tomcse Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Hei Sitter på et system med en Athlon 64 X2 2,0GHz @ 2,5GHz (250MHz FSB x 10) og OCZ Platinum DDR1-RAM på originalhastighet 250MHz (500MHz DDR). Saken er den at jeg har vannkjøling av den dimensjonerte sorten på Chipsett nForce4 + CPU. Jeg har lyst til å klokke høyere på CPU, men lurer på at det fører til at jeg ikke lengre kan kjøre FSB synkront med RAM. Vil det oppstå vesentlige ytelsestap ved å begynne å kjøre lavere hastighet på RAM enn FSB, altså asynkront? Jeg er klar over at RAM'en ikke er overklokket, og at den sikkert kan overklokkes noe om jeg slakker på timings'ene. Men hva er best? Synkron FSB og overklokket RAM med slakkere timings, eller asynkron FSB og RAM med standard hastighet og tilhørende stramme timings? Lenke til kommentar
Clint Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Hei. Teorien rundt dette kan jeg lite om, men kan da litt praktisk klokking.. Forskjellen på dette kan du jo måle i diverse benchmarks.. Prøv litt høyre FSB(synkront) først, og deretter asynkront. Rammen din må da klare litt over standard hastighet. Du kan gi rammen litt mer volt dersom det blir ustabilt. Man må jo prøve seg litt frem, dersom man ikke finner en med nøyaktig samme oppsett. Det er vel det du håper på skjønner jeg ;-) Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg har også samme 'problem' som du. Jeg skal klokke prosessoren min, men Ram'en er ikke serlig overklokkvennlig.. Så da må jeg asynkronisere dem. Håper ikke det blir merkbart ytelsestap. (?!?) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 På AMD64 gjør det ingenting om HTT og RAM kjører asynkront. Minnekontrolleren på AMD64 kjører på hastigheten til prosessoren (2,5 GHz eller høyere i ditt tilfelle) så det er ikke problemer med latency mellom kontrollerene, slik som der er/var på Intel-systemer. Hva som yter best av høy minnefrekvens @ høye timings og lav minnefrekvens @ lave timings finnes det ikke et fasitsvar på. Der må du bare prøve deg frem. Du skal ihvertfall vite at minneytelsen ikke går ned når du kjører det asynk, så lenge minnet holder seg på den samme hastighet som det gjorde før. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 så du sier at med Intel (conroe) vil jeg merke ytelsestap? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg vet ikke hvordan det er når du setter minnehastigheten lavere enn FSB på Intel, men når du setter den høyere enn FSB er det ihvertfall ikke noe tap. Du får rett og slett bare prøve deg frem. Lenke til kommentar
tomcse Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Høres bra ut. Takker for gode svar! Skal etterhvert gå på en ny runde overklokking her. Trenger mere CPU-kraft! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det vil være ytelsestap, men det er lite, og mest merkbat i ren benchmarking. Det vil uten tvil gi deg bedre total ytelse om du kan klokke CPU litt lengre, selv om du da ikke kjører synkront mer. Den konkrete forskjellen i spesifikke applikasjoner kan du jo enkelt måle ved å benchmarke etterpå og sammenligne... -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå