Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

VW Touran 2.0 170HK


Bjerknez

Anbefalte innlegg

gratulerer. syns disse bilene er fine til å vere familiebil.

og 170hk da ikke verst ikke verst.

8494560[/snapback]

Takk skal du ha :)

 

Til alle dere med BMW 525IA:

IKKE kjør om kapp med en Golf GT TDI eller en Touran 2.0TDI 170HK. i bratte oppoverbakker. Dere har ikke sjans!

 

En jeg kjenner kjørte om kapp med meg to ganger opp en tunnel. (10% stigning) vi startet på bunnen av tunnelen.

Overaskelsen var stor når jeg faktisk slo han begge gangene med min touran! Vel.. var ikke snakk om stoore forskjeller, men jeg vil tippe jeg til slutt lå 2 sek. forran.

 

Her snakker vi om en strekning på rundt 1100 meter. (ren oppoverbakke.)

 

Han hadde nok kanskje tatt meg på en rett strekning, men han hadde nok slitt mere enn det jeg gjorde i tunnelen :)

 

Så til dere med en BMW 525IA:

Tenk dere om ett par ganger før dere kjører om kapp med en Golf GT TDI eller en Touran 2.0 TDI med rød "I". Dere vil nok ha større problemer med Golfen, da den veier en del mindre enn Touranen, så jeg tror jeg kan påstå at dere hadde tapt på en rett strekning også.

Uansett.. i en bratt motbakke har dere ikke sjans! (Så sant dere ikke kjører en 525 TDI da sef... :) )

8495882[/snapback]

 

Ikke noe problem å slå deg med selv min vesle 1.6 l. Med 4x4 og glatte veier om vinteren så tar jeg alle VW med 2 hjulstrekk i 0-100 :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gratulerer. syns disse bilene er fine til å vere familiebil.

og 170hk da ikke verst ikke verst.

8494560[/snapback]

Takk skal du ha :)

 

Til alle dere med BMW 525IA:

IKKE kjør om kapp med en Golf GT TDI eller en Touran 2.0TDI 170HK. i bratte oppoverbakker. Dere har ikke sjans!

 

En jeg kjenner kjørte om kapp med meg to ganger opp en tunnel. (10% stigning) vi startet på bunnen av tunnelen.

Overaskelsen var stor når jeg faktisk slo han begge gangene med min touran! Vel.. var ikke snakk om stoore forskjeller, men jeg vil tippe jeg til slutt lå 2 sek. forran.

 

Her snakker vi om en strekning på rundt 1100 meter. (ren oppoverbakke.)

 

Han hadde nok kanskje tatt meg på en rett strekning, men han hadde nok slitt mere enn det jeg gjorde i tunnelen :)

 

Så til dere med en BMW 525IA:

Tenk dere om ett par ganger før dere kjører om kapp med en Golf GT TDI eller en Touran 2.0 TDI med rød "I". Dere vil nok ha større problemer med Golfen, da den veier en del mindre enn Touranen, så jeg tror jeg kan påstå at dere hadde tapt på en rett strekning også.

Uansett.. i en bratt motbakke har dere ikke sjans! (Så sant dere ikke kjører en 525 TDI da sef... :) )

8495882[/snapback]

 

Ikke noe problem å slå deg med selv min vesle 1.6 l. Med 4x4 og glatte veier om vinteren så tar jeg alle VW med 2 hjulstrekk i 0-100 :tease:

8524631[/snapback]

Ingen som kjører om kapp på glatta da.... det er ikke der man måler ytelser liksom... Man kunne vel hatt en midre motor en dette også, da motoren har veeeldig lite å si så lenge veigrepet er borte...

 

Men for å dra det litt andre veien:

På sommerstid kjørere jeg nok fra loppa di, selv om jeg har en middels Campinvogn på slep :) Dessuten så er det jo tørre/våte veier mesteparten av året, så de få dagene det er såpeglatt og hvor en 4x4 kommer til nytte, står sikkert jeg inne varm garasje og polerer bil alikevel :)

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Veier ikke en 525i ganske mye?

 

men ja, tdi bilene har moment de :)

8524762[/snapback]

En 525i veier omtrent det samme som en Touran. rundt 16-1700 kg.

 

En kammerat av meg har en Ford Escort med 150HK. (bensin)

Han var veeeldig stolt av denne motoren, helt til han prøvekjørte min. :)

 

Det virker kanskje som om jeg synes min bil er raskest i verden, noe den sef. overhodet ikke er... men det er mange som kjører rundt i trimmede plastracere ala Sierra/escort/Volvo med like mange hester og tror de har sjans. Jeg kan trøste dere med det at det har dere ikke. Vertfall ikke i motbakker!

