Gå til innhold

Sikring 10A@230V = ?A@12V?


Anbefalte innlegg

Hvor stor 12V sikring trenger jeg, når den som var der var en 230V 10A.

 

Det er 12V fra ett batteri på en 4hjuler. sikringen som var der originalt gikk i stykker, og jeg må vite hvor mange A denne skal være på.

Jeg har masse 12V sikringer, og gidder ikke kjøpe hvis jeg har noe som passer.

 

Det blir vel mye mere ampere på 12V enn på 230V så sikringen må vel være større enn 10A

 

Sikkert veldig dårlig formulert dette her, men håper noen skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du trenger er en 10A sikring. Det at det står 230V på sikringen betyr bare at den tåler 230V, ikke at det går 230V der.

 

I og med at den stod på en 4-hjuling, med et 12V batteri, så har det aldri vært 230V der.

 

10A sikring trenger du..

7296689[/snapback]

Så Spenninga som står på har ikke noe å si?

 

Hvis man tar en trafo med 230V 10A på den ene siden og 12V på andre siden blir det jo mere Ampere på den siden med 12V. Så det er ikke det samme med en sikring?

U*I=P

230V*10A=2300W

12V*10A=120W

 

Så jeg ville nå tro det skulle vert en forskjell, men egentlig litt rart for kan aldri tenke meg at utstyret tåler 2300W, men derimot 120W virker mere riktig.

Men som du ser her så ville jeg tro at man må ha kraftigere 12V sikring enn 230V sikring.

Men 191A@12V virker litt usansynlig.

 

Edit: Jeg vet at det bare går 12V der, men jeg tenker 10A@230V = 191A@12V

Endret av exin89
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

230V @ 10A = 10A

0,1v @ 10A = 10A.

Forskjellen ligger i effekten.

10A på 230V gir 2300W mens 10A på 0,1V blir 1W.

Der ligger forskjellen.

 

Forskskjellen her er nok korrtslutningsstrømmen som kan genereres ved de forskjellige spenningene.

En kortslutning i f.eks. en stikkontakt kan fort komme opp i 400 - 500A i praksis avhengig av impedansen i kretsen tottalt mens en kortslutning på 0,1V vil ikke kunne generere samme kortslutningsstrømmene da mesteparten av strømmen vil forsvinne i spenningstapet i ledningene.

 

Regnestykket blir som følge.

Kabler med motstand på 0,2Ohm vil generere 230/0,2= 1150A teoretisk kortslutningsstrøm mens samme kabelen med 0,1V vil bli 0,1/0,2=0,5A kortslutningsstrøm, så spørsmålet ditt blir vel heller hypotetisk da du må mye ned i kabelmotstand for og klare å trykke igjennom store nok strømmer på den lave spenningen.

 

Regnestykket er grovt forenkler for i virkeligheten må man også ta med strømforsyningens indre motstand så de reele kortslutningsstrømmene ville nok blitt noe mindre.

Lenke til kommentar

vanlige automat sikringer for hus er vel temprastyrt sikringen også kjent som bi-metal sikringer. Disse vil vel koble ut kretsen ved varme. Så inn maten i en slik sikring senest på fredag og hvis den fungere slik som jeg tror så vil den ikke slå ut på 12v dc...

 

Men nå er dette bare min mening. eg går første året elektro nå så kan vel si at jeg har begresede kunnskaper enda :p

 

-Bountyhunter

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Den vil nok slå ut uavhengig av spenningen men automatsikringer har to sikringsfunksjoner.

Den har som du oppdaga en thermisk del bestående av bimetall som står for overbelastningsbeskyttelse, men den har også også en elektromagnetisk del som står for kortslutningsbeskyttelsen.

Lenke til kommentar

En sikring har som oppgave å bryte en strøm, hvis denne blir for stor. Det viktigste ved sikringsbytte er derfor at merkeverdien for den friske sikringen er den samme som den som røk. Så er jo det haugevis av forskjellige utforminger på sikringer, så den andre viktige saken blir om sikringen passer i holderen. Den tredje egenskapen som kan ha betydning, er om sikringen er treg, eller kvikk. Enkelt sagt, tåler trege sikringer bedre høye, kortvarige strømmer som ligger over merkeverdien, mens kvikke sikringer ikke gjør det. Trege sikringer brukes typisk for å beskytte motorer som har høye startstrømmer.

 

IKKE begynn å blande spenningen inn i denne problematikken. Spenning får ikke betydning i sikringssamennheng før en kommer opp i 500-1000V og høyere.

 

Dersom det her er snakk om en glass - eller keramisk smeltesikring, kan sikringer i 12V og 220V utstyr byttes om hverandre, forutsatt at merkestrøm og karakteristikk( treg, kvikk) er riktig.

Lenke til kommentar

Så det er snakk om en 4hjuling med elstart eller dreier det seg om en elektrisk 4hjuling som en elektrisk rullestol eller lignende.?

Skal det gå noe motorstrøm gjennom sikringen så er det nok treg sikring du skal ha, men det er jo slettes ikke sikkert at motorstrømmen skal gå gjennom sikringen i det hele tatt da det fort kan gå mye mere strøm en 15A til starteren, så du bør nok sjekke med forhandleren av kjøretøyet.

 

På en bil så trekker starteren alt fra 150A og oppover og der er det ingen sikring på strømmen til starteren.

Lenke til kommentar

Det er en 250cc 4 takter, med elstart, og forhandleren og elektrisk skjema sier at det skal være 15A sikring der, og det står ikke noe om rask treg sikring. Men den ryker i det man setter den i gir og slipper ut clutshen og den begynner å bevege seg.

 

Den ble kjørt i regnvær, så stoppet den, og sikringen hadde røket. Deretter prøvd med ny sikring et par ganger, uten hell. Men det rare er at hvis en starter den med et multimeter med 10A sikring i og tar den av så går den, og funker, men hvis man har en 15A sikring i, og begynner å kjøre så stopper den, og sikringen ryker. :hmm:

Lenke til kommentar

Tror du har et elektriskproblem på 4hjulingen som ikke kommer til og forsvinne bare ved å bytte sikring.

Prøv deg fram med og måle strømtrekk fra batteriet når chluchen slippes.

Virker som det er en kortslutning i forbindelse med den om det er noe bryter i forbindelse med den eventuelt at du har en kabel som ligger inntil kjede eller akslinger som korslutter mot jord i det kjøretøyet settes i bevegelse.

Uansett så må det nok litt feilsøking til før du kan kjøre igjen.

BTW. vann i et 12V anlegg vil ikke få en 15A sikring til å gå, til det leder vann strøm altfor dårlig.

Lenke til kommentar

Ja jeg vet vann ikke leder stort strøm, og det blir nok feilsøking, men jeg målte, og fikk ikke registrert mere enn 6-7A når clutch slippes ut, og den ryker ikke ved å bli dyttet i fri, eller å slippe clutch i fri, eller dyttet i gir med clutch inne. Men når clutch tar og den begynner å bevege seg stopper den.

 

Vet ikke om den funker nå, iogmed at det er en kamerat av meg som har denne, og jeg har ikke prata med han på et par uker grunnet at jeg har vert borte og jobba.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...