Gå til innhold

vifrekjøling - lavare enn romtemp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det lar seg ikke gjøre, hvis du ikke tilfører en eller annen slags veske som fordamper på prosessoroverflaten. (Prøv å sette en Cola-boks inn i et vått håndkle i sola så ser du hva jeg mener, den vil bli kald pga. fordampningen av vannet). Men bare med en vifte som blåser på en kjøleblokk/ribbe, ikke mulig å komme under romtemp. (Ikke si at du tar luft fra et rør igjennom vindu)

Lenke til kommentar

Det går ikke bare ved å blåse. Men hvis du har en vifte som er veldig kraftig (en kompressor), får fjernet varmen som dannes pga kompresjonen, og så lar luften utvide seg, så synker tempen under romtemperatur. Men en slik innretning kan ikke kalles for en vanlig vifte.

Lenke til kommentar

Kort sagt: NEI

Langt sagt: Tja.

Man kan få lavere temp dersom varmen transporteres bort på annet vis: f.eks ved fordampning av vann som nevnt over eller i kjøleskap og frysebokser, eller elektronisk som i peltier-element. Dvs. at en vanlig viftekjøler basert på luft som skal kjøle noe som er varmere enn luft-tempen aldri vil kunne få lavere temperatur en luft-temperaturen.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke mulig å bruke luft på f.eks 20C og få noe kjølt ned med den lufta til under 20C. Men det er jo klart at du kan ta utelufta (som er under 20C) og lede den inn i huset og inn på vifta og dermed få under inne-tempen på 20C, men ikke lavere enn ute-tempen.

I det ekemplet ditt må du huske at kroppstempen er 37C og at all luft under 37C kan føles kjølig om man bare blåser hardt nok på kroppen.

Hvis man ligger i solsteika (og dermed får varm hud) så svetter man. Når det kommer et vindpust fordamper svetten fort og tar med seg mye varme. Da kan hud-tempen synke til under luft-temp. (Men fordampning må sees på som en kjemisk kjølemetode og ikke som ren luft-kjøling.

Det med komprimering av lufta og ekspandering vil neppe funke merkbart da det er mikroskopiske trykkforskjeller mellom inn og ut-siden av vifta. OK, kanskje du får kjølt ned lufta som passerer med 0,01C dersom den ikke plukker opp varme fra selve vifte-motoren eller andre steder (som f.eks CPU)

Lenke til kommentar

Joda, komprimert luft blir kaldere enn rom tempratur. Et godt eksempel er når jeg lar luft med rundt 100bar's trykk sive ut, og får da faktisk en god del minus grader (dykke flaske). Er også en fysisk formel og lov for dette, som jeg ikke husker her og nå.

Også når luft går igjennom viften så vil den komprimeres.

EDIT: Tror det var Boyle's som kunne forklare dette.

[ Denne Melding var redigert av: zup på 2002-11-13 19:07 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig pr. dags dato å få temperaturen på kjøleribben under omgivelestemperatur uten å bruke peltier element eller en eller annen form for fordampning av veske/gass.

Blåser en vifte kraftig nok ( veldig kraftig ) på kjøleribben så vil temperaturen heller øke fordi luftmolekylene treffer kjøleribben og når de retaderer ( bremser opp ) så går bevegelesenergien over til varme.

=)

Lenke til kommentar

PV=NRT Eller utformet på en annen måte: P1*V1/T1=P2*V2/T2

Når luft utvider seg fra 100bar til 1 bar (ca=1 atm) så er det en enorm trykkforskjell på 100:1. Vifter har ikke i nærheten av denne trykkforskjellen. Regn med at en vifte har max 1% høyere lufttrykk på den ene siden enn den andre. (Tror det er ganske sansynlig) Dermed er forskjellen en titusendel av hva du får ut av dykkerflaska. La oss si at tempen blir redusert med 100C når du tømmer dykkerflaska. Da kan vi (veldig forenklet) si at temperaturfallet ut av en vifte er på ca 0,01C.

En annen ting er jo at tempen øker når du komprimerer luften (Det har du sikkert lagt merke til når du fyller flaskene) På en vifte får man først komprimering (og dermed økning av temp på ca 0,01C) og deretter ekspandering på andre siden (der tempen reduseres med de samme ca 0,01C)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 19:05, skrev zup:

Joda, komprimert luft blir kaldere enn rom tempratur. Et godt eksempel er når jeg lar luft med rundt 100bar's trykk sive ut, og får da faktisk en god del minus grader (dykke flaske). Er også en fysisk formel og lov for dette, som jeg ikke husker her og nå.

av: zup på 2002-11-13 19:07 ]</font>

Komprimert luft på flaske er ikke kaldere enn romp. temp, så sant du ikke slipper den ut. Da vil den gassen oppføre seg etter ligningen pv=nrt. Av den lignen ser du at temperaturen vil forandre seg avh. av volumet og trykket.

Luften vil kompr. ja, når den går gjennom viften vil luften varmes opp.

Lenke til kommentar

Stikk innom noen som har en dykker flaske, skru den opp å den stå slik i noen minutter. Hele kranen på flasken vil da fryse igjen.

Masse rare fysiske tinger som skjer med luft under trykk. Når man presser luft ned på en flaske så blir den varm, men når man slipper den ut, så blir den veldig kald. Man kan komme opp i temperaturer på

-15 grader i en flaskekran under dykking.

Klart det er vel minimale forskjeller, men poenget er vel at det er mulig. Og ikke umulig som det ble påstått.

[ Denne Melding var redigert av: zup på 2002-11-13 19:31 ]

Lenke til kommentar

No har eg testa det ut!

Eg tok eit termometer, og sette ein vifteovn rett framfor. (brukte kun kaldluft!).

Før eg sette på vifta: 22*C

Etter den hadde stått på i ca 5 min: 23,5*C

Eg må legge til at det var fyr i peisen, så romtempen endra seg sikkert litt.

Men uansett, så kan ein ikkje seie at det blit kjølt ned berre ved hjelp av ei vifte!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 19:05, skrev zup:

EDIT: Tror det var Boyle's som kunne forklare dette.

Det er når trykket reduseres (kommer ut av trykkbeholderen) at den blir kald (dette kjenner du også ved andre gassbeholdere) Vi må også huske på at i slike tilfeller skifter også gassen fase (fra væske til gass) Noe som krever energi (stjeler fra omgivelsene --> kaldere) Dette er altså ikke luftkjøling selv om det er luft på flasken

Lenke til kommentar

Cueball: Luft til dykker-bruk komprimeres ikke så mye at det går over i væske-fase. En del andre gasser komprimeres til de blir væske men det gjøres skjelden med luft. Dermed er det en ren gass-ekspansjon som skjer fra dykker-flasker.

På en vifte vil lufta komprimeres (ørlite) for deretter å ekspandere (like ørlige) på den andre siden.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-13 19:15, skrev Hondaen:

Blåser en vifte kraftig nok ( veldig kraftig ) på kjøleribben så vil temperaturen heller øke fordi luftmolekylene treffer kjøleribben og når de retaderer ( bremser opp ) så går bevegelesenergien over til varme.

Må bare for lagt til at dette ikke gjelder noen av de viftene som er aktuelle for oss PC brukere. Ingen av de værste Deltaene blåser så enormt at det scenarioet der er gjeldene i vår PC verden. Så dere Delta eiere trenger ikke være redde :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...