 

Den Escorten med 150HK. kjørte jeg i ca. 30 min. fra Molde sentrum til ett sted som het Åfarnes. Den gikk relativt bra på turtall mellom 4-5.000 omdr. men kommer man ned på rundt 3.000 omdr. eller mindre var den totalt ubrukelig. Det endte med at jeg ble sittende å gire febrilsk for å hele tiden ha turtallsnåla mellom 4-5000 omdr. Veeeeldig slitsomt. Nå kan man sef. ikke sammenligne en 1.8l 150HK. bensinmotor med en 2.0TDI med 170HK. Grunnen til at jeg nevner det jeg gjør nå, er at det finnes mange av dem som kommer opp på siden min med halvslitne trimmede bensinbiler og vil prøve seg. Det ender stort sett med at jeg bruker rundt 10 sek. på og dra fra dem før jeg slakker av igjen og roer meg ned. Da tror dem sikkert at jeg backet ut og trakk meg forde jeg var redd for å tape, men hvis dem virkelig tror dette, så har dem ett lite problem.

 

Jeg har overhodet ingen interesse av å kappkjøre med alle og enhver som prøver seg. jeg er liksom litt over det stadiet.

Lenke til kommentar

Men RCP-88 har et poeng.

Det er ikke nødvendig å trekke frem hvor uendelig mye bedre din Touran er i forhold til "alle andre plastracere" i annenhvert av dine innlegg.

Det er lov å være stolt og fornøyd av bilen sin, men folk har nok forstått nå at 170hk TDI har moment. At du drar i fra en 525IA er ikke så veldig imponerende, i grunn.

 

Der jeg jobbet før var det en fyr som hadde kjøpt seg en "ny" (brukt) bil, og kjeften gikk i ett om hvor bra den var, hvor rask den var, og hvor dritt alle andres biler var. Det er nokså bånn å høre på, uten at jeg automatisk setter et likhetstegn med denne tråden.

 

Uansett en fin bil du har fått deg, om enn litt dyr, og hver tiende bil jeg ser på vei hjem fra jobb er jo en Touran, så da er det vel god kvalitet også.

Lenke til kommentar
Min bil spinner da som pokker på første og andre gir på tørr assfalt den, ved fult gasspådrag. (Hvis jeg slaår av antispinn da)

8526651[/snapback]

 

Ja, da skjønner du kanskje hva man skal med firehjulstrekk selv om det ikke er kaldt ute da? Antispinn på VAG er vel sånne greier som skrur på bremsene på det hjulet som spinner, eller? Noe av det mest tåpelige som fins, hva med å heller investere i gode differ som fordeler kraften til det hjulet som har mest grep, har du vag antispinn og det er glatt ute ender du bare med å ødelegge bremsene dine :nei::no::nei:

Lenke til kommentar

Bremsene holder nok dem 3 årene jeg skal ha denne bilen, så det bekymrer meg ikke.

 

Jeg har da ikke sagt at man ikke kan være stolt av bilen sin, selv om man har en bil som jeg velger å kalle "Plastracer" ?

 

Det som er litt morro, er at når folk for øye på en Touran, så regner dem ikke med at det sitter noe særlig motor i denne, og tar det derfor for gitt at dem kjører i fra meg. Noen ganger blir jeg sikkert kjørt fra og andre ganger kanskje ikke...

 

Det blir som om jeg skulle begynne å yppe meg med en Porche Cayenne... Man må liksom kjenne sine begrensninger og tenke seg om ett par ganger før man begir seg ut på noe som man vanskelig kan avslutte på en verdig måte.

 

Jeg har forøvrig aldri sagt at min touran er best og raskest i verden, men det kan kanskje virke som om det er det jeg mener... Hvordan dere tolker det jeg skriver på må dere selv stå til ansvar for, men ja.. jeg kan innrømme at jeg er litt ivrig og kanskje litt postivt overasket over denne såkalte "kassebilen" som noen av dere velger å kalle den. :)

Lenke til kommentar

Det er ingenting som lukten av ny bil. Jeg er selv 1 måned unna min nye bil, som blir mitt andre nybilkjøp. Og det er alltid spennende. Sier seg selv at men lett kommer innom "min nye bil" når man nettopp har fått den. Kjenner meg igjen her.

 

kassabil/babykonteiner er det Gigaflow. Folkebil er det også. Og jeg har som kjent lite til overs for biler med den Svære V og W`en på panseret. Ingen av VAG sine andre merker heller for den slags skyld. Men det betyr ingen ting hva jeg mener. Vi er heldigvis forskjellige. Det viktigste er at du liker bilen din. Så kos deg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Smak og behag ja, men det er godt å se at VW gjør noe riktig, siste generasjons Golf er en herlig bil som kommer til å være en klassiker i flere tiår. Har prøvd en ny Golf med 2.0 TDI 4Motion med 197 hk (chippet fra 140), herlige kjøreegenskaper og moment. Har skikkelig lyst å prøve en lik din en dag Giga å se hvordan Touranen oppfører seg på veien sammenlignet med Golf. :)

Lenke til kommentar

Bilen er jeg skikkelig fornøyd med! :) Ingen tvil om det!

 

Man må huske på at resultatene fra Autoindex ikke kan sees før om noen år da... For det er jo dagens modeller av VW som har blitt bedre. Før så skal jeg være enig i at VW ikke var det beste kjøpet. Mye skjer også i denne bransjen. :)

Lenke til kommentar
Bilen er jeg skikkelig fornøyd med! :) Ingen tvil om det!

 

Man må huske på at resultatene fra Autoindex ikke kan sees før om noen år da... For det er jo dagens modeller av VW som har blitt bedre. Før så skal jeg være enig i at VW ikke var det beste kjøpet. Mye skjer også i denne bransjen. :)

8536958[/snapback]

 

Jo, det er sant det du sier der. De har skjerpet seg en del de siste årene. Opel også ser det ut til. Opel var noe dritt før uten tvil. Så ting kommer seg.

Det er jo litt vanskelig å forstå hvorfor tyskerene laget så mye med dårlig kvalitet, når japsene fikk det til?? :ohmy: Se bare på Mercedes E-klasse. Der måtte de bytte en gjeng med dører pga rust på helt nye biler. :nei:

 

Det beste i VAG de siste årene har vært Skoda. Det værste har faktisk vært Audi.

Lenke til kommentar

Akkurat det er jeg helt ening i! Har kjørt en del Toyota Avensis 2007 mod og jeg fant aldri den rette sittestillinga prøvde og stille rattet og setet med det ble ikke bra uansett hva jeg gjore... Etter en stund ble jeg sliten i armene og ryggen av og kjøre.

Og alt inni bilen er av plast som du kan ta og riste på midtkonsollen og dasjbordet og se at det beveger på seg, det sitter jo ikke sikkelig fast jo! Og viss du kjører på en hump så hører du bare at plasten gnisser... Var ikke mye kvalitet følese der nei..

Lenke til kommentar

Hei netopp lest denne tråden, gratulerer med ny bil.

Sånn som jeg har lest, har du: testet 0-100, drevet kappkjøring opp en lang bakke flere ganger samt latt andre prøve bilen for å kjenne hvor sprek den er.-

Alt dette den første måneden du har bilen....... du har antagelig påført motoren slitasje tilsvarende flere måneder kjøring allerede da den ikke er innkjørt...

Hvordan vet jeg dette? gjorde akurat det samme selv:(

Det du bør gjøre er å skifte olje, og ta det med ro til du har passert 1000km på telleren....ellers lykke til med ny bil...

Lenke til kommentar

Litt merkelig påstånd om innkjøring. Sist jeg spurte hos min forhandler når jeg kjøpte ny bil fikk jeg beskjed om å kjøre normalt. Kjørte også et par ganger med gassen i bånn i begynnelsen. Bilen har fungert utmerket siden med oljeskifte hvert 15 k og ikke en dråpe forbruk hittil i mellom (over 60 k siden ny).

 

Disse VAG virker mye mer skjøre i forhold. Husker også at oljeforbruket var skyhøyt på min Polo etter bare noen mnd. etter at den var kjøpt ny og den ble behandlet meget pent siden det var min første bil.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Hva er merkelig? å ta det rolig de første 100 mil?

En motor består av bevegelige deler. når motoren er ny skal disse tilpasse seg hverandere, ved ekstrem kjøring KAN denne tilpassningen gå dårlig og man kan få problemer med tolleranser i lagerskåler og syllinder foringer. med påfølgende høyt oljeforbruk og dårlig kompresjon..

men det var bare det verksmesteren min sa til meg etter att de hadde fikset min bil.

Nye veivlager og opphoning av syllindere samt nye ringer til stemplene, kostet meg bare 12000 så det er ikke så farlig da...

Lenke til kommentar
Hva er merkelig? å ta det rolig de første 100 mil?

En motor består av bevegelige deler. når motoren er ny skal disse tilpasse seg hverandere, ved ekstrem kjøring KAN denne tilpassningen gå dårlig og man kan få problemer med tolleranser i lagerskåler og syllinder foringer. med påfølgende høyt oljeforbruk og dårlig kompresjon..

men det var bare det verksmesteren min sa til meg etter att de hadde fikset min bil.

Nye veivlager og opphoning av syllindere samt nye ringer til stemplene, kostet meg bare 12000 så det er ikke så farlig da...

8557224[/snapback]

Vi har nettop fått ny bil, i manualen står det at man ikke skal ta kick-down på gasspedalen\aldri i bånn, ikke under 1.500 rpm, ikke over 3.500 rpm og kjøre pent de første 200 milene :p Så det er sikkert litt viktig

Lenke til kommentar

Håper du blir fornøyd med bilen din.

 

Det du skrev om chipping av bilen: du har vel ikke tenkt å gjøre dette i garantitiden vel?

 

170 TDI-hester i en slik bil høres helt digg ut!

 

Har en bror som har en BMW 320D med 200 hester og den akselererer hele tiden opp til 170(da han slapp gass-pedalen) opp rogalands bratteste tunnel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...