Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil pris på klær

Admiral1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan velge selv hvem man vil handle til siden man har privat eiendomsrett, slik at eier eller den som opptrer for eier (eller leier) kan nekte personer adgang til butikken.

7383850[/snapback]

Dette er du helt sikker på?

Det høres jo helt absurd ut.

7384361[/snapback]

Eh. Hvorfor høres det absurd ut? Det hadde jo vært mer absurd om man IKKE kan velge hvem man vil handle med?

Lenke til kommentar
Når det gjelder avtaleloven så tror jeg neppe den ville bli satt til side pga. markedsføringsloven § 3a. Dette fordi den paragrafen handler om prisopplysning, ikke om når det er inngått en avtale.

7383850[/snapback]

Jeg ble litt usikker på akkurat det. Det er jo markedsføringsloven § 3a som danner grunnlaget for hvorvidt det blir en avtale eller ikke. Men jeg må sannelig si jeg ikke er helt sikker på nåværende tidspunkt. Det kan godt tenkes du er inne på noe her.

Lenke til kommentar
Man kan velge selv hvem man vil handle til siden man har privat eiendomsrett, slik at eier eller den som opptrer for eier (eller leier) kan nekte personer adgang til butikken.

7383850[/snapback]

7384361[/snapback]

Eh. Hvorfor høres det absurd ut? Det hadde jo vært mer absurd om man IKKE kan velge hvem man vil handle med?

7384644[/snapback]

I privatkjøp, ja.

Jeg tenkte på i forbrukerkjøp.

Spennende hvis sjefen på Rema kan kaste deg ut fordi han ikke "vil handle med deg."

Lenke til kommentar
I privatkjøp, ja.

Spennende hvis sjefen på Rema kan kaste deg ut fordi han ikke "vil handle med deg."

7384931[/snapback]

Tja. Jeg ser ikke noe i veien for det, egentlig.

Alminnelig skikk vil vel dog antakelig tilsi at han bør ha en god grunn for det, for at det ikke skal se merkelig ut. F.eks. hvis man er tatt for å stjele tidligere eller noe. Den PR- og karrieremessige avstraffelsen for å vilkårlig kaste ut folk er nok større enn den rettslige. Tipper jeg.

:)

Lenke til kommentar

7383850[/snapback]

7384361[/snapback]

7384644[/snapback]

I privatkjøp, ja.

7384931[/snapback]

Dette har faktisk jeg opplevd, jeg og vennegjengen min ble nektet å handle på den lokale Centra butikken pga "noen" av oss prøvde å kjøpe røyk der regelmessig (fikk kjøpt meste parten av tiden). Da fikk vi beskjed om at vi ikke var ønsket og de ikke ville selge noe til oss...

Vi ringte da pappan til han enne (advokat) og han sa de hadde rett til det ....

Lenke til kommentar

7384644[/snapback]

I privatkjøp, ja.

7384931[/snapback]

Han kan det. Er ikke nødvendigvis god kundebehandling, men er 100% lov.

Hvorfor tror du ellers at butikker har lov til å nekte skoleelever adgang i lunsjen feks?

Lenke til kommentar

7384644[/snapback]

I privatkjøp, ja.

7384931[/snapback]

Han kan det. Er ikke nødvendigvis god kundebehandling, men er 100% lov.

Hvorfor tror du ellers at butikker har lov til å nekte skoleelever adgang i lunsjen feks?

7389478[/snapback]

Mange butikker som nekter narkomane og fylliker adgang. Flere kjøpesentre som jager bort slike folk også.

Har tidligere jobbet i butikk og der ble tidligere butikktyver og bråkmakere nektet adgang.

Lenke til kommentar
I privatkjøp, ja.

7384931[/snapback]

Tja. Jeg ser ikke noe i veien for det, egentlig.

Alminnelig skikk vil vel dog antakelig tilsi at han bør ha en god grunn for det, for at det ikke skal se merkelig ut. F.eks. hvis man er tatt for å stjele tidligere eller noe. Den PR- og karrieremessige avstraffelsen for å vilkårlig kaste ut folk er nok større enn den rettslige. Tipper jeg.

:)

7385495[/snapback]

Bedrifter kan IKKE nekte noen å handle, med mindre de har en historie med kriminalitet i forhold til den aktuelle bedriften. De har faktisk ikke lov.

Har selv vært i situasjonen, min bedrift ønsket ikke å selge til konkurrenten av allerede eksisterende kunde. Det eneste man kan gjøre da, er å gi høye priser, innen rimelighetens grenser. Vil de fortsatt kjøpe av deg, er du tvunget til å selge til dem.

Lenke til kommentar
Bedrifter kan IKKE nekte noen å handle, med mindre de har en historie med kriminalitet i forhold til den aktuelle bedriften. De har faktisk ikke lov.

Har selv vært i situasjonen, min bedrift ønsket ikke å selge til konkurrenten av allerede eksisterende kunde. Det eneste man kan gjøre da, er å gi høye priser, innen rimelighetens grenser. Vil de fortsatt kjøpe av deg, er du tvunget til å selge til dem.

7401270[/snapback]

Postene ovenfor går i mot dette. Har du noe rettslig grunnlag å vise til, så er jeg interessert.

Det du tenker på er muligens konkurransehensyn osv? Det blir neppe relevant overfor privatpersoner.

Lenke til kommentar

Hadde noe liknende dette oppe for en stund siden. I det offentlige mener jeg å huske at en har kontraheringsplikt, men det private er ikke underlagt dette.

Dog som noen har skrevet; hadde butikken nektet meg å kjøpe hos dem fordi de mobbet meg, og ikke kunne selge varer som fungerte. Selv om jeg oppførte meg, så ville det se temmelig stygt ut for dem.

Så i bunn og grunn kan en kanskje si at sekv om de ikke har kontraheringsplikt, så operer mange private foretak med denne regelen. rett og slett fordi det er pr selvmord å gjøre noe annet.

Lenke til kommentar

7401270[/snapback]

Postene ovenfor går i mot dette. Har du noe rettslig grunnlag å vise til, så er jeg interessert.

Det du tenker på er muligens konkurransehensyn osv? Det blir neppe relevant overfor privatpersoner.

7401311[/snapback]

Rettslig grunnlag finnes, men ikke for min hånd for øyeblikket.

Man kan også lett bli dømt for diskriminering om man nekter noen å handle uten skjellig grunn.

Og dette angår selvsagt privatersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...