Gå til innhold

Coverage Sampled Antialiasing, Quincunx om igjen?

Anbefalte innlegg

Med 8800 kortene har nvidia prøvd seg på en ny teknikk innenfor kantutgjevning, nemlig Coverage Sampled Antialiasing.

Ifølge nvidias FAQ:

- You will now have the option of 16x full screen multisampled antialiasing quality at near 4x multisampled antialiasing performance using a single GPU with the help of a new AA mode called Coverage Sampled Antialiasing. We'll get into this later though with pretty much this is a math based approach as the new CS mode computes and stores boolean coverage at 16 subsamples and yes this is the point where we lost you right? We'll drop it.

So what you need to remember is that CSAA enhances application antialiasing modes with higher quality antialiasing. The new modes are called 8x, 8xQ, 16x, and 16xQ. The 8xQ and 16xQ modes provide first class antialiasing quality TBH.

Men som du ser her er får man som regel ikke både i pose og sekk, legg merke til den hakkete støttebjelken til høyre.

8xQ.png

8xMSAA (8xQ)

16x.png

16xCSAA

Forrige gang var prøvde de Quincunx. Men folk oppdaget fort at den gjorde alt mindre skarpt

heavy_compare-02_Quincunx.gif

kilde: http://www.hexus.net/content/item.php?item=7177&page=6

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på antialising, spesielt ikke denne nye CSAA-teknikken. Men jeg har forstått det slik at CSAA gir en overalt bedre AA enn FSAA ved samme ytelsestap. Dette er ved å variere graden av AA i forskjellige deler av scenen som renderes, slik at man distributerer flere samples der det trengs versus det hvor det normalt ikke er trengs.

Så lenge CSAA gir en svært god (dog, ikke like perfekt som 16xFSAA) AA til svært lite ytelsestap kan jeg godt forstå hvorfor nVidia har valgt å utvikle og inkludere denne teknikken, selv om den kanskje ikke er den beste.

Det er forholdet mellom AA/bildekvalitet og ytelse som er det viktige.

Jeg velger heller kjapt og pent framfor tregt og perfekt :)

Med forbehold om feil, misforståelser, osv.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  skag1 skrev:
Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på antialising, spesielt ikke denne nye CSAA-teknikken. Men jeg har forstått det slik at CSAA gir en overalt bedre AA enn FSAA ved samme ytelsestap. Dette er ved å variere graden av AA i forskjellige deler av scenen som renderes, slik at man distributerer flere samples der det trengs versus det hvor det normalt ikke er trengs.

Jeg har ikke satt meg så mye inn i CSAA selv, men det ser nå ut som at 8xQ (ren 8xMSAA) gir bedre kvalitet enn 16x (CSAA) med et lavere ytelsetap. Jeg har problemer med å se fordelene med CSAA. Dette kan dog være ganske spill avhengig. Navngivingen er ihvertfall nokså missvisende.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...