Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAS: Sikkerhet, antivirus og brannmur?

Anbefalte innlegg

Sitter å vurderer en NAS boks for å lagre alle mine bilder, filmer og all musikken min på det trådløsenettverket mitt. Nærmere bestemt DENNE boksen: http://www.tomsnetworking.com/2006/11/15/d..._dns323_review/

Men, helt ærlig, så har jeg ikke peiling på NAS. Frykten min er for at en orm/virus/annen fandenskap skap komme inn i den. Se på "skjemaet" under:

Internett

l

Pc - Trådløst - Nas

NAS'en sitter jo tilkoblet routeren, som går rett på nett. Det er jo brannmur på routeren, men hva med virus.

Kan virus komme seg inn på en NAS som står på 24/7 og slette filer? Slette filer når jeg tilkobler meg det trådløse nettet?

Dette blir "serveren" min og jeg skal bruke NAS'en til backup. Men ingen har backu av backupen.

Hvor sikker er det å ha en slik løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter å vurderer en NAS boks for å lagre alle mine bilder, filmer og all musikken min på det trådløsenettverket mitt. Nærmere bestemt DENNE boksen: http://www.tomsnetworking.com/2006/11/15/d..._dns323_review/

Men, helt ærlig, så har jeg ikke peiling på NAS. Frykten min er for at en orm/virus/annen fandenskap skap komme inn i den. Se på "skjemaet" under:

Internett

l

Pc - Trådløst - Nas

NAS'en sitter jo tilkoblet routeren, som går rett på nett. Det er jo brannmur på routeren, men hva med virus.

Kan virus komme seg inn på en NAS som står på 24/7 og slette filer? Slette filer når jeg tilkobler meg det trådløse nettet?

Dette blir "serveren" min og jeg skal bruke NAS'en til backup. Men ingen har backu av backupen.

Hvor sikker er det å ha en slik løsning?

7298626[/snapback]

Ser ut til å være en fin box dette,

Jeg kjøpte nylig en ASUS WL-500 G Premium som kan tilkobles ekstern HD via USB. Veldig dårlig ytelse mht. disk accsess. Tror nok denne fungerer bedre mht. ytelse.

Sikkerheten er jo opp til hvordan du setter dette opp. Antar at du her også kan sette opp "user list" (brukernavn + passord). Du må nok bruke dyndns.org etc. dersom du ønsker et domenenavn (gratis og fungerer bra mht. dynamiske IP adresser fra ISP). Sikkert nok vil jeg vel si (sett filer som "read only") i tilfelle.

/L

Lenke til kommentar

Kikket også på Asus WL-700, men valgte den bort da jeg fant ut den ikke har spindown innegygget. (HDD er på konstant, så på en router som går 24/7 er dette ikke bra....)

Valgte WL-500gP men angrer jo som en hund da d har vært en del problemer med den kan du si (Sjekk ut her for alle som er interessert http://wl500g.info/)

MEN, det jeg mente var at NAS'en vil stå direkte koblet til interett, ingen pc i mellom som "sjekker" trafikken hva anngår antivirus/brannmur). Det jeg er redd for, er at den vil være sårbar iforhold til en egen server med egne sikkerhetsrogrammer installer.

Kan virus/trojanere komme seg inn på en NAS og gjøre skade er vel det jeg egentlig mente?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...