Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med IDE

Anbefalte innlegg

jeg sliter med å få en IDE-disk og en IDE-dvdrom til å funke samtidig. på hovedkortet mitt er det 2 IDE-kontakter, men det kan virke som den ene er død. jeg finner harddisken og dvdrommen på IDE-kontakt 1 hvis jeg kobler bare den ene komponenten til samtidig, men prøver jeg å koble sammen begge komponentene med èn IDE-kabel, finner jeg enten ingen av komponentene, eller bare en, i bios. :nei:

Noen som har en ide om hva jeg skal gjøre? Har ikke så mye greie på IDE, da jeg vanligvis benytter meg av S-ATA. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett må man stille jumpere på enheten til master og slave. Standard innstilling er at disk og DVD er master, og plugger du da begge inn samtidig så vil det ikke virke.

7300421[/snapback]

Vet du hvordan dette gjøres, tror du jeg må stille på dette i bios eller fysisk på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Uansett må man stille jumpere på enheten til master og slave. Standard innstilling er at disk og DVD er master, og plugger du da begge inn samtidig så vil det ikke virke.

7300421[/snapback]

Det du sier er at hvis jeg stiller inn på at dvd'en skal være master, og hardisker skal være slave, at det da vil fungere?

Lenke til kommentar

Oki! begynner å forstå hvordan det skal gjøres, fant jumperen på dvdrommen. det er totalt 6 pinner jeg kan ha jumperen på, og jumperen var i utgangspunktet satt på de 2 pinnene lengst mot høgre. skal denne jumperen flyttes heilt til venstre eller i midten for at dvdrommen skal være slave?

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...