Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil pris på klær


Admiral1

Anbefalte innlegg

Jeg og noen venner var ute å "shoppa" på det lokale senteret (Sandvika Storsenter). Vi gikk rundt og så på ting og endte opp i en "dyr" butikk.

Der var det en jakke som var prisa til 179,00 , i og med at det var et kjent dyrt merke så regner jeg med at det var feil pris.

 

 

Det jeg mener å huske er at hvis det er feil-priset så skal man få kjøpe varen til den feile prisen, og at det er bundet med lov osv.

Mener og ha hørt det et sted, er det riktig?

 

 

Fordi han annsatte som jeg spurte om dette svarte bare "nehehehehei" (latter + nei) og smilte dumt til meg...

 

 

 

mvh michael

 

Edit : Snaka med flere voksene om det nå :p de mener at de skal sellge til den feilsatte prisen :D

Endret av disco808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg mener å huske er at hvis det er feil-priset så skal man få kjøpe varen til den feile prisen, og at det er bundet med lov osv.

Mener og ha hørt det et sted, er det riktig?

 

Det er faktisk riktig at du kan kreve å få varen til den prisen som står på prislappen ja. Dette har støtte i de avtalerettslige prinsippene.

 

Lovverket krever at de fleste varer og tjenester prises. Her ligger det også et krav om at butikkene må oppgi korrekt pris. Dette kommer fram av markedsføringsloven. Dette med prismerking er beskrevet i mfl. § 3a. Første ledd tilsvarer i det vesentlige konkurranseloven 1993 § 4-1 første ledd.

 

Formålet er å legge forholdene til rette for at forbruker skal kunne bedømme pris og kvalitet, slik at det kan treffes rasjonelle valg. Prisen skal være den endelige til forbruker, og må derfor inkludere de avgifter som kunden skal betale, f.eks. mva. Påbudet gjelder skriftlig informasjon på stedet der varer og tjenester frembys for salg.

Lenke til kommentar
Påbudet gjelder skriftlig informasjon på stedet der varer og tjenester frembys for salg.

 

Med det regner jeg med det menes utsalgssted i ordets rette betydning, og jeg tolker derfor dithen at komplett og evt andre nettbutikker har "sikret" seg som du sier i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Ser umiddelbart et problem dersom dette skulle være gjeldene lov:

 

Hvordan skal man forhindre at uærlige mennesker rett og slett bytter om prislapper på 2 produkter? Og dersom kunden gjør dette, må da butikken selge han varen til den "feilprisa" prisen?? Et banalt eksempel, men dersom dette var loven ville vel dette vært et problem?

Lenke til kommentar
Ser umiddelbart et problem dersom dette skulle være gjeldene lov:

 

Hvordan skal man forhindre at uærlige mennesker rett og slett bytter om prislapper på 2 produkter? Og dersom kunden gjør dette, må da butikken selge han varen til den "feilprisa" prisen?? Et banalt eksempel, men dersom dette var loven ville vel dette vært et problem?

7302236[/snapback]

 

For det første er det ikke noe "dersom dette var loven", dette -er- loven :)

 

Man ser selvsagt problemstillingen du gir eksempel på her, men man vil anta tukling med prislapper vil kunne oppdages på et vis. Om ikke så blir det en kjønnsmessig vurdering fra butikkens side om dem skal spekulere i om kunden har tuklet med prislappen. Det er ikke gitt at butikken under enhver omstendighet plikter å selge en vare til den prisen som står, men hovedregelen i loven gir den ærlige kunde rett til å kreve den pris som står på produktet.

Lenke til kommentar
Husker et eksempel på dette da en Shell bensinstasjon skulle reklamere i lokalavisa med bensin til en krone mindre pr. liter, altså -1 kr. pr. liter, men avisa trykte feil og trykte 1 kr. pr. liter. Da måtte de selge bensinen til 1 kr. pr. liter.

7302298[/snapback]

Hvor lenge skal man være bundet til det da?

Til man setter inn en ny reklame med den riktige prisen?

Lenke til kommentar

Jeg mener at det ikke er i samme område. Når det er bensinkrig kan køene ved bensinstasjonene bli hundremeters lange. Kan tenke meg at det ble noe lignende hvis Shell har annonsert bensin til 1 kr. Da er det vanskeligere å avvise så mange kunder p.g.a negativ omtale i ettertid. Hvis én kunde observerer en feilpriset vare, så er det mye lettere å rette det opp og omfanget er mindre.

 

Jeg mener også at det kommer an på hvor drastisk varen er priset feil. Er det et mindre beløp mener jeg at kunden kan slippe unna med det, men er det en kraftig feil så bør kunden skjønne at det har skjedd en glipp og akseptere at den blir rettet opp.

Lenke til kommentar

Må huske at noen prøver å ta med prislapper fra andre produkter og setter det f.eks på nytt produkt.

 

F.eks fra en eske med filmer til 59,- (som ofte bruker å sette prislappe på)

Og tar og skraper av den og setter den på en film som koster 179,-

Da kan du ikke kreve at du får den for 59,- selv om andre har gjort det!

Lenke til kommentar
Ser umiddelbart et problem dersom dette skulle være gjeldene lov:

 

Hvordan skal man forhindre at uærlige mennesker rett og slett bytter om prislapper på 2 produkter? Og dersom kunden gjør dette, må da butikken selge han varen til den "feilprisa" prisen?? Et banalt eksempel, men dersom dette var loven ville vel dette vært et problem?

7302236[/snapback]

(...) men hovedregelen i loven gir den ærlige kunde rett til å kreve den pris som står på produktet.

7302290[/snapback]

Såfremt det ikke er åpenbart for kunden at prisen er feil, ref. saken der Apple solgte Nikon D50 Kit til 750.

 

Ingen (hoved)regel uten unntak sier alle mine jusforelesere. ;)

Lenke til kommentar
Såfremt det ikke er åpenbart for kunden at prisen er feil

 

Den biten tillot jeg meg å tro at man skjønte på egen hånd :)

 

Jeg sier jo "ærlige kunde". Er det åpenbart for denne ærlige kunden at prisen er feil vil vel ikke kunden kreve denne heller :nei:

Lenke til kommentar

Da jeg gikk på vgs hadde vi et eksempel der en mobiltelefon (SX1) var priset en tusenlapp eller to (er en stund siden) for lavt, og vi spurte da rettslærelæreren vår om vi hadde rett på telefonen til den prisen. Han kom da med følgende svar:

 

Hadde det vært et skriftlig tilbud fra selger: Ja. Ellers er de ikke forpliktet til å gi deg prisen den står til.

 

Hva sies til dette?

Lenke til kommentar

Man er som selger ifølge avtaleloven forpliktet til å selge varen til den prisen som er oppgitt - MEN! Dersom feilprisingen er så alvorlig at kunde skjønner eller burde skjønt at prisen er feil (slik som trådstarter her) - så kan forhandler når som helst kansellere avtalen (les: nekte å selge) varen til den oppgitte pris.

 

Dette er avtalelovens ord om saken - og de ER korrekte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...