Trondelomski Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Har en HP Armada (eldre PII) med Win2000 Proff jeg ønsker å få XP Proff på etter å ha oppgradert harddisk etc. Har mulighet til å få kjøpt en OEM versjon som ikke har vært brukt/aktivert men selger sier den må være til en Fijitsu Siemens maskin. Har tidligere kjøpt en OEM versjon til en annen maskin jeg har, og det var intet problem. Aktivering av lisensen ei heller. Sendte sågar en mail til Microsoft og fikk beskjed om at det ikke var noe galt med det, med hensyn til lovligheten, bortsett fra event. support etc. Men kan det stemme at det er mulig " å låse" det til en bestemt produsent/merke? Vil over på XP da det blir enklere å administrere hjemmenetverket for en "amatør" som meg. Noen som kan gi litt utfyllende svar her? Er jo noen kroner å spare på dette og det kan jeg bruke på å få litt mere RAM. Mvh Trondelomski Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Det ligger en egen liten dll-fil (eller lignende, husker ikke akkurat nå, og har ikke mine Fujitsu CD`er her) som nekter å starte installasjonsrutinen dersom den ikke gjenkjenner spesifikk hardware. Dersom du bare fjerner denne fila (tar en modifisert backup av dine egne data, som er lov), så kan du installere det på hva som helst. Lenke til kommentar
Trondelomski Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Dersom du bare fjerner denne fila (tar en modifisert backup av dine egne data, som er lov), så kan du installere det på hva som helst. 7299401[/snapback] Takk for svar. Du har tydeligvis litt kunnskap her. Men hva menes med "modifisert backup" og hvordan gjøres den? Akkurat her blir jeg litt "grønn" Kan jo ikke redigere XP CD'n eller er det her backupen kommer inn? Mvh Trondelomski Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Jeg har prøvd å bruke oem xp til en "fabrikk-maskin" jeg kjøpte på en selvbygd pc. Måten jeg gjorde det på for å bruke den på en annen maskin var å bruke en vanlig xp-cd, altså en som ikke ligger integrert på en maskin-cd, og brukte key'en som vanlig. Her kan du antakeligvis bruke en back-up cd også. Det er jo i prinsippet nøkkelen du betaler for. Det fungerer greit. Endret 16. november 2006 av Jan-Vidar Lenke til kommentar
Trondelomski Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Hei Vil det si at jeg kan starte opp installasjonen med den XP-cd som fulgte min nye maskin? Når spørsmål om aktiveringsnøkkel kommer under installasjon, således bare legge in CD-Key på den OEM jeg event. kjøper? Eller er jeg helt på jordet her? Mvh Trondelomski Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Det var det jeg prøvde en gang og det fungerte. Lenke til kommentar
Trondelomski Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Da tar jeg sjansen og prøver. Feiler det, blir det noen snapser mindre til Lutefiskkvelden som er rett om hjørnet. Takker for alle svar i denne tråden. Mvh Trondelomski Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Men det skulle ikke forundre meg om det varierer fra produsent til produsent. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Flytter denne til windowes, da det er windowsrelatert spørsmål som var feilpostet i kjøp/salg av PC Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Spørsmålet er om en eldre Pentium II er i stand til å kjøre XP i særlig grad. Har hatt XP på en Pentium III med 512 MB minne, og det var en relativt treg opplevelse. Hvilke specs er det på maskinen? Ørjan... Lenke til kommentar
Trondelomski Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Spørsmålet er om en eldre Pentium II er i stand til å kjøre XP i særlig grad. Har hatt XP på en Pentium III med 512 MB minne, og det var en relativt treg opplevelse. Har kjørt Xp på den tidligere, og det går helt greit til den bruken denne har. Kun litt "sofasurfing/e-post" og der har en jo ikke så dårlig tid. Når de tunge oppgavene skal gjøres, da får jeg løfte rompa ut av godstolen, og bevege meg ned i kjellern til datamaskinen. Men kjøpte meg XP Home fra NetShop. Like greit og prismessig ikke noe dyrere en å handle på QXL eller Finn ser det ut til. Ellers beklager jeg å ha lagt inn spørsmålet i feil kategori men takker alle for svar/tips. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Det du gjør er at du tar og kopierer innholder på CD-plata til harddisken, fjerner fila, og brenner filene til en CD, som bootbar, og så har du laget en backup av din egen CD, som fungerer litt mer allsidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå