Gjest Slettet+9817324 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Leste at det finnes en nazi skatt (verdier for milliarder ?) i fjellene i grensen Tyskland/Østerrike....kan den være der den dag i dag ? Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Leste at det finnes en nazi skatt (verdier for milliarder ?) i fjellene i grensen Tyskland/Østerrike....kan den være der den dag i dag ? 9032617[/snapback] Ja, det stemmer. Det er ikke helt sikkert at skatten ligger der. Det er en av flere mulige steder hvor den kan være. Store deler av skatten ble fort funnet av amerikanske styrker, men det finnes enda ca 3,7 tonn gullbarer som ikke er funnet. Fjellet som du tenker på er vel Steinriegel? Det er hvertfall der mange av skattejegerne som er på jakt etter gullet leter etter det. En teori(som jeg tror på) er at Oberst Pfeiffer og kaptein Neuhauser (de hadde ansvaret for å gjemme gullet) klarte å få det resterende gullet flyttet til Argentina hvor de emigrerte etter krigen. De levde hvertfall et liv i rikdom sammen med flere av vennene sine som også emigrerte fra Tyskland Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Ikke at jeg kan så noe særlig om dette emnet, men hvordan skal du klare på "smugle" 3,7 tonn med GULLBARER fra Europa til den andre halvdelen av kloden.... uten å bli oppdaget på noen som helst måte? Og, kan noen forklare hvorfor tyskerne hadde et lager med gullbarer i fjellene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Gjemme det unna slik at de allierte ikke fikk kloa i det....var ikke bare gull men også verdifulle malerier også. Noen som har sett Kellys Helter....ikke så usannsynlig at yankene stakk av med noe av gullet Endret 9. juli 2007 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Nei, allierte styrker som tok med seg verdisaker tilbake til hjemlandet er et kjent fenomen, også i dagens moderne verden. Stusset bare på det smugle-til-argentina-uten-å-bli-fakket greia Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Finnes jo båter i verden vet du Nei, vet ikke helt åssen de har klart det. De kan jo ha solgt det til noen i Europa og smuglet pengene inn. Flere tyske topper flyktet jo i båter til Argentina. Ofte ble det brukt mindre fartøy som fiskebåter og lignende for å komme seg fram. Familien til Quisling flyktet vel på denne tror jeg Er egentlig ikke så vanskelig å få de til. En kjapp båttur til Spania og du kunne kjøpe deg en stor lastebåt til gullet og frakte det over med. Amerikanerne som fant gullet tok sikkert noen gullbarer med seg, men det fantes så mange at det sannsynligvis ikke ble lagt merke til. Det var opprettet en egen avdeling i den allierte hær til å finne nazi skatter. Det finnes enda flere nazi skatter som ikke er funnet. Ravkammeret til Tsar Peter den store ble tatt fra Lemningrad og sendt til Köningsberg(idag: Kalininingrad) hvor det ikke ahr blitt sett senere.Rommel mistet også sitt gull når det ble fraktet i all hemmelighet vekk ut fra Afrika. Skipet som fraktet det skal ha blitt senket av allierte fly. Skatten har aldri blitt funnet. Gullet skulle bli brukt i motstandskampen mot de allierte og russerne og for å opprette Tyskland på nytt. Denne motstandsbevegelsen ble jo ikke akkurat en suksess. Den bestod hovedsaklig av unge gutter og menn uten noen særlig form for ledelse. Det ble også gjemt våpen, eksplosiver og penger til disse små cellene med partisaner. Det ble bare foretatt noen få sabotasje. Det skal ha eksistert flere motstandsgrupper. Gestapo, SS og Wehrmacht skal ha opprettet forskjellige grupper uten noe som helst samkjøring mellom de. Den eneste som ksla ha fungert litt var "Werwolf" gruppen. Ble litt rotete skrevet dette da, håper dere forstår det Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jaja, jeg forstår hva du skriver Det er bare det at etter å ha lest en del Tom Clancy bøker (hehe) så har jeg inntrykket av at ikke alt kan bli gjort i mørket. Folk snakker... og ganske oftere (dåli norsk ja) hører de. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Var Spitfiren det beste flyet i andre verdenskrig? Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Var Spitfiren det beste flyet i andre verdenskrig? 9067018[/snapback] Kommer vel an på hva man legger i beste flyet? Er det det mest avanserte eller det som skøyt ned flest andre fly? Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Om det var det mest avanserte, eller om det skjøt ned mest fly, det vet jeg ikke. Men mange 2. verdenskrig entusiaster (spesielt briter) mener det er noe spesielt med dette flyet, og at det reddet Storbritannia fra nazistene. Er intressert i andre synspunkter. Personlig har jeg en ting for Mustangen. Lenke til kommentar
bBax1 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Om det var det mest avanserte, eller om det skjøt ned mest fly, det vet jeg ikke. Men mange 2. verdenskrig entusiaster (spesielt briter) mener det er noe spesielt med dette flyet, og at det reddet Storbritannia fra nazistene. Er intressert i andre synspunkter. Personlig har jeg en ting for Mustangen. 9067282[/snapback] Er litt enig med mustangen som favoritt, hovedsaklig på grunn av den lange rekkevidden den hadde. Messerscmidt(eller åssen man skriver det) var vel et bedre fly på papiret enn spitfiren, men spitfiren kunne snu mye raskere enn messerscmidt. Tror det var noe sånt som gjorde at Britene vant "Battle of Brittain". Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Eh, det var snarere omvendt. Spitfire fikk ikke innsprøytningssystem før i 1943. Siden motorene i Spitfire-flyene hadde vanlige forgassere under Battle of Britain, ble bensintilførselen kuttet under stup noe som førte til at 109-ene tok dem lett igjen. En av grunnene til at britene dominerte var at tyskerne hadde bare drivstoff til 10 minutters flygning før de måtte returnere til Tyskland. En annen ting som bør nevnes er at hvis man foretok en så skarp sving at man nesten gikk i spinn, begynte Spitfires elliptiske vinger å vibrere, noe som var et tegn på at man ikke burde manøvrere noe bråere i det aktuelle øyeblikket. Dette var selvfølgelig ikke en funksjon, men en aerodynamisk effekt som alle fly med avrundede vinger hadde. 109-ens vinger var kantete og hadde ikke denne egenskapen. Man fikk ingen forvarsel om at man kom til å gå i spinn. Ikke noe problem for de mer erfarne som kjenner flyets begrensninger, men det gjorde flygningen vanskeligere for nybegynnere. Både Spitfire og 109 hadde sine sterke og svake sider, men begge var fantastiske fly og å bestemme hvilket som var best vil være umulig. Å si at de tyske flyene var bedre/bedre på papiret enn de andre blir feil, fordi det var mange mer primitive fly (f.eks russiske) som kunne by på hard konkurranse. Derimot var de tyske flyene langt mer avanserte og forut sin tid. Endret 18. juli 2007 av contaminated Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Så en eller annen dokumentar der de fortalte at mens Spitfiren ble utviklet, fikk igenørene det for seg å putte mer våpen eller bensin på flyet (husker ikke ), og den eneste måten på få det med på flyet var å gjøre vingene bredere. Men ingen forutså den areodynamiske fordelen dette vingedesignet gav Spitfiren i dogfights. Lenke til kommentar
lissabon Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Tyske soldater i Norge hadde med seg et lite hefte med innnføring i skikk og bruk i Norge. Jeg skulle likt å se Engelskmenn, Franskmenn eller Amerikanere ha med seg noe lignende på sine erobringer. Nå var vel ikke Tyskerne akkurat genlemen i feks Ukraina..men at de oppførte seg så grusomt mot oss, tror jeg bare ikke noe på. 8402180[/snapback] Min bestemor og bestefar som er døde nå snakket mye om krigen. Min bestefar vokste opp sammen med Henry Rinnan som han beskrev som en illsint liten hissigpropp som heiv øksa etter han en gang de var ute på hogst i skogen . Min bestemor og hennes søsken husker jeg sa at tyskerne brukte å oppføre seg korrekt og høflig, så de var aldri redde for gå alene ute om kvelden f.eks. Det var ikke de vanlige unge soldatguttene i seg selv som ble hatet, det var okkupasjonen av landet og alt det den førte med seg. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Min bestemor, som lever på landet den dag i dag, fortalte meg hvordan de unge tyske soldatene gråt og skrek da de fikk beskjed om å dra til Øst-fronten. Lenke til kommentar
lissabon Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Ja de visste vel at det ville bli ille, og det ble det jo. Lenke til kommentar
serf Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Om det var det mest avanserte, eller om det skjøt ned mest fly, det vet jeg ikke. Men mange 2. verdenskrig entusiaster (spesielt briter) mener det er noe spesielt med dette flyet, og at det reddet Storbritannia fra nazistene. Er intressert i andre synspunkter. Personlig har jeg en ting for Mustangen. 9067282[/snapback] Er litt enig med mustangen som favoritt, hovedsaklig på grunn av den lange rekkevidden den hadde. Messerscmidt(eller åssen man skriver det) var vel et bedre fly på papiret enn spitfiren, men spitfiren kunne snu mye raskere enn messerscmidt. Tror det var noe sånt som gjorde at Britene vant "Battle of Brittain". 9067312[/snapback] En teori er jo at britene vant luft krigen fordi Hitler gjorde forandringer i planene. Han begynte å fokusere på bombing av London noe som lettet trykket på RAFs sine flybaser i sør. Tyskland var overlegne i begynnelsen og kunne faktisk ha slått de britiske luftstyrkene, hvis de hadde fortsatt å legge press på sør. Når det kommer til flyene. Så var Me109 raskere enn spitfiren, men den var tung å styre. Spitfiren kom også sent ut i produksjon og Hurricanen var så og si ryggraden i det birtiske luftvåpnet. En ting til var at tyskland tenkte høy kvalitet noe som gjorde at det tok lang tid å produsere krigsmateriell. Det beste under krig er jo å ha noe som funker greit til sitt formål og som man kan masseprodusere. Tyskerne var perfeskjonister, noe som kom til å gi utslag i den negative retningen senere i krigen. Endret 21. juli 2007 av serf Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 En teori er jo at britene vant luft krigen fordi Hitler gjorde forandringer i planene. Han begynte å fokusere på bombing av London noe som lettet trykket på RAFs sine flybaser i sør. Tyskland var overlegne i begynnelsen og kunne faktisk ha slått de britiske luftstyrkene, hvis de hadde fortsatt å legge press på sør. RAF hadde nok slitt hvis flyplassene og basene hadde blitt konstant bombet. Når det kommer til flyene. Så var Me109 raskere enn spitfiren, men den var tung å styre. Spitfiren kom også sent ut i produksjon og Hurricanen var så og si ryggraden i det birtiske luftvåpnet. Det er et faktum at Hurricanen var mer brukt enn Spitfiren, og skjøt ned flere fly enn Spitfiren (Hurricanen skjøt ned ca. 60%). Men Spitfiren var likevel et fantastisk fly som fungerte utrolig bra (eneste negative var at det hadde liten tank, og dermed ikke kunne fly over kanalen og ta krigen til tyskerne, og komme hjem igjen, slik Mustangen kunne), og ble symbolet på Britenes standheftighet og kamp mot nazistene. En ting til var at tyskland tenkte høy kvalitet noe som gjorde at det tok lang tid å produsere krigsmateriell. Det beste under krig er jo å ha noe som funker greit til sitt formål og som man kan masseprodusere. Tyskerne var perfeskjonister, noe som kom til å gi utslag i den negative retningen senere i krigen. 9113404[/snapback] Dette viste seg flere ganger. Nazi-Tyskland fant opp flere smarte og effektive (f. eks: StG 44, den aller første angrepsriflen, "assault rifle") duppeditter, men som brukte for mye av de alt for få og verdifulle ressursene Tyskland hadde. Og dette er EN av grunnene til at Nazi-Tyskland tapte krigen, antagelig ikke den viktigste, men likefullt en av årsakene. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Jeg hørte en gang at hvis man hadde satt inn en bedre motor i Spitfire, ville det trolig vært det raskeste flyet og kanskje kunne ha brutt lydmuren. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 Var det noen fly som brøt lydmuren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå