tibbs Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Har en rimelig kraftig laptop (Pentium M 2.0 Ghz, 1Gb ram) som jeg har lyst til å legge inn en distro som ikke er så "tung" som alle de kjente med en masse ekstra dill og dall som man aldri får bruk for. Kunne tenke meg en distro som som er ribbet for det meste men som jeg kan legge til det nødvendige etterhvert som jeg får bruk for ting. Hvilken distro skulle dere anbefale? Har ikke all verdens peiling, men kanskje med tid og tålmodighet får jeg det til. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Jeg syns ubuntu er en veldig grei distro (enkel i hvert fall). Debian er kanskje mer til serverbruk.. Ubuntu ville jeg anbefalt, men har ikke prøvd allle distroene. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Vil fortiden klart anbefale Ubuntu, den ligger et klart hestehode foran de nærmeste (Suse og Fedora +fler) Den får plass på en enkelt CD og innstalerer ikke alt mulig "dill-dall" som du nevner. Pakkesystemet er nok det beste som finnes og gjør det til en smal sak å skaffe den programvaren du trenger. Den nyeste versjonen bruker faktisk under 100mb minne med standardoppsett, jeg kjører den uten problemer på en laptop som er betydelig svakere enn din. www.ubuntu.com Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 1.) Kunne tenke meg en distro som som er ribbet for det meste men som jeg kan legge til det nødvendige etterhvert som jeg får bruk for ting. Hvilken distro skulle dere anbefale? 2.) Har ikke all verdens peiling, men kanskje med tid og tålmodighet får jeg det til. 7296914[/snapback] 1. Anbefaler også ubuntu. 2. God instilling. Siden du er instilt på å være tolmodig, kan du jo prøve ut flere distroer og se hva du liker best. De fleste kommer med liveCD nå, slik at du kan teste de ut før du installerer. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) hvis du har testet ubuntu og syns den er for "tung" kan du prøve xubuntu som er endel lettere http://www.xubuntu.org/ edit: har samme specs som deg på laptop og det funker fett med ubuntu. fjernert alt som het windows for 6 mnd siden og har aldri vært blidere (men hadde brukt det lenge i dual boot på på laptop og workstation, samt hatt linux på servern i endel år) Endret 16. november 2006 av zeltex Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Som HavarN sier, kan du bare laste ned og brenne (ja er seff gratis og dermed fullt lovlig) på en dvd, og så prøve det uten at du installerer det. Da vil du se hvordan det går mtp. raskhet osv. Dette kalles altså LiveCD, om du ikke visste det fra før --> muligheten til å kjøre OS fra CD, uten noen form for installasjon. Du kan seff installere fra samme cd om du vil gjøre det. Ikonet for installering ligger på skrivebordet når du har starta opp LiveCDen (i hvert fall i ubuntu). Endret 16. november 2006 av w3p Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Bør vel da nevne at LiveCD går endel tregere enn instalert distro syns jeg. For den må "hele tiden" lese fra skiva. (er i alle fall min erfaring) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Bør vel da nevne at LiveCD går endel tregere enn instalert distro syns jeg. For den må "hele tiden" lese fra skiva. (er i alle fall min erfaring) 7297444[/snapback] Ja det er sant. Det går litt tregere, men ikke nødvendigvis for at den leser fra CD hele tiden. Men den rører heller ikke hdd. En liveCD er faktisk ikke avhengig av installert hardDisk i det hele tatt. Den bruke RAMdisk faktisk. Altså den tar opp noe av RAMen du har på maskinen din, derfor vil du ha mindre ram til gode til å kjøre andre applikasjoner, thus tregere maskin =) Les mer på wikipedia.org Endret 16. november 2006 av w3p Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Kunne tenke meg en distro som som er ribbet for det meste men som jeg kan legge til det nødvendige etterhvert som jeg får bruk for ting. 7296914[/snapback] Hvis jeg forstår hva du mener med tung, så finn en distro du liker, installer et "basic system" som får sytemet til å gå, for så å installere de programmene du måtte ønske. Etter å ha prøvd mange distroer er jeg nå nybegynner på Slackware (11). Denne kan du bygge til det du vil . (Ja, det kan du vel med de fleste) Jeg har strevet litt, og strever enda, Men som du selv sier - med litt tålmod og tid ---. men absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 (endret) Kunne tenke meg en distro som som er ribbet for det meste men som jeg kan legge til det nødvendige etterhvert som jeg får bruk for ting. 7296914[/snapback] Hvis jeg forstår hva du mener med tung, så finn en distro du liker, installer et "basic system" som får sytemet til å gå, for så å installere de programmene du måtte ønske. Etter å ha prøvd mange distroer er jeg nå nybegynner på Slackware (11). Denne kan du bygge til det du vil . (Ja, det kan du vel med de fleste) Jeg har strevet litt, og strever enda, Men som du selv sier - med litt tålmod og tid ---. men absolutt å anbefale. 