Batman4ever Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Er 22 år og har såvidt begynt å trene litt situps hjemme. Har lest en del rundt på forumet, men ser ut til at nesten alle kjører eget opplegg, at feks noen sverger til få situps per sett mens andre sverger til mange. Lurer på hva som blir mest korrekt for meg? Kjører 2x30 situps med 30 sekunders pause mellom settene. Gjør dette kun 1 gang per dag. I pausen mellom settene, så vell som etterpå, kjenner jeg at magen stammer seg (jeg kjenner at jeg har trent). - Gjør jeg det riktig, eller burde jeg ha lagt inn flere sett? - Har lest her på forumet at hvis man tar få "riktige" og tunge situps så vil muskelmassen øke, i motsetning til om man tar mange (100+) situps i settet osv som vil øke utholdenheten på musklene. Siden målet mitt er å få fjernet det lille "flesklaget" som ligger over magen lurer jeg på hva som er mest effektivt for å fjerne dette? Få tunge eller mange lette? Er klar over at jeg i tillegg bør jogge etc for å få ned fettprosenten. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Highrep er vel det beste i dette tilfellet. Bra du skjønner at fettprosenten først og fremst må ned. Lenke til kommentar
Batman4ever Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 Highrep er vel det beste i dette tilfellet. Highrep? Kan du utdype litt? Hva anbefaler du? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg ville anbefalt mange repetisjoner, fremfor tunge løft. Men det viktigste er uansett å få ned fettprosenten ved f.eks. jogging, og samt. ha et godt kosthold. Lenke til kommentar
Batman4ever Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Jeg ville anbefalt mange repetisjoner, fremfor tunge løft. Men det viktigste er uansett å få ned fettprosenten ved f.eks. jogging, og samt. ha et godt kosthold. 7298777[/snapback] ok, men hva tror du om 2x30? er dette for lite? Burde jeg feks ha tatt 2x30 morgen & kveld, eller feks fortsette med det jeg holder på med nå og legge til ett sett så det blir 3x30? Endret 16. november 2006 av Batman4ever Lenke til kommentar
Camron Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Etter min mening blir 2x30 for lite, ja. Er usikker på hvor mange reps som er optimalt, men jeg synes ikke det er noen magisk grense for hvor mange som bør tas. Ta så mange du klarer i hvert sett, og ta igjen så mange sett du klarer. Dette kan du gjøre 1 gang om dagen, og se hvordan det går. Endret 16. november 2006 av Camron Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Hvis du føler at du orker mer så kan du godt øke til 3x30, men noe mer enn 30 i settet er mer enn nok. (er det ikke?) Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Bare for å gjøre det klart, man kan ikke punktforbrenne. Det vil si at du kan ikke bare forbrenne fett på magen, det går på hele kroppen. Men selv fikk jeg best resultater når jeg begynte å ta trege ekstensive (trege negative) repetisjoner. Trent latissimus dorci også ganske bra, kult å se sidemagemusklene (?) komme frem da. Ja, selve magen består bare av en muskler. Altså en muskel med mange mageruter. edit: leifi! Endret 16. november 2006 av Chris88 Lenke til kommentar
Camron Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Bare for å gjøre det klart, man kan ikke punktforbrenne. Nettopp derfor jeg prøver å si at han skal minke fettprosenten. Lenke til kommentar
frostbitten Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg har hørt og lært at det beste for å få ned fettprosenten så effektiv som mulig er å først ha en treningsøkt hvor du kjører ganske hardt, for så og ta en joggetur på noen kilometer. Jeg har selv nettopp slutta å røyke, og begynt med trening (igjen). En annen metode som er svært effektiv for mage(musklene) er å rulle fks. ei matte og legge den under korsryggen når du tar situps. Om dette er optimalt for å forbrenne fett, er jeg litt usikker på, da det er forferdelig tungt. Lenke til kommentar
_NiXoN_ Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 For det første, så vil trening av magemusklene ikke føre til at du mister fett i mageregionen. Som sagt ovenfor, det går ikke an å punktslanke. Trening av en muskel kan få muskelen til å vokse og bli sterkere, som selvsagt gjør at magen ser strammere ut, men mengden fett vil være den samme. Siden målet ditt er å få vekk fettet, så er det ikke noe poeng i å trene situps i det hele tatt(med mindre du vil ha større magemuskler, noe du sannsyneligvis vil, jeg bare understreker et poeng her, det er annen type trening som må til for å få bort fettet) Desutten er det veldig vanskelig å gi deg et svar på hvor mange repetisjoner og sett du skal kjøre, det må du nesten finne ut av selv. Tren slik at du kjenner at du har trent muskelen. Hvis f.eks 2x30 er noe som gjør deg skikkelig kjørt, så tren dette. Men bare noen få ganger! Etter hvert som 2x30 begynner å bli lett, må du øke treningsmengden, slik at du får progresjon i treningen. Lenke til kommentar
Batman4ever Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Desutten er det veldig vanskelig å gi deg et svar på hvor mange repetisjoner og sett du skal kjøre, det må du nesten finne ut av selv. Tren slik at du kjenner at du har trent muskelen. Hvis f.eks 2x30 er noe som gjør deg skikkelig kjørt, så tren dette. Men bare noen få ganger! Etter hvert som 2x30 begynner å bli lett, må du øke treningsmengden, slik at du får progresjon i treningen. 7299528[/snapback] Blir ikke skikkelig kjørt av å trene 2x30. Kjenner det en liten stund etterpå bare. Lurer på hvor kjørt man bør være etter trening? (hvor kjørt er det bra å være uten å gå over streken (overtrene)). Poenget med trening er vel at man presser seg, men hvor langt skal man gå? Skal man kjenne at man har trent i 15 minutter etter etter avsluttet trening, eller skal man kjenne det hele den dagen man trente? Hvis jeg bør øke fra 2x30 en gang daglig, bør jeg øke på flere sett, feks 3 eller 4x30 en gang dalig, eller bør jeg kjøre 2x30 feks 2-3 ganger om dagen? Hva er mest effektivt? Endret 16. november 2006 av Batman4ever Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Tren litt først, så tar du å eksperimenterer litt; Med vekter, uten vekter; høyereps & lavereps og finn det som passer deg best. Hadde jeg vært deg så skulle jeg, som mange andre allerede har poengtert, trent mer generelt. Å trene hver morgen for å få frem rutene er nyttesløst spør du meg, varier litt! Tren litt styrke, kardio (utholdenhet) og spis rett så vil du nok se mer generelle resultat + at magerutene burde titte ut av vinterdvalen. Om du føler det kan du gjerne kaste inn noen mageøvelser, men det er litt smak og behag egentlig; Selv trener jeg ikke mage direkte engang. Lurer på hvor kjørt man bør være etter trening? Du skal absolutt være sliten, spør du meg så kan du like godt bare hive deg foran TVn om du ikke kjenner treninga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå