Gå til innhold

Smaaprat rundt Andre Verdenskrig.


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Russerne var ikke akkurat fans av tyskerene , de skjærte av litjkarn på dem og stappa den i kjeften på dem *disturbing*

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Russerne var ikke fans av Tyskerne, Tyskerne var ikke fans av Russerne, og Russerne var ikke fans av Russerne som hadde sittet i Tyskernes fangenskap.

 

En meget dårlig generalisering fra min side. Men er ikke det et faktum?

Endret av MetroN
Lenke til kommentar
Russerne var ikke fans av Tyskerne, Tyskerne var ikke fans av Russerne, og Russerne var ikke fans av Russerne som hadde sittet i Tyskernes fangenskap.

 

En meget dårlig generalisering fra min side. Men er ikke det et faktum?

9171583[/snapback]

 

Jo, stemmer det. Alle russiske fanger ble avhørt av NKVD(eller Smersj?) i frykt for at de kunne være tyske agenter/spioner.

Lenke til kommentar

er ikke helt siker på antallet, men det sies at det var flere titalls tusen. Disse har sannsynligvis blitt sendt til Sibir eller blitt overført til såkalte sjtraf-avdelinger.

NKVD og Smersj var generelt hatet blant de vanlige soldatene i Den Røde Armee.

 

 

ElvisTCB vet du om det var mange hendelser med det du forklarer eller var det bare enkelte tilfeller?

Lenke til kommentar

I fjor sommer var vi en tur bla. annet innom Dresden og Nürenberg. Dresden mest kjent for den vanvittige (og kanskje unødvendige) bombingen fra de allierte med bensin, fosfor og sprengbomber som la det meste av byen i grus og drepte et ukjent antall sivile (noen mener over 50.000).

Nürenberg mest kjent for rettsoppgjøret mot nazistene etter krigen. Det som imidlertid er mindre kjent er at Nürenberg også var stedet der nazistenes store massemønstringer fant sted.

Så etter litt graving på internett og det lokale turistkontoret i Nürenberg fant jeg fram til Zeppelinerplatz. Det enorme området er tegnet av Hitlers sjefsarkitekt som også hadde planer om et gigantisk hesteskoformet stadion med plass til 400.000 tilskuere. Nå ble dette aldri ferdig. Det gjorde imidlertid plassen på bildene under. Hvor mange 100k soldater som kunne stå oppstilt vet jeg ikke, har lest et par hundretusen, det gikk ihvertfall adskillige fotballbaner på tvers mellom det som nå var igjenn av tribunene.

 

Undertegnede og yngste sønn foran hovedtribunen i 2006:

post-7847-1186334616_thumb.jpg

 

De allierte spengte alle nazisymboler da de okkuperte området. Søylegangen bak tribunen truet med å rase sammen og ble revet en gang på 60-tallet.

 

Dette bildet er samme sted sett fra motsatt side tatt under et partirally

 

post-7847-1186334023_thumb.jpg

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Kjempetøft el-asso! :D Takk skal du ha!

 

 

Hadde du en fin tur?

9213504[/snapback]

Absolutt, gøy å se steder en bare har sett bilder fra. Nå er jeg riktignok mer enn gjennomsnittlig interessert i historie og spesielt fra 2.verdenskrig :dribble:

 

Var forresten også på en "Nazi-byvandring" i München med engelsktalende tysk guide som tok oss med til diverse kjente steder, blant annet partihovedkvarteret som i dag brukes som musikkskole, og ølhallen hvor Hitler i sine tidlige dager skjøt i taket for å få folk til å lytte + mye mer.

Mange fine tyske byer med mye (vond) historie. Så lenge etterpå er det nesten synd at mye er revet og ødelagt, men en kan jo også forstå det sett med etterkrigstidens øyne.

Lenke til kommentar
Var det noen fly som brøt lydmuren? ;)

9113772[/snapback]

 

 

 

Det hevdes fra noen hold at tyskernes me-262 klarte å overkomme lydens hastighet i stup, dette er aldri blitt bevist såklart, fordi ja du vet, Det ville bare ha skjedd i stridssituasjoner, og det er meget usansynlig at piloten ville klare å komme seg ut av stupet før bakken treffes.

 

En annen ting som hindrer overlydsfart på tidlige fly er at de ikke hadde såkalte " all-moving tailplanes" som er nødvendige for å manøvrere i såpas høye hastigheter.

 

Det hele er veldig usansynlig og jeg velger heller å tro på at amerikanerenes f-86(korea-krig tiden) ver en av de første flyene til å oppnå overlydshastighet i stup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...