Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få pengene fra Directmedia?


morra

Anbefalte innlegg

Veldig interessante svar!

Det er snakk om en Nokia N95, kjøpt for 4300 med abb.

 

Jeg er litt uenig der. Kjøper man en telefon er det ment at man skal kunne ringe med den. Kjøper man et kamera er det ment at man skal ta bilder med det. Kjøper man en GPS er meningen at man skal finne veien. Er du med på tankegangen?

9241041[/snapback]

Jeg ville definitivt ikke betalt over 4000kr, om mobilen kun var ment for å ringe med. Jeg kjøpte N95 fordi det er:

-Et godt kamera, som jeg bruker ofte.

-En mp3 spiller

-En GPS

-Mulighet for å sende/motta bildemeldinger

-Gode tilkoblingsmuligheter, f.eks. trådløs nett, lydutgang, usb, videoutg.

-Epost

-Og at det selvfølgelig er mulig å ringe og sende sms

 

Det er et slikt produkt jeg har kjøpt, og jeg mener at jeg burde få en lånegjenstand som dekker de fleste av de funksjonene. (eller kanskje det letteste; å levere en ny mobil..)

 

Jeg kan ikke skjønne at det blir en så veldig stor kostnad for butikken. De kan jo gi meg en ny mobil, reparere den jeg har levert, og deretter selge den litt billigere som demo produkt eller lignende. Da blir det ikke snakk om mange hundrelappene. I og med at det er en såpass dyr telefon vil det vel være mer økonomisk lurt for butikken å omlevere, istedenfor å låne ut en tilsvarende gjenstand.?

 

Ble noen av mine tanker og tolkninger, har det noe hold i loven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kan trekke Nagel sitt poeng så langt. Det er jo et faktum at de aller fleste mobiltelefonene er mye mer enn bare en telefon du kan ringe og sende sms med. Dersom du har kjøpt en mobiltelefon med massevis av ekstrafunksjoner kan det være noe tvilsomt å bli avspist med en ren "ringetelefon" som erstatningsgjenstand, selv om du ikke kan forvente tilvarende kvalitet eller prisklasse.

 

Edit: Dette var svar til monzillas siste innlegg.

Endret av Radial
Lenke til kommentar
Jeg er litt uenig der. Kjøper man en telefon er det ment at man skal kunne ringe med den. Kjøper man et kamera er det ment at man skal ta bilder med det. Kjøper man en GPS er meningen at man skal finne veien. Er du med på tankegangen?

 

Man snakker urimelig kostnad med en gang man skal kunne tilby telefoner med tilsvarende funksjoner som den som det foreligger en mangel på. Hva om en N95 blir ødelagt, er det da forventet at butikken skal stille med en lånetelefon til 6000 kr?

9241041[/snapback]

 

Hm, trodde jeg svarte på dette tidligere idag, men jeg ser at det ikke er noe svar her.

 

Det jeg mener, er at man ikke bør legge for mye i selve kategoriseringen av kjøpsgjenstanden. Utviklingen er i ferd med å bli slik at grenser som tidligere var klare, er i ferd med å bli visket ut. Før var en mp3-spiller en mp3-spiller, en GPS en GPS og et kamera et kamera. Snart har man svært gode løsninger på alle disse områdene i ett objekt.

 

Hvorvidt man kaller det en mp3-spiller eller en mobiltelefon, bør ikke være avgjørende for hva man kan kreve av en erstatningsgjenstand. Etter loven må det foretas en realitetsvurdering.

Lenke til kommentar

Tar et eksempel fra en bekjent her.

 

 

Han ringer til en kabel leverandør. Han sier ved en feil at han skal bestille viasat gull, blir tilsendt vilkår pr e-mail, og godtar disse.

 

Så finner han ut at han bestilte feil pakke, han skulle ha Canal +, for å se på fotball. Kan han lovlig bruke angrefrist loven her? Eller gjelder ikke dette når han selv tok kontakt med kabel leverandøren for å kjøpe produktet?

 

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

 

      Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

Hva med denne paragrafen da? Nå tok jo han selv kontakt med dem, altså blir det forbrukers anmodning som gjelder forbrukers henvendelse. Ergo ikke angrefrist?

Lenke til kommentar
§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

 

       Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

Hva med denne paragrafen da? Nå tok jo han selv kontakt med dem, altså blir det forbrukers anmodning som gjelder forbrukers henvendelse. Ergo ikke angrefrist?

9262011[/snapback]

Nei, dette er hvis man f.eks. ringer en støvsugerselger og ber ham komme hjem til deg.

Lenke til kommentar
Angreretten gjelder ved telefonsalg, uavhengig av hvem som tok initiativet til salget.

9257654[/snapback]

Nope,dersom du ringer til en (fysisk) butikk for å bestille,så gjelder ikke angrefristen.

 

Men,dersom det er en nettbutikk,så gjelder selvfølgelig angrefristen i begge tilfeller.

9262125[/snapback]

Prinsippet blir jo det samme, så lenge han ikke får se produktet før han kjøper det. (Blir jo ikke helt meningsfylt i denne sammenhengen, ettersom det er en tjeneste, men like forbanna...)

 

EDIT: Poenget med angreretten er jo at man skal kunne angre på et kjøp dersom produktet ikke svarer til forventningene, forutsatt at man ikke kunne prøve produktet i en butikk på forhånd. Derfor gjelder det i nettbutikker, