Gå til innhold

Smaaprat rundt Andre Verdenskrig.


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Viste dere at Hitler var en fantastisk kunster? Han har lagd noen utrolige tegninger.

7783416[/snapback]

 

Han søkte og etter å komme inn på kunstakademiet i Wien, men ble ikke akseptert der. Han levde da en stund på gaten.

7784676[/snapback]

Helt sant. Han var ikke en av de beste, men jeg ble ufattelig overrasket naar jeg saa tegningene hans. Det er rart aa tenke paa at en slik dyktig fyr faar saapass mange drept et par aar senere.

 

Viste dere at Hitler's bestemor var jøde? :) Det kan være noe og tenke på!

7788567[/snapback]

Hitles mor var ogsaa en joede, og i foelge den joediske religionen skal du foelge din mors religion. Saa Hitler var oppriktig talt joede selv. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hitlers jødehat oppstå vel da han hang på gata i Wieen, fattig og fikk konstant høre at Jødene tok alt arbeidet og brydde seg ikke om andre.

 

At Hitler hadde jødisk blod er vel noe som er allment kjent, gjør i alle fall hele rase politikken hans latterlig siden den også da feller over på han selv.

 

Er og mange jeg har lest om som tror Hitler var født tysk, noe som er rive ruskende galt. Tysk statsborger ja, ekte tysker, nei.

Lenke til kommentar
Hitlers jødehat oppstå vel da han hang på gata i Wieen, fattig og fikk konstant høre at Jødene tok alt arbeidet og brydde seg ikke om andre.

 

At Hitler hadde jødisk blod er vel noe som er allment kjent, gjør i alle fall hele rase politikken hans latterlig siden den også da feller over på han selv.

 

Er og mange jeg har lest om som tror Hitler var født tysk, noe som er rive ruskende galt. Tysk statsborger ja, ekte tysker, nei.

7791021[/snapback]

Helt sant det du sier, da jeg mener ogsaa aa ha lest et annet sted at han allerede hadde en form for hat mot Joedene foer han havnet paa gaten (og solgte postkort for aa overleve).

 

Alle vet vel at Hitler var av oeterisk statsborgerskap? Jeg har i alle fall ikke hoert fra folk som tror han er tysk.

 

Noe annet som er av interesse er at Hitlers foreldre doede veldig tidlig. Han ble sendt paa en form for skole og han var aldri en del av "gjengen". Han ble utestengt en hel del.

Dette mener jeg spiller en stor rolle i hvordan Hitler vokser opp og hva han kommer til aa gjoere.

 

Bare teorier selvsagt.

 

Argh, jeg hater aa skrive norsk-engelsk. Beklager for alle feilene jeg har.

Lenke til kommentar

Har bare hørt det non ganger at folk sa bastant at Hitler var tysker fra fødsel av.

 

Jeg tror at hadde Hitler blitt tatt inn på kunstskole, hadde han blitt en sær kunstner men WW2 tror jeg ikke hadde blitt starta av han, kanskje Röhm hadde blitt en tilnærmelse men han var langt fra så ekstremistisk i tankegangen som Hitler var.

 

Hitler var vel strengt tatt sær fra begynnelsen av, grunnet det meget spesielle forholdet i huset.

Lenke til kommentar

Vemork er et interesangt tema. F.eks Albert Speer bedyret hele tiden at tyskerne aldri forsøkte å lage atombombe men heller atom reaktor og trengte derfor tungtvann i store mengder for å få til dette.

 

Holocaust er og et interesangt tema, dødsleirene som f.eks Sobibor, Treblinka, Belsech og Auswitch kan lett gjøres om til en 5 siders oppgave. Er veldig mye interesangt her, gikk f.eks en dokumentar for ikke lenge siden om Auswitch.

 

Egentlig, en oppgave om Auswitch alene er lang nok, men føler og at de 3 andre rene dødsleirene bør komme med.

 

Knekkingen av Enigma er også et interesangt tema, spesielt siden tyskerne aldri fant ut at koden var knekket og fortsatte i god tro med koden til krigens ende.

 

Nordfronts krigen mellom Tyskland/Finland og Russland og hvordan det til slutt endte med at finske styrker vendte seg mot tyske styrker for å redde seg selv er og et interesangt tema.

 

Nord-Norge kan man og trekke inn, siden de nordnorske styrkene, sammen med de allierte, nesten klarte å presse tyskerne over til Sverige. Dette var Dietl og tyskernes første store tap på fremmend jord. Kan og spekuleres i at Nord-Norge kunne blitt nøytralt, vis ikke Chamberline fadesen kjørte i storbritania, som førte til at han gikk av, hadde skjed samt at den norske utenriksministere under WW2 ikke hadde røpet for den svenske utenriksministeren hva som foregikk (at allierte trakk seg ut av landet), kunne Nord-Norge vært nøytral under krigen med en norsk regjering og svenske nøytralitets vakter.

 

Mye spennende i andre verdenskrig, bare å velge og vrake.

Lenke til kommentar
Jeg skal gjøre et foredrag om det som kunne ha ledet til tysk seier under andre verdenskrig. Velg noe som blir enkelt for deg.

7794225[/snapback]

 

Kanskje at Hitler pådro seg to fronter isteden for èn, ene mot GB og andre mot Sovjet, ville ha vært et interessant tema? Evt. knekkingen av enigma.

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar
Jeg skal gjøre et foredrag om det som kunne ha ledet til tysk seier under andre verdenskrig. Velg noe som blir enkelt for deg.

7794225[/snapback]

 

Kanskje at Hitler pådro seg to fronter isteden for èn, ene mot GB og andre mot Sovjet, ville ha vært et interessant tema? Evt. knekkingen av enigma.

7804221[/snapback]

Mitt foredrag kommer hovedsakelig til aa basere seg paa Operasjon Barbosa ja.

Lenke til kommentar
Mitt foredrag kommer hovedsakelig til aa basere seg paa Operasjon Barbosa ja.

7804544[/snapback]

 

Hvis du skal holde foredrag om det, håper jeg at du omtaler det som Operasjon Barbarossa, som er det faktiske navnet.

7806926[/snapback]

Litt off-topic men visste du at barbarossa betyr "rødt skjegg"?

 

edit: ikke på tysk da... på arabisk elns.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Lest igjenom hele tråden nå. Det var en del diskusjon om hvordan tyske styrker oppførte seg.

 

For de som ikke har sett den tyske filmen Stalingrad tror de kan få en god pekepinn på hvordan de oppførte seg der. Ellers en god film som gjengir forholden så riktig så de kan bli på film tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat lest igjennom memoarene til Wladyslaw Szpilman, kjent som personen som portretteres av Adrien Brody i 'Pianisten'. Veldig interessant å lese førstehånds vitnesbyrd om hvordan tyskerne oppførte seg i gettoen i warsawa. Han skrev memoarene rett etter freden, noe som gir en ekstra følelse av nærhet til hendelsene. Utgaven jeg har, har i tillegg utdrag av dagboken til tyskeren som kan sies å ha berget livet hans, Wilm Hosenfeld. Utdragene gir et interessant innblikk i hvordan mange tyskere så på sin situasjon og hva som skjedde rundt dem. De gir langt på vei et slags svar på "Hvordan kunne de la det skje?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...