jorn89 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 må man lade den før den tas i bruk? og kan man koble den rett på forsterkeren? noen som sa det til meg i dag... vet ikke hva jeg skal tro^^ gimmi some answers:D Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Hei! ja. http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102&ids=artID les og lær Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 16. november 2006 Forfatter Del Skrevet 16. november 2006 må jeg lade den for at jeg skal kunne bruke kondensatoeren? man kan jo bare bruke forsterker strømmen til å sette på plussen og så sette motstanden i mellom minusen og plussen er det sånt og forstå? forsto ikke så mye av det som stod på linken:/ Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 må jeg lade den for at jeg skal kunne bruke kondensatoeren? man kan jo bare bruke forsterker strømmen til å sette på plussen og så sette motstanden i mellom minusen og plussen er det sånt og forstå? forsto ikke så mye av det som stod på linken:/ 7301116[/snapback] Du kobler motstanden mellom kabelskoen på plussledningen og plusskontakten på kondensatoren. Når kondensatoren er ladet opp, fjerner du motstanden og kobler kabelskoen rett på plusskontakten på kondensatoren. Minus på kondensatoren skal alltid kobles direkte til jord i bilen. Hensikten med å lade kondensatoren på forhånd er å gi den en rolig oppstart, for å unngå og brenne opp elektrolyttmaterialet inne i kond. Når en kond. er helt utladet vil den i et ørlite sekund helt i starten av oppladningen kortslutte kretsen den kobles inn i. Det vil da gå voldsomt mye strøm gjennom kond. og det utvikles mye varme som ødeleger elektrolytten i kond. Resultatet av dette kan bli en kond. med meget redusert capasistanse eller mindre Farad for å si det enklere. Et bilbatteri har en meget høy kortslutningsstrøm som ikke er bra for en kond. En kondensator sperrer for likespenning og leder for vekselspenning. Dvs at den også fungerer ypperlig som støyfilter på strømledningen til forsterkeren. Den fjerner derfor dynamostøyen veldig effektivt. Håper dette var litt oppklarende. Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 18. november 2006 Forfatter Del Skrevet 18. november 2006 yes nå fortstår jeg bedre takker for svar=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå