Prizefighter Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) 5.81 b) Vi har et lufttomt elektronrør. Se figur. En avgrenset, smal elektronstråle passerer midt på mellom to parallelle plater og treffer en luminescerende skjerm i P. vi kobler så en spenningskilde på 91 V mellom platene. Beregn feltstyrken mellom de to platene. Hvilken akselerasjon får elektronene i feltet ? c) Elektronene kommer inn i feltet med farten 1,0*10^7m/s. Vis at elektronene treffer den ene platen midt på. Tegn elektronbanen. d) Vi endrer spenningen slik at strålen så vidt slipper ut av feltet og treffer skjermen i P1. Regn ut avstanden PP1. (P --> P1). På C var jeg ikke hundre prosent sikker på hva jeg skulle gjøre, men jeg trikset meg fram med den tidløse veiformelen, samt brukte x- og y-komponentene av farten til å finne, ting. På D tenkte jeg det var så enkelt som å bruke x- og y-komponentene av farten og tenke vektorer til å finne vinkelen den heller oppover. Da har vi ene siden, og vinkelen, og kan tenke pytagoras? Kunne noen hjulpet meg litt her. Vx = V0 (startfart) Vy = a * t Og så videre.. -Takk på forhånd Edit 1: er bare b og c jeg lurer på. Endret 16. november 2006 av Chris88 Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Bumpi Bumpi. Innleveringsoppgaver som det er deadline på. Takk igjen. Lenke til kommentar
Ehrgeiz Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Er en stund siden jeg har holdt på med dette, har du fasit tilgjengelig? Skal være oppg. b dette. E = U/d = 91V/0,02 m = 4550 V/m = 4,6 kV. ma = eE a = eU/md = 8,0 * 10^14 m/s^2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå