Gå til innhold

Tamron SP AF 90 mm macro på analogt Canon?

Anbefalte innlegg

Går det an å bruke den linsa på en eos 5?

Kan noen fortelle meg hva jeg skal se etter når jeg skal finne optikk til analoge kamera?

Det eneste jeg veit, er at Canons EF-linser kan brukes om hverandre på digitalt og analogt, men hva med optikk fra andre produsenter?

Jeg kan veldig lite om detta, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg hva jeg skal se etter når jeg skal finne optikk til analoge kamera?

Det eneste jeg veit, er at Canons EF-linser kan brukes om hverandre på digitalt og analogt, men hva med optikk fra andre produsenter?

Har du funnet noen sted di linsene er billig? Kunne tenke meg slik en selv.

Lenke til kommentar

7297130[/snapback]

Ja, iallefall på Digitalt Fullformat

Lenke til kommentar

7298463[/snapback]

7298463[/snapback]

Hos Japan Photo koster den 3499 dersom du kjøper den i nettbutikken.

Ellers er det en auksjon på Qxl nå, som kanskje er verdt å ta en titt på. Er en time igjen av auksjonen.

Vurderete å by på den, men jeg så ikke før nå at det var Di-versjonen, så da er ikke det noe for meg.

Endret av Renarust
Lenke til kommentar
Hvis det er Di-versjonen vil du få vignettering tror jeg, da bildesirkelen er mindre (beregnet på digitale kameraer med "crop-faktor" dvs. mindre bildebrikke en størrelsen på 35mm film.

Her er et eksempel (sigma sin 30mm beregnet på digitale kamerar på et analogt hus) http://www.flickr.com/photos/carpeicthus/166877775/

7299136[/snapback]

Det er faktisk helt feil. Eneste forskjellen på Di-versjonen og de eldre uten Di, er at Di har en litt annen coating på siste linseelement for å forhindre gjenskinn fra selve sensoren. Du får ingen mindre bildesirkel, og den kan brukes helt fint på både analoge og digitale kamera.

Med andre ord... den fungerer finfint på et EOS 5, så lenge du kjøper med Canon-fatning :)

Sigma-objektivet er nok av en litt annen type (Sigma "liker ikke" å ha frem og bakoverkompatibilitet).

Lenke til kommentar
Det er faktisk helt feil. Eneste forskjellen på Di-versjonen og de eldre uten Di, er at Di har en litt annen coating på siste linseelement for å forhindre gjenskinn fra selve sensoren. Du får ingen mindre bildesirkel, og den kan brukes helt fint på både analoge og digitale kamera.

Jepp, det er Tamrons DiII-serie som er spesielt beregnet på crop-kameraer...
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer dette objektivet på andre formål enn macro?

Tenker spessielt på portrettfoto, samt vanlige bilder. Er autofokusen rask?

7331337[/snapback]

Tamron 90/2,8 Macro Di fungerer helt nydelig til portrettfoto. En venninne/kollega av meg har dette objektivet, og hun tar veldig fine portrettbilder med det. Du må stå et lite stykke unna, men da føler ikke personen du tar bilde av at du er så påtrengende og får et mer naturlig ansiktsuttrykk. Så har man plass, er det bare positivt.

Lenke til kommentar

ahh. takk for den. det visste jeg faktisk ikke. mente og ha lest at Di var versjoner laget spesielt for di nye digitale speilrefleksene. Det er vel Sigma sine DC-versjoner som er laget for digitale speilrefleks med mindre bildebrikke, og Canon sine EF-S da. hva med Tokina? er det DX?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...