olear Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nei, muligens ikke men den er utrolig enkel, alle konfigurasjons filene i en fil /etc/rc.conf du får alle de nyeste pakkene, du slipper og vete 6 måneder på nye pakker, ikke velg slacware fordi den inneholder gamle pakker, mye kompillering selv viss du vil være up to date, Dracolinux er jo brukbar den er basert på slac men ikke særlig stabil enda. http://dracolinux.org 7320367[/snapback] kan draco installeres per. dags dato , er ikke det bare live-cd enda ? 7320711[/snapback] Vi har installere, men de er på alphanivå enda. Kommer ut en ny alpha denne uken, denne gangen er det meste stabilt (glibc 2.5 er ikke helt der enda, så vi bruker fremdeles 2.3.6), inklusiv full støtte for AIGLX og annet dill. Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 ligger da installen på live-cd'en ? Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 http://pub.dracolinux.org/releases/0.1alpha/ Som sagt, dette er alpha, brukt for intern testing, ikke noe for end-user. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Archlinux er et veldig raskt system, litt vanskelig å sette opp men man lærer ekstremt mye om linux av å bruke et slikt system. Skal jeg laste over musikk på mp3 min må jeg skrive følgende i terminal: mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/usbpen Jeg brente også en Fedora Core 6.iso fra terminal. Terminal er et utrolig kraftig verktøy, når man kan bruk det skikkelig. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Archlinux er et veldig raskt system, litt vanskelig å sette opp men man lærer ekstremt mye om linux av å bruke et slikt system. Enig med der. Arch Linux syns jeg virkelig var et bra system. Også har den en nydelig wiki Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Archlinux er et veldig raskt system, litt vanskelig å sette opp men man lærer ekstremt mye om linux av å bruke et slikt system. Skal jeg laste over musikk på mp3 min må jeg skrive følgende i terminal: mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/usbpen Jeg brente også en Fedora Core 6.iso fra terminal. Terminal er et utrolig kraftig verktøy, når man kan bruk det skikkelig. 7327313[/snapback] Kvifor lar du ikkje hal gjøre jobben med å montere usbpennen? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Archlinux er et veldig raskt system, litt vanskelig å sette opp men man lærer ekstremt mye om linux av å bruke et slikt system. Skal jeg laste over musikk på mp3 min må jeg skrive følgende i terminal: mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/usbpen Jeg brente også en Fedora Core 6.iso fra terminal. Terminal er et utrolig kraftig verktøy, når man kan bruk det skikkelig. 7327313[/snapback] søk på autofs i wiki.archlinux.org Lenke til kommentar
wil__ Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 wil: alle vet at slackware med dropline gnome er det beste fordi det er enkelt å installere å å bruke dropline gnome er bra fordi de starter så fort og er bra. Vennelig hilsen wil__. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 wil: alle vet at slackware med dropline gnome er det beste fordi det er enkelt å installere å å bruke dropline gnome er bra fordi de starter så fort og er bra. Vennelig hilsen wil__. 7342439[/snapback] Noen foretrekker KDE. Om Slackware med Dropline Gnome er det beste alternativet i forhold til alt annet kan diskuteres. Det som derimot ikke kan diskuteres, er at Slackware med Dropline Gnome er et veldig godt alternativ som bør vurderes seriøst mot andre alternativer. Lenke til kommentar
glad Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 alle vet jo at archlinux med xfce4rc2 er best, for nå leker jeg will_ Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Alle vet jo at Ubuntu er best. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jadda. Har dette blitt en skryte-av-distroen-jeg-bruker-tråd, eller? Jeg startet med Ubuntu og har holdt meg der siden De har et flott forum (ubuntuforums.org), og det er lett å få hjelp. Jeg vil også kalle den meget brukervennlig, så det burde ikke være et problem å starte med den. Men for all del: Prøv så mange som mulig. Det er ikke sikkert at Ubuntu passer til deg. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Folk er forskjellige og har sine egne favoritter. Beste måten å finne ut hva som passer best, er å prøve ut forskjellige alternativer, også de alternativene som ikke regnes for "nybegynnervennlige". Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) alle vet jo at archlinux med xfce4rc2 er best, for nå leker jeg will_ 7343207[/snapback] Eg vil også være med å leke Løgn! Archlinux med Openbox! Men litt seriøst. Openbox er behagelig å jobbe i, og er ikkje akkuratt så veldig resurskrevande. Endret 23. november 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) Har ikke hatt tid til å begynne med dette ennå, men nå skal jeg. Tror jeg vil prøve meg på Arch, iallefall i første omgang. Men hvilken fil/versjon skal jeg laste ned? 0.8 Alpha, 0.7.2 eller 0.7.2-base Endret 7. januar 2007 av tibbs Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg ser at du skal teste ut Arch. Den har jeg ingen erfaringer med, men jeg vil komme med følgende observasjoner sånn helt på tampen i tilfelle Arch ikke var det rette: Ubuntu/OpenSuse/FedoraCore6: Har testet alle tre. Meget brukervennlige distroer med pene GUI'er, utrolig brukervennlige installasjonsprosesser og med stor alt-går-av-seg-selv faktor. Men: De kjører alle KDE eller Gnome som er "tunge" vindubehandlere. Slackware: Mange sier at dette er en komplisert distro. Jeg synes ikke det. Tekstbasert enkel installasjon, kan kjøres på meget svake systemer (Dvs gamle maskiner med lite ressurser). Krever dog en del lesing på diverse forumer og how-to's. Du setter opp stort sett hele systemet via tekstbaserte prosesser som kjøres i terminalvindu. Du får stort sett skreddersydd systemet og det er stabilt som bare f...! Fordi det er testet ut og opp i mente. Under installasjonen kan du vleg feks den tunge KDE, men kommer også med flere lette vindubehandlere som feks Xfce som er en meget lettkjørt, pen og enkel vindubehandler som etter mi mening er fullt på høyde med Gnome og KDE. Litt enklere alternativer til Slackware (som bygger på slackware..) er Vector Linux eller ZenWalk. Begge er gode, stabile, kan kjøres på gamle maskiner, og grafisk sett pene distroer som har stabiliteten til Slackware, men har gjort noen valg for deg og er muligens hakket mer brukervennlig og mindre tekstbasert i konfigurasjonsprosessene. Vil du ha noe stabilt som kan kjøres med minimalt av ressurser på begrenset plass og som du vil skreddersy kan jeg trygt anbefale Slackware eller en av de to avhopperne. Krever dog litt tålmodighet men du lærer så mye mer av det som kan brukes på stort sett alle *nix-systemer. Gentoo: Denne ga jeg opp etter en dag. Alt for lite brukervennlig å installere etter min mening. Så hvordan distroen fungerer kan jeg ikke uttale meg om, men å installere den var pes. DSL (Damn Small Linux) : Tar under 50 Mb og kan derfor fint installeres fra en liten minnepinne. Utrolig lett med kun de mest nødvendige tingene og kan enkelt bygges ut etter hvert. Overraskende bra størrelsen tatt i betraktning. Mepis: Er en Debian-basert distro som mange prater om. Har ikke prøvd denne selv, men den er relativt hot der ute om dagen så jeg tenkte jeg kunne nevne den. Til siste vil jeg si at alle linux-systemer kan kjøres med stort sett alle tilgjengelige vindubehandlere. Det er heller maskinen som er begrensningen. Det finnes ferdige alternativer som xubuntu som kommer med Xfce som standard vindubehandler. Ellers er stort sett de fleste *box-alternativene lette og gjennomprøvde vindubehandlere som ofte kan tilpasses til det helt ekstreme. Har ikke prøvd noen av disse på linux, men jeg kjørte Blackbox og Xoblite i windows en lang periode og syntes det var ganske bra. Prøv gjerne flere distroer og finn en som passer deg fordi de fleste kommentarene over er sterkt preget av personlige erfaringer som er forskjellig fra person til person. Jeg synes Slackware er enkelt og bra og Ubuntu rotete og til tider smør på flesk, mens andre mener motsatt. Hva mener du etter å ha prøvd? Lykke til! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det mest logiske hvis man vil ha det minimalt er vel og innstallere Debian med minimal innstallasjon og apt-get innstallere det man trenger. Du kan gjøre det samme med Fedora men jeg har inntrykk av att Debian har flere ferdige pakker i deb enn Fedora har med RPM. Selv bruker jeg Fedora, debian og suse. Ser liten grunn til og velge diverse machocist-distroer hvor det meste er Gjør Det Selv fra scratch. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Har ikke hatt tid til å begynne med dette ennå, men nå skal jeg. Tror jeg vil prøve meg på Arch, iallefall i første omgang. Men hvilken fil/versjon skal jeg laste ned? 0.8 Alpha, 0.7.2 eller 0.7.2-base 7663532[/snapback] Bruk 0.8 ftp eller base. Lenke til kommentar
tibbs Skrevet 7. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2007 Hva er forskjellen på 0.8 Alpha, 0.7.2 og 0.7.2-base? Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 (endret) 0.8 er ein nyare, og mykje betre utgåve av innstalasjonsmediet. Bruk denne: ftp://ftp.archlinux.org/other/0.8/i686/ba...061218-i686.iso eller denne: ftp://ftp.archlinux.org/other/0.8/i686/ft...061218-i686.iso Edit: Vist du treng hjelp: #archinux på freenode (irc.freenode.net) Endret 7. januar 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå