mEhE` Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 ser at komplett.no har en finanseringsordning.. men står egentlig lite om hva dette vil koste ekstra og hva en må betale i mnd på en pc til 10-15000 ca? noen som har prøvd denne ordningen?eller er det absulutt ikke til og andbefale? en ting til,må jeg ha kortleser også i tillegg til bypasskortet? Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 ser at komplett.no har en finanseringsordning..men står egentlig lite om hva dette vil koste ekstra og hva en må betale i mnd på en pc til 10-15000 ca? noen som har prøvd denne ordningen?eller er det absulutt ikke til og andbefale? en ting til,må jeg ha kortleser også i tillegg til bypasskortet? 7299949[/snapback] Når du bestiller på avbetaling, så kredittsjekkes du..(f,eks via bankID). Etter dette, om du får innvilget kreditt, så kommer det opp en link til nedbetalingsplan _før_ du godkjenner kjøpet. Håper dette var til litt hjelp. Lenke til kommentar
Zl8 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Har ikke sett på komplett sine finansieringsordninger, men på generelt grunnlag synes jeg det er en fin regel at har man ikke råd, så bør man ikke kjøpe. Fins nok av folk som lever over evne og går på en smell. 1 Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 har heller ikke sett på komplett sin ordning. men med de fleste finansierings ordninger er det faktisk billigere med et forbrukslån fra en bank. men som ZI8 sier: har man ikke råd, så bør man ikke kjøpe. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) For en PC på ca 15.000 må du betale ca kr 590 i mnd i 3 år. Dette gir en effektiv rente på ca 28 %. Eller for å si det kort - PC-en vil koste ca 21 400 kr i stedet for 15 000 kr. Finansieringsordninger lønner seg aldri, til det er renten alt for høy. Faktisk så lønner det seg aldri å kjøpe såpass rimelige objekter lånefinansiert, da termingebyrer og avgifter gjør totalen relativt dyr. Men forbrukslån er vanligvis rimeligst. Bypasskort krever kortleser. Endret 17. november 2006 av Bolson Lenke til kommentar
starks Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Nå skal det vel nevnes at de færreste kjøper noe på avbetaling fordi de tror det blir billigere da Er også generelt i mot å handle på kreditt, men når det gjelder relativt beskjedne summer som dette så kan det gå an. De gangene jeg har gjort det, gjør jeg alt jeg kan for å betale det ned kjapt. For du kan betale mer enn det står i betalingslanen, med det resultat at kostnadene blir mindre.. Komplett sin ordning har jeg ikke prøvd selv, men det skulle ikke forundre meg om det er f.eks. GE Money Bank som leverer tjenesten. Som nevnt før kan forbrukslån være et rimeligere alternativ dersom du har en medsøker (kausjonist). Dersom du skal ta opp forbrukslån uten sikkerhet så vet jeg ikke om det blir noe billigere.. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Ser at beløpet en kan låne, bestemmes av kredittvurderingen. Det vil si, at det justeres mot hvor mye en har tjent. Eller tar jeg helt feil? Komplett har også begrenset muligheten for dem under 20. En person under 20 år kan kun finansiere 15 000 kr. Personlig synes jeg at grensen burde vært lavere, men ok, iniativet er veldig bra. Og alle har rett i at kredittkjøp som regel aldri lønner seg, men det er greit den dagen pcen ryker, og en ikke har spart opp et "krisefond". Så kan en heller, som det er nevnt over, betale inn mer enn det månedlige beløpet. Betaler en mer enn det månedlige beløpet, og betaler hvert eneste avdrag, uten å måtte få et purregebyr, så ser jeg ikke det store problemet. Det blir som omvent sparing. Men det forutsetter jo at en har en total kontroll over ens egen økonomi.. Dog finnes det unntak. En større butikkkjede har et finansieringskort, der en ikke betaler renter om en gjør seg ferdig med beløpet innen 12 måneder. Der betaler en kun et månedsgebyr. Ikke akkurat gratis det heller, men bedre enn 19% rente. Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 (endret) er over 20år og har fast jobb,så om det er mulig og betale raskere er det nok ikke stort problem. men ble litt skeptisk etter at jeg leste at man kun kunne betale på 36 mnd..?? Endret 17. november 2006 av mEhE` Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 er over 20år og har fast jobb,så om det er mulig og betale raskere er det nok ikke stort problem.men ble litt skeptisk etter at jeg leste at man kun kunne betale på 36 mnd..?? 7304523[/snapback] Aner ikke om Komplett.no har fast tid på 36 mnd, men svært ofte er finansieringsordninger bygd på fast antall terminer (for at finansieringsinstitusjonen skal tjene grovt med penger. Har du fast jobb bør du heller vurdere å ta en tur til banken Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 er over 20år og har fast jobb,så om det er mulig og betale raskere er det nok ikke stort problem.men ble litt skeptisk etter at jeg leste at man kun kunne betale på 36 mnd..?? 7304523[/snapback] 36 måneder synes jeg er for lang tid å nedbetale en pc på i utgangspunktet. Det er altså snakk om 3 år. Jeg nekter å tro at det er like stas å betale 600 kr i måneden for samme pcen om 2,5 år, når den er litt tregere, og det er kommet så mye annet på markedet..... Husk, at jo fortere du nedbetaler hele beløpet, jo billigere blir totalkostnaden for lånet. Lenke til kommentar
rexst Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 har selv tatt avbetaling på pc utstyr på komplett .... her er mitt råd .... styr unna ........ dette er dyre greier .-..... men det fine er at du velger selv om du vil betale det ned fortere.... Lenke til kommentar
mEhE` Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 (endret) har selv tatt avbetaling på pc utstyr på komplett ....her er mitt råd .... styr unna ........ dette er dyre greier .-..... men det fine er at du velger selv om du vil betale det ned fortere.... 7304947[/snapback] da styrer jeg unna og får rett og slett spare..flaut og gå i banken og spør om nytt lån når jeg nettopp har lånt penger til ny bil.. edit: kan man betale ned på feks 5-6mnd? Endret 17. november 2006 av mEhE` Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 har selv tatt avbetaling på pc utstyr på komplett ....her er mitt råd .... styr unna ........ dette er dyre greier .-..... men det fine er at du velger selv om du vil betale det ned fortere.... 7304947[/snapback] da styrer jeg unna og får rett og slett spare..flaut og gå i banken og spør om nytt lån når jeg nettopp har lånt penger til ny bil.. edit: kan man betale ned på feks 5-6mnd? 7304981[/snapback] Du kan betale ned så raskt du bare vil. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Jepp. Det stemmer. Har betalt ned halve "lånet" etter 4-5 mnd nå Er ferdig med hele pakka innen noe få måneder. Så i mitt tilfelle, har en PC på 10 000 blitt omtrent 2000 (?) kroner dyrere. menmen Endret 10. juli 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 10. mai 2014 Del Skrevet 10. mai 2014 (endret) bladde meg gjennom forum og kom over dette.Nå kan du handle hos komplett for f.eks 15.000 kroner og velge 3 måneder.Deretter vil det komme et engangs gebyr etter 14 dager pålydende 295 kroner.Når da 3 måneder har gått, vil de sende deg en faktura på 15.000 kroner + administrasjonsgebyr 3 x 45 kroner = 15.135 kroner.Hvis du da ikke har betalt dette innen fristen, vil du automatisk gå over til et 36 måneder betalingsplan hvilket er dyrt. Endret 10. mai 2014 av funkweb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå