Gå til innhold

8 motstander på 50ohm = 50 ohm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å svare helt konkret på spørsmålet ditt:

Like mange motstander med lik verdi i serie som i parallell.

Se vedlagt bilde, alle disse kretsene har samme ekvivalente motstandsverdi.

Du vil altså trenge 4/9/16/25/36 motstander avhengig av hvor mye effekt du trenger.

Men når det er sagt så tror jeg det vil finnes betydelig bedre oppkoplingsmåter for LEDsene dine, men det vet jeg jo ikke før jeg vet hvordan du skal bruke de. ;)

post-26557-1163692221_thumb.jpg

Lenke til kommentar

kan du beskrive litt mer hva du har tenkt å gjøre? Hvor mange LEDer, hva skal de ha av strøm og spenning hva slags spenning har du tilgjengelig.

Å lage et motstandsnettverk for å kunne kjøre på større effekt er vel ikke helt å anbefale. I teorien skal det gå bra, men om du ligger på grensen av hva motstandene tåler, begynner det fort å lukte svidd...

M.

Lenke til kommentar

Okey...

Men jeg har bare 8 motstander på 50ohm. Og jeg har 13 dioder som har disse spesifikasjonene: 1,7V og 20mA.

Hvordan skal jeg da koble dette? Jeg kan la være å bruke noen av diodene hvis det ikke går opp, men jeg vil ha minst 6-8 stk.

Skal drive dette med en strømforsyning på 0 til 15V.

Lenke til kommentar

Dersom du har variabel spenning har du en haug med muligheter, enkleste vil være å justere denne til spenningen diodene er beregnet for. (1,7v)

Et alternativ er å bruke en 50ohms formotstand per LED, du vil da trenge en spenning på 2,7V [ 20mA*((1,7V/20mA)+50ohm) ]

Andre alternativer er å seriekople en haug, feks kjøre 12V spenning med 7 dioder i serie. Ulempen med en slik kopling er selvsagt at du ikke får skrudd de forskjellige diodene av/på separat.

Lenke til kommentar
... enkleste vil være å justere denne til spenningen diodene er beregnet for. (1,7v)

7298310[/snapback]

Nei, det er ingen god løsning. LED skal ikke kobles på en konstant spenningskilde, men på en konstant strømkilde. Det er lett å skjønne hvorfor når man ser på et strøm - spenning diagram for en diode.

Seriekobling av mange LED og en motstand er jo det enkleste.

Lenke til kommentar

Enkleste er ikke alltid det beste. (ekke noe glad i Rema1000 :p) En liten variasjon i spenning vil føre til en stor variasjon i strøm. Dersom man seriekopler flere vil man ofte ikke ha så stor spenning over motstanden til slutt, og en relativt (i forhold til LEDsene) liten resistans. Dette vil enkelte ganger bli nesten det samme som å drive de direkte. Men selvfølgelig, alt hjelper.

For meg så ville den eneste fullverdige løsningen for å drive så mange LEDs som dette (vel og merke dersom de ikke skal kontrolleres inviduelt) en konstant strømkilde. Feks:

EDIT: Jeg er enda mer glad i Jfets som CCS, men det er ikke alle som har det liggandes rundtom.

post-26557-1163700095_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...