Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorn "Dauer" Når jeg setter den i gir.


Snytefant

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må ruse motoren mer før du tar igang og holde et høyere turtall mens du kjører igang. Effektanlegget er toppdrag. Hvis du bare ruser litt og så begynner å slippe clutchen med lavt turtall, vil den bare dø ut fordi effektanlegg har elendig bunndrag (drag på lavt turtall). Rus motoren på sånn passelig høyt turtall og hold den på det turtallet når du slurrer inn på første giret (slipper clutchen). Da går det nok bedre :).

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Men hvis sylinderen er skjært..

Må jeg kjøpe en ny sylinder eller kan jeg gjøre noe med den?

7298282[/snapback]

Tviler på at den er skjært.

 

Du gir gass når du prøver å starte, ikke sant? Skru på choken og gi litt gass, så tråkker du. For meg funker det med ca 1/5 gass, men det varierer litt fra moped til moped. Det jeg gjorde når mopeden var ny var å tråkke uten å gi gass :p. Da kunne jeg tråkke i evigheter uten at den starta (først etter 10 min med tråkking osv...). Nå starter den på første eller andre tråkket midt på vinteren med choken på og litt gass. Er de første tråkka som gjelder somregel, for tråkker du et fire-fem ganger uten at den starter så er det så mye bensin i sylinderen at den kan bli veldig vanskelig å starte :p. Da må du somregel trillstarte ned en bakke eller noe.

Lenke til kommentar
noe av grunnen til at den har vert tungstartet er vel det at motoren er kald :p

7299544[/snapback]

Mulig at trådstarter ikke har varmet opp motoren skikkelig før han tar igang.

 

Det er veldig viktig at motoren varmes opp skikkelig før man kjører. Nå som det er så kaldt i lufta bør man starte opp med choken på og bare gi nok gass til at motoren holdes igang (lavt turtall) i et minutt eller noe. Så skrur du av choken og lar den gå på tomgang litt til, noen minutter kanskje.

 

Ikke rus den hardt når den er kaldt, da kan stempelet utvide seg for fort i forhold til sylinderen, så skjærer alt seg når stempelet skviser seg fast i sylinderen. Bruk alltid noen minutter hver gang du starter opp på å varme motoren sakte.

 

Ikke kjør hardt de første minuttene når du nettopp har startet opp eller. Først når motoren er god å varm kan du trekke ut girene skikkelig og kjøre med full gass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...