Gå til innhold

vifrekjøling - lavare enn romtemp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-14 01:28, skrev Arctic:

Jeg er imponert over at noen faktisk har en slik diskusjon på en skole i dag.

ka du meina med det?

Veit selvfølgelig at d ikkje går, men d e nå komisk å høyre på dei nulla som trur det!! (Jan roger)f.eks

Lenke til kommentar

Mange dårlige og noen gode innlegg her.

Som det er hevdet før, svaret er NEI.

For at komprimert luft skal kunne bli kaldere må den ha "mistet" varmen den utviklet under komprimering,

Dette skjer "IKKE" når luften passerer en vifte, Den har aldri i værden tid til å kjøle ned det den har komprimert før det dekomprimeres igjen.

Ved fylling av en dykkerflaske kjøles tanken av luften på utsiden og innholdet ender opp i romtemperatur, Når det da slippes ut igjen har luften allerede gitt fra seg den varmen det fikk ved komprimering og temperaturen blir da naturlig nok bli kjøligere, tilsvarende varmen det utviklet under komprimering.

Ren fysikk, Energien forsvinner ALDRI den går bare over i noe annet.

-HansA

[ Denne Melding var redigert av: pwHansA på 2002-11-14 17:10 ]

Lenke til kommentar

Det går faktisk ann å bruke komprimert luft som kjøleløsning. Da jeg var i militæret kom jeg bortom et lasersytem (ganske heftig laser med rekkevidde 20-40 km) som ble kjølt ned ved hjelp av små gassflasker fyllt med komprimert luft. Tror trykket var oppimot 300 bar. En slik glaske med et volum på ca 1 liter varte i 3 timer. Husker at det var strengt forbudt å miste de i bakken, da alt kunne gå til ****ete. Ekspanderende oksygen sammen med gnister fra en metallbeholder er sikkert ikke noe særlig. :sad:

På en øvelse midt på natta, der vi hadde vært våkne i 30 timer var det faktisk en som mista en slik halvannen meter fra meg, men den var heldighvis tom.

Befalet vårt hold på å klikke fullstendig.. :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...