Gå til innhold

Hvilken utdanning for å bli noe innen web?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Har vanskelig for å finne god informasjon om hvilken utdanning jeg trenger hvis jeg enten vil bli webdesigner eller noe annet innen web.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Media & Kommunikasjon er noe å begynne med ihvertfall

Tror det finnes VK2 webdesign, men er ikke sikker.

Ellerså går det ann å gå det ut og å videre på høyskole

7296668[/snapback]

Vel, saken er at jeg faktisk går på MK nå :)

Du går vel første året på VGS nå, regner jeg med, og ergo er det høyere utdanning du lurer på?

NITH kan jo være et alternativ. :)

7296672[/snapback]

Jepp, saken er at jeg ikke har tenkt å bli lærling, selv om MK er en yrkesfaglig linje. Altså tenker jeg på høyere utdanning.

Må si at NITH var skikkelig interessant :)

Skal det ikke bli gratis skolebøker til neste år? :hmm: Gjelder dette for høyskoler også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Gjelder nok ikke for høyere utdanning, dessverre.

Og de aller fleste som går MK velger vel å få med seg studiekompetanse, så valget i seg selv er ikke så spesielt. ;)

7300718[/snapback]

Akk... :p

Jaja... syns forresten at 25 000 var en nokså stiv pris for en bachelorgrad ?

Og får man borteboerstipend når man går på høyskole?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Bor du borte får du 80 000 i året i studielån, når du er ferdig med graden blir en del omgjort til stipend. Velger du f.eks NITH vil lånekassen dekke skolepengene dine som studielån.

7300861[/snapback]

Jøss.

Er det noe "fast" som bestemmer hvor mye av stipendet som blir gjort om til lån, eller avhenger dette av f.eks hvordan eksamen går?

Lenke til kommentar

Jeg har fullt lån og stipend i år, noe som tilsammen blir 131400 kroner.

For å utdype det Ueland skrev litt;

Du får ca. 80 000 i vanlig studielån.

Du får ca. 50 000 i skolepengestøtte. Disse må vel betales tilbake som vanlig lån.

Av de 80 000 kronene kan 32 000 omgjøres til stipend om du står til alle eksamener.

For øvrig er 25 000 per semester en vanlig pris ved private høyskoler, men jeg skal love deg at du finner dyrere skoler. Idefagskolen, for eksempel. 109 800 i året, eller rundt der.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men selv om 32 av de 80 000 blir gjort om til stipend er det fremdeles 48 000kr som må betales tilbake?

Antar at en ekstrajobb er ønskelig i et slikt øyeblikk?

Og hva er skolepengestøtte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Skolepengestøtte er støtte for oss som går på private utdanningsinstitusjoner som koster penger, rett og slett. De som er elever ved offentlige utdanningsinstitusjoner får utdanninga gratis, og trenger ikke denne støtten.

7301178[/snapback]

Aha. Antar at dette er noe man også søker om?

Lenke til kommentar

Foreldres inntekt har ikke noe å si når det er snakk om høyere utdanning. Du får uansett* innvilget fullt studielån på 80000 hvis du studerer på høgskole eller universitet. Går du på privatskole får du nok lån til skolepengene også ja.

* unntak er vel hvis du bor hjemme hos mor og far eller ligger mer enn 60 studiepoeng etter vanlig studieprogresjon.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vil du bli designer, eller webmedarbeider?

Stort sett jobber webutviklere i dag med programmering i ting som ASP, PHP, SQL, CSS, Ajax... det er dynamiske løsninger man ser etter. Om du går inn på Dagbladet.no og ser på Medialab (som har utviklet dagbladet.no) så kan det være du ser litt på hva det er de trenger i en medarbeider.

En annen ting er jo om du blir grafisk illustratør.

Jeg ville anbefalt deg å gå informatikk, eller kanskje dataingeniør, faktisk.

Ingen "blir" webdesigner. Et webutviklingsteam består som oftest av mange mennesker som blir satt på ett eller flere små oppdrag, og veldig mye av det dreier seg om programmering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For utdanning innenfor web kan det være verdt å se på en bachelor i informatikk eller digitale medier på en høyskole / universitet.

Alternativt en privatskole. Men vær obs på at noen har noe skrantete rykte og har elendig undervisningsopplegg mens andre er helt knall. Det samme kan for øvrig gjelde offentlige høyskoler og universitet óg. Du burde isåfall forhøre deg med folk som har gått på den skolen / den linja du måtte velge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...