Yamato47 Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hei hei, Hva er forskjellene på kernelene som kommer med distroene, i mitt tilfelle mdk9, og Linus-kernelene? Er det noe å tape for meg med å kompilere utifra offisiell linux-kode? mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Kernelene som følger med distroene, ihvertfall de mer brukervennlige, er laget slik at mest mulig hardware skal være støttet "out of the box". Dette fører til mye "unødvendige" moduler og kernelen blir større og "tyngre" (dårlig forklart, men tror du skjønner :smile:). Dersom du kompilerer en kernel til å passe DIN hardware (optimalisere) vil du i mange tilfeller kunne merke en ytelse-bedring. Ved vanlig desktop-bruk på en ellers normalt kraftig PC har kanskje ikke dette noe særlig å si, men vil man ha en stabil, sikker og rask server (f.eks) kan dette (samt å ikke installere altslags unødvendige programmer) føre til at man får utnyttet maskinen mer effektivt til det den skal brukes til. Håper dette hjalp :smile: Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. november 2002 Forfatter Del Skrevet 13. november 2002 Greit! Hvis forskjellen er støtte for hardware jeg ikke har går jeg for å bygge utifra linus-kode. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
drall Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Det mest negative med å gå bort fra mandrake sin kernel, er at du mister "supermount", eller automatisk montering av cder og slikt. Det fins patcher for dette til "vanilla-kerneler" også, men jeg tror det kan bli vanskelig å finne en patch til en oppdatert versjon. Jeg har forresten brukt 2.4.20-pre10-ac2 med preempt patch lenge nå uten stabilitetsproblem, denne har klart bedre ytelse enn en standard kernel. [ Denne Melding var redigert av: drall på 2002-11-13 22:40 ] Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Jeg bruker Linux-kernel. Rett og slett fordi jeg ikke fikk til å patche gentoo-kernel med 2.4.20, noe som jeg må for at AGP skal fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå