Admiral1 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Jeg og noen venner var ute å "shoppa" på det lokale senteret (Sandvika Storsenter). Vi gikk rundt og så på ting og endte opp i en "dyr" butikk. Der var det en jakke som var prisa til 179,00 , i og med at det var et kjent dyrt merke så regner jeg med at det var feil pris. Det jeg mener å huske er at hvis det er feil-priset så skal man få kjøpe varen til den feile prisen, og at det er bundet med lov osv. Mener og ha hørt det et sted, er det riktig? Fordi han annsatte som jeg spurte om dette svarte bare "nehehehehei" (latter + nei) og smilte dumt til meg... mvh michael Edit : Snaka med flere voksene om det nå de mener at de skal sellge til den feilsatte prisen Endret 16. november 2006 av disco808 Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Det jeg mener å huske er at hvis det er feil-priset så skal man få kjøpe varen til den feile prisen, og at det er bundet med lov osv.Mener og ha hørt det et sted, er det riktig? Det er faktisk riktig at du kan kreve å få varen til den prisen som står på prislappen ja. Dette har støtte i de avtalerettslige prinsippene. Lovverket krever at de fleste varer og tjenester prises. Her ligger det også et krav om at butikkene må oppgi korrekt pris. Dette kommer fram av markedsføringsloven. Dette med prismerking er beskrevet i mfl. § 3a. Første ledd tilsvarer i det vesentlige konkurranseloven 1993 § 4-1 første ledd. Formålet er å legge forholdene til rette for at forbruker skal kunne bedømme pris og kvalitet, slik at det kan treffes rasjonelle valg. Prisen skal være den endelige til forbruker, og må derfor inkludere de avgifter som kunden skal betale, f.eks. mva. Påbudet gjelder skriftlig informasjon på stedet der varer og tjenester frembys for salg. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg har vært borti den loven, men jeg stusser litt på noe; Når komplett.no skriver "Vi tar forbehold om feilprising" er det da bare for å prøve å lure folk til å tro at de ikke har noen rettigheter, eller har de "sikret" seg da? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Påbudet gjelder skriftlig informasjon på stedet der varer og tjenester frembys for salg. Med det regner jeg med det menes utsalgssted i ordets rette betydning, og jeg tolker derfor dithen at komplett og evt andre nettbutikker har "sikret" seg som du sier i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg har ikke så god kunnskap om lovverket rundt dette, men sunn fornuft sier meg at det må være lov å gjøre feil. Ihvertfall så lenge varen ikke er priset riktig i forhold til kvalitet. Lenke til kommentar
starks Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Ser umiddelbart et problem dersom dette skulle være gjeldene lov: Hvordan skal man forhindre at uærlige mennesker rett og slett bytter om prislapper på 2 produkter? Og dersom kunden gjør dette, må da butikken selge han varen til den "feilprisa" prisen?? Et banalt eksempel, men dersom dette var loven ville vel dette vært et problem? Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Ser umiddelbart et problem dersom dette skulle være gjeldene lov: Hvordan skal man forhindre at uærlige mennesker rett og slett bytter om prislapper på 2 produkter? Og dersom kunden gjør dette, må da butikken selge han varen til den "feilprisa" prisen?? Et banalt eksempel, men dersom dette var loven ville vel dette vært et problem? 7302236[/snapback] For det første er det ikke noe "dersom dette var loven", dette -er- loven Man ser selvsagt problemstillingen du gir eksempel på her, men man vil anta tukling med prislapper vil kunne oppdages på et vis. Om ikke så blir det en kjønnsmessig vurdering fra butikkens side om dem skal spekulere i om kunden har tuklet med prislappen. Det er ikke gitt at butikken under enhver omstendighet plikter å selge en vare til den prisen som står, men hovedregelen i loven gir den ærlige kunde rett til å kreve den pris som står på produktet. Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Husker et eksempel på dette da en Shell bensinstasjon skulle reklamere i lokalavisa med bensin til en krone mindre pr. liter, altså -1 kr. pr. liter, men avisa trykte feil og trykte 1 kr. pr. liter. Da måtte de selge bensinen til 1 kr. pr. liter. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Husker et eksempel på dette da en Shell bensinstasjon skulle reklamere i lokalavisa med bensin til en krone mindre pr. liter, altså -1 kr. pr. liter, men avisa trykte feil og trykte 1 kr. pr. liter. Da måtte de selge bensinen til 1 kr. pr. liter. 7302298[/snapback] Hvor lenge skal man være bundet til det da? Til man setter inn en ny reklame med den riktige prisen? Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hvor lenge skal man være bundet til det da?Til man setter inn en ny reklame med den riktige prisen? 7302317[/snapback] De opplyste i reklamen at det varte bare fram til et visst klokkeslett samme dagen. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Det blir ikke en riktig sammenligning i dette tilfellet. Da har tross alt Shell annonsert en vare (til feil pris), og en strøm av kunder dukker opp for å benytte seg av tilbudet. Å sammenligne det med en feilpriset vare blir ikke riktig. Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Det ligger da i samme område, gjør det ikke? Jaja, skal ikke diskutere det, bare tenkte det kanskje hadde litt med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Jeg mener at det ikke er i samme område. Når det er bensinkrig kan køene ved bensinstasjonene bli hundremeters lange. Kan tenke meg at det ble noe lignende hvis Shell har annonsert bensin til 1 kr. Da er det vanskeligere å avvise så mange kunder p.g.a negativ omtale i ettertid. Hvis én kunde observerer en feilpriset vare, så er det mye lettere å rette det opp og omfanget er mindre. Jeg mener også at det kommer an på hvor drastisk varen er priset feil. Er det et mindre beløp mener jeg at kunden kan slippe unna med det, men er det en kraftig feil så bør kunden skjønne at det har skjedd en glipp og akseptere at den blir rettet opp. Lenke til kommentar
kverna Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Flashbacks til tiden jeg bytta prislapper til gullmedaljen på pytt & panne. Fikk ting som skulle koste 70kr til 10 og 20kr. Fydda Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Må huske at noen prøver å ta med prislapper fra andre produkter og setter det f.eks på nytt produkt. F.eks fra en eske med filmer til 59,- (som ofte bruker å sette prislappe på) Og tar og skraper av den og setter den på en film som koster 179,- Da kan du ikke kreve at du får den for 59,- selv om andre har gjort det! Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Ser umiddelbart et problem dersom dette skulle være gjeldene lov: Hvordan skal man forhindre at uærlige mennesker rett og slett bytter om prislapper på 2 produkter? Og dersom kunden gjør dette, må da butikken selge han varen til den "feilprisa" prisen?? Et banalt eksempel, men dersom dette var loven ville vel dette vært et problem? 7302236[/snapback] (...) men hovedregelen i loven gir den ærlige kunde rett til å kreve den pris som står på produktet. 7302290[/snapback] Såfremt det ikke er åpenbart for kunden at prisen er feil, ref. saken der Apple solgte Nikon D50 Kit til 750. Ingen (hoved)regel uten unntak sier alle mine jusforelesere. Lenke til kommentar
Iudex Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Såfremt det ikke er åpenbart for kunden at prisen er feil Den biten tillot jeg meg å tro at man skjønte på egen hånd Jeg sier jo "ærlige kunde". Er det åpenbart for denne ærlige kunden at prisen er feil vil vel ikke kunden kreve denne heller Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Da jeg gikk på vgs hadde vi et eksempel der en mobiltelefon (SX1) var priset en tusenlapp eller to (er en stund siden) for lavt, og vi spurte da rettslærelæreren vår om vi hadde rett på telefonen til den prisen. Han kom da med følgende svar: Hadde det vært et skriftlig tilbud fra selger: Ja. Ellers er de ikke forpliktet til å gi deg prisen den står til. Hva sies til dette? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Man er som selger ifølge avtaleloven forpliktet til å selge varen til den prisen som er oppgitt - MEN! Dersom feilprisingen er så alvorlig at kunde skjønner eller burde skjønt at prisen er feil (slik som trådstarter her) - så kan forhandler når som helst kansellere avtalen (les: nekte å selge) varen til den oppgitte pris. Dette er avtalelovens ord om saken - og de ER korrekte. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Man er som selger ifølge avtaleloven forpliktet til å selge varen til den prisen som er oppgitt Markedsføringsloven, ja. Riktig hjemmel er alfa og omega i jusen, og husk også lex specialis vs. lex posterior. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå