Gå til innhold

Installere en "lett" distro, hvilken?

tibbs

Anbefalte innlegg

Det mest logiske hvis man vil ha det minimalt er vel og innstallere Debian med minimal innstallasjon og apt-get innstallere det man trenger. Du kan gjøre det samme med Fedora men jeg har inntrykk av att Debian har flere ferdige pakker i deb enn Fedora har med RPM.

Selv bruker jeg Fedora, debian og suse. Ser liten grunn til og velge diverse machocist-distroer hvor det meste er Gjør Det Selv fra scratch.

7663843[/snapback]

Å gjøre en minimum install av Debian og så legge til det man trenger er i hvert fall ikke brukervennlig. Mye lettere å gjøre det samme med FreeBSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å gjøre en minimum install av Debian og så legge til det man trenger er i hvert fall ikke brukervennlig. Mye lettere å gjøre det samme med FreeBSD.

7665104[/snapback]

Hvorfor er det enklere? I utgangspuntet er de jo ganske like ved at man kan starte med en minimal installasjon og bygge på med det man trenger. Gjelder forsåvidt andre distroer også, som Arch.

Debian stable er riktignok ikke førstevalget om man skal ha the latest and greatest :p

Selv kjører jeg det likevel på server fordi det passer til den slags bruk, men ikke på desktop. Nå fins det jo andre branches av debian også da, pluss at man kan bruke backports for å få inn nyere pakker i stable. Jeg har gjort dette på serveren fordi det var et par nyere pakker jeg trengte en gang, så slapp jeg å kompilere selv :)

Debian har vel etter manges mening hatt en litt for lang utviklingssyklus, mye pga at prosjektet er veldig omfattende, både i antall pakker og arkitekturer. De har vel annonsert endringer i dette, så blir spennende å se hva som skjer med Debian framover. Release-syklus på maks 1,5 år hadde vært flotters!

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvorfor er det enklere? I utgangspuntet er de jo ganske like ved at man kan starte med en minimal installasjon og bygge på med det man trenger. Gjelder forsåvidt andre distroer også, som Arch.

Jeg er vant med linux-distroen Slackware. Har også fått en del erfaring med FreeBSD og OpenBSD, og i nyere tid også Solaris. Alle disse operativsystemene har en høyere brukerterskel sammenlignet med de nybegynnervennlige linux-distroene. Men Debian er en distro jeg aldri har blitt fortrolig med, og jeg synes egentlig pakkesystemet apt er litt kronglete sammenlignet med FreeBSD ports/packages. Prøvde å få inn 2.6-kjernen i Debian, men det var lettere sagt enn gjort. Jeg måtte stresse en god del for å få dette til gjennom pakkesystemet. I Slackware er dette svært enkelt i sammenligning, og i FreeBSD/OpenBSD finnes ikke dette problemet i det hele tatt, og ports/packages er ganske oversiktlig i forhold.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen grunn til å tvile på problemene dine med oppgradering fra 2.4 til 2.6, men det er en litt eksotisk problemstilling, og ikke et vanlig problem som dukker opp med apt-get. Enkleste måten å bruke 2.6 kjerne på er rett og slett å skrive 'linux26' ved boot-menyen under install.

Ellers er det vel de færreste "normale" linux-brukere som oppgraderer kjernen på denne måten, og problemet oppstår omtrent bare i debian og slackware, fordi akkurat disse to distroene er nokså konservative og har holdt mye lengre på 2.4 kjernen enn andre distroer. Men som sagt, trikset over funker fett med Debian 3.1.

Jeg syns apt-get er kjapt og meget enkelt, og det er vel ikke uten grunn at mange andre distroer også har tatt til seg dette pakkesystemet. I tillegg har de det desidert fineste GUIet for pakkehåndtering: Synaptic :)

Poenget med FreeBSD er at du må lære mange flere kommandoer for å installere programmer og vedlikeholde systemet enn i Debian hvor du altså kommer langt med apt-get og et par parametre. Eller altså bruke Synaptic.

Lenke til kommentar
Poenget med FreeBSD er at du må lære mange flere kommandoer for å installere programmer og vedlikeholde systemet enn i Debian hvor du altså kommer langt med apt-get og et par parametre. Eller altså bruke Synaptic.

7668827[/snapback]

Noen flere kommandoer må man nok lære seg i FreeBSD enn det man må i Debian, men det er noe man fort venner seg til. Men igjen, det er lett å få en strømlinjeformet FreeBSD-installasjon, og ports/packages er genialt.

Edit: tror vi stopper BSD VS GNU/Linux-diskusjonen der. Det er argumenter for og imot Debian, tilsvarende med FreeBSD, og jeg tror ikke dette er hensikten med tråden. Trådstarter spørr tross alt om tips til en "lett" distro/operativsystem.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...