Caddy Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Har nettopp bytta dekkene på bilen, og da måtte jo selvfølgelig kassa og forsterker ut for å få tak i siste hjulet som lå i bagasjerommet.. Men etter jeg hadde kobla alt og skulle teste, fikk jeg ei skurring/rumling av basskassa når volumet står på 0. Hører ikke noe til det når jeg spiller litt høyere, men regner jo med at det er pga musikken overdøver det... Er ikke høy rumling... Noen som vet hva dette kan komme av? Edit: Synes noen av signalkablene var fuktige, kan det ha noe med saken å gjøre? (tror de havna på bakken et par ganger, og der var det vått...) Endret 16. november 2006 av Caddy Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Litt fukt på kablene har ingen betydning, men hvis kontaktene ble våte så kan det skape litt skurring i noen tilfeller. Får du skurringen når motoren går eller ikke? Hvis du får det når motoren går, så kan du koble på en liten kondensator for å fjerne støy på driftsspenningen. Dette er støy fra dynamoen. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 17. november 2006 Forfatter Del Skrevet 17. november 2006 Motoren gikk ikke nei.. Testa kun på tenninga... Det var ikke et problem før jeg demonterte alt.. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 (endret) *Bump* Har nå testet en annen forsterker / sub. Smellet er der også så det er ikke noe galt med dette utstyret. Muligens noen kabler..? Kan bare ikke skjønne at sånt skal oppstå av et dekkskifte... Edit: Det kommer også et litt høyt smell fra sub når spiller skrus av og på... En kamerat var innom, han har også sånne smell når han skrur på spilleren, men langt ifra så høyt som jeg har. Rumlingen forsvant da jeg kutta en bit av strømledningen og kobla på igjen, men nå er det tilbake.. Endret 18. november 2006 av Caddy Lenke til kommentar
Morel Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Smell kommer når det er drlig jording eller jordingen er en uegnet plass i bilen. Smell kan også komme av at "12V" og "Tenning" er kopplet feil på spilleren. Dette er to kabler der den ene er GUL og den andre RØD. På enkelte ISO-plugger kan disse være feil i fiorhold til det som bilprodusenten har lagt opp til. Mvh Pål Lenke til kommentar
Nemesis1988 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Støy? Har litt problemer med ulyd i høyttalerne om dagen, den type ulyd som følger turtallet. Så jeg søkte litt på forumet, å fant ut at dette er tatt opp uendelig mange ganger før, så kom jeg over en ganske bra oversikt over hva dette kan skyldes, legger det ut her så andre også kan bruke det: STØY Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner: Det er flere enn ett jordingspunkt. Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre. DYNAMOSTØY Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING: Bruk alltid produkter av høy kvalitet. Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler. Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene. Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet. Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig. Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig. Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre. Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil. Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler. Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l. Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt. Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen. Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget. Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet. Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel. Sett inn en linjeforsterker bak radioen. Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd. Støyfilter Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen. Prøv å holde kun ett jordingspunkt. TENNINGSSTØY Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler. LØSNING: Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand. Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet. På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord. SMELL VED AV / PÅSLAG Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres. LØSNING: Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l. Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig. Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. CD STØY D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt. LØSNING: Bruk alltid kabler av høy kvalitet. Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler. Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler. Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l. Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt. Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet. BAKGRUNNSUS Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen LØSNING: Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig. Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy. kilde: bilradiospesialisten.no Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hehe, denne tråden skulle jeg ha lest før jeg satte meg ned i godt og vel 2 timer for å prøve og feile framme ved spilleren. Det eneste som var galt var jo at signalkabelen krysset jordinga under matta i bagasjen. 2sek senere var det null støy på anlegget Da jeg gikk ut i bilen for å feilsøke fryktet jeg brente jordingsbaner i spilleren. Lettelsen var da til å ta og føle på når susinga (dynamostøy) forsvant etter å ha flyttet på signalkabelen Lenke til kommentar
Scorpio94 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hehe.. artig å lese dette no! Har akkurat fått fixa min.. Hadde samme probleme!! I mett telfelle så va d forsterkern i CD-spilleren som hadde brennt seg! Sendte den inn og fikk den reparert på garantien! De mente på pioneer at forsterkeren fikk forlite jording, og ga derfor utslag på CD-spilleren..! Jaja.. Fikk faktisk spilleren min tilbake idag.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå