digital ROC en gang, funksjonen som skal brukes for å sprite opp bleke farger, det fungerte bra men det tok veldig lang tid. Men hvorfor sprite opp farger som i utgangspunktet er så sterke de kan bli ? Dette skjønner jeg ikke.

7301442[/snapback]

ROC er primært for å rette opp fargefeil på gamle bilder.

Se denne posten for eksempel.

Den fungerer utmerket!!

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaring med dette som kan gi meg et tips om hva jeg gjør galt ?

Hvilke parametere skanner du med for å oppnå beste resultat ?

/Ovind

Nå har jeg tatt et stort sprang nærmere et riktig resultat.

Slik er parameterene:

- LCH/Chroma: Dradd opp ½ rute på midten.

- Analog Gain: Master settes fra "0" til "1".

- Image Enhancer: ENABLE

Den største forandringen kom med Analog Gain - Master.

Da fikk jeg frem lyset i hele bildet.

Når jeg til slutt slo på Image Enhancer gav det bildet den lille

ekstra fargestyrken som skulle til. Dette ble brukbart.

Nå vet jeg at det lar seg gjøre å få et brukbart resultat med

denne skanneren. En stund lurte jeg på om den var defekt.

Merkelig at en får så dårlig resultat med standard-innstillingene!

Nå kan det også være at det første bildet jeg prøvde meg på var

et uheldig valg for en som har lite foto-erfaring.

Det skal bli spennende å se hvordan dette oppsettet funker

for de neste bildene som skal skannes...

:blush: Jeg oppdaget en liten detalj underveis som var litt flaut.

Lyspæren jeg brukte når jeg tittet på lysbildet var en tanke

gulere enn den burde være. Hva slags lys skal en bruke for å

se riktige farger ? Dagslyspære ??

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
:blush: Jeg oppdaget en liten detalj underveis som var litt flaut.

Lyspæren jeg brukte når jeg tittet på lysbildet var en tanke

gulere enn den burde være. Hva slags lys skal en bruke for å

se riktige farger ? Dagslyspære ??

Anbefaler deg å skaffe deg et lite lysbord. Gir et nokså hvitt lys. Burde være mulig å få tak i fra en 300-400 og oppover.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd scanneren min litt igjen, og det er en ting jeg virkelig sliter med:

etter preview får jeg som regel et bra forslag på instillinger, og bildet blir ofte best med dette.

Men jeg pleier som regel å prøve auto contrast og justere litt på kurvene, men ulempen er at du da ikke kommer tilbake til forelsått oppsett.

Da må du ta nytt preview, og selv da får du ikke alltid samme oppsett!

Fordi den tar hensyn til kurve-instillinger, og hvis de er endret får du ikke de samme igjen...

Dette er sikkert veldig fint hvis du skal scanne en hel serie som er ganske lik, men det er frustrerende å ikke få tilbake et fornuftig oppsett.

Har begynt å teste VueScan igjen, som nå ga veldig bra resultat, mye bedre enn Nikon Scan! Synes kanskje at støvfjerningen ikke ble like bra, men det kule er at den styrer dette selv, og du kan justere det real time!

Som tidligere nevnt har jeg ønske om å holde en liten workshop i Oslo området, slik at vi kan prøve å lære litt av hverandre, og mest ut av denne scanneren...

Lenke til kommentar
Silverfast er løsningen for mange av dere- er desverre fryktelig dyrt, omtrent det samme som hva scanneren koster!

Det gir meg helt vanvittig bra gjengivelse av fargene på positivfilm.

7982528[/snapback]

VueScan er overkommelig, $40, og er også kjent for å gi meget god fargegjengivelse. Den er tydeligvis brukt av en del på forumet.

Fordelen med disse programmene er at du får samme grensesnitt mot alle dine scannere, og de har mange viktige funksjoner. (som å lage profiler for ulike filmer etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...