7298128[/snapback] Slackware er ikke den type distro, Gentoo er mer av den typen Gentoo bygger du nøyaktig slik du vil ha den, du starter med å partisjonere med et tredjeparts partisjonerings program så pakker du et en komprimert pakke med ut på ønsket filsystem, så pakker du ut pakkesystemet, og henter kernelen med pakke systemet eller kompilerer din egen kernel. pakke systemet henter vanlige source tarballs med wget og kompilerer dem fra gentoos servere. Endret 16. november 2006 av roberth1990 Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Innstallen til Slackware er jo nok i jeg selv til å skremme vekk en hver nybegynner. Gentoo er bra på mange måter den, men å drive å kompilere alt av programvare tar på etter hvert... Nei, mitt råd er å holde seg til de mest populære og letteste distrone. Ellers ber man om å slite ekstra,,, (Ikke for det, litt sliting kan jo være sunt!) Lenke til kommentar
glad Skrevet 16. november 2006 Del Skrevet 16. november 2006 Mitt råd er, prøv ut archlinux de har en stor community av pakker, og ja spør alle som kifter fra gentoo til arch, de elsker Arch Archlinux forever. Lenke til kommentar
L2killer Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Mitt råd er, prøv ut archlinux de har en stor community av pakker, og ja spør alle som kifter fra gentoo til arch, de elsker Arch Archlinux forever. 7299643[/snapback] Er Archlinux en enkel destro for nybegynnere, eller er Ubuntu enklere, og hvilken Ubuntu er den nyeste? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Innstallen til Slackware er jo nok i jeg selv til å skremme vekk en hver nybegynner. Gentoo er bra på mange måter den, men å drive å kompilere alt av programvare tar på etter hvert... Nei, mitt råd er å holde seg til de mest populære og letteste distrone. Ellers ber man om å slite ekstra,,, (Ikke for det, litt sliting kan jo være sunt!) 7298758[/snapback] Hvor i all verden har du dette fra? Installeren til Slackware er noe av det enkleste og greieste man kan bruke. Slackware er forøvrig en lett distro, i den forstand at den krever lite systemressurser for å kjøre. Men det følger med masse forskjellige programmer, og til forskjell fra Ubuntu, Fedora osv ligger mp3-støtte inne som standard. Dessuten, trådstarter spør jo etter en distro som ikke er så "tung" som de andre. Ubuntu, Fedora SuSE (de fleste nybegynnervennlige distroer) vil jeg absolutt kalle tunge distroer. Ellers så kan trådstarter også se litt på FreeBSD. Det er ikke GNU/Linux, men kan erstatte en linux-distro på de fleste områder. FreeBSD har dokumentasjon som holder et svært høyt nivå, høyere enn dokumentasjonen av de fleste andre linux-distroer. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Ok..mange forslag tilhvilke distroer trådstarter skal velge.. Det går vel i det samme hver gang, at brukere på forumet som har blitt kjennt med "sin" egen distro anbefaler den. Så da skal jeg ikke være noe annerledes jeg..anbefaler Ubuntu. Hvis du går fra Window$ vil muligens dette være distroen for deg. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 ...spør alle som kifter fra gentoo til arch, de elsker Arch7299643[/snapback] Hehe, uansett hva man skifter til fra Gentoo, vil man jo elske den nye distribusjonen. - Siden man slipper å kompilere alt fra kildekoden. (Jeg har ikke prøvd Arch, ville bare kommentere Gentoo). Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) SLACKWARE sin installasjon er kjempe grei . den skremmer ingen . skriv #setup . å du er i gang . så jeg anbefaler slackware eller ubuntu . ville ikke anbefale gentoo siden du vill ha en "lett distro , fordi med gentoo må man kompilere alt fra source . gentoo er uansett en fin distro viss du vill ha en ordntlig "skreddersyd" system å lære GNU/Linux fra bunnen av . ( samme med slackware egentlig ) EDIT :: Slackware er "lettere" en ubuntu Endret 17. november 2006 av ogger Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Du kan prøve Zenwalk http://zenwalk.org/ Med Zenwalk Core kan du legge inn det du vil selv. Lenke til kommentar
HyperNotActive Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Zenwalk anbefales på det sterkeste Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Nåja. Slackware er nok litt mer enn å skrive setup altså. Du må blant annet sette opp partisjonene selv i Slackware. Så må de formateres osv. Det du kan gjøre for å velge hva du vil ha med å ikke, så kan du velge "Newbie". Da får du spørsmål om du vil installere pakken/programmet eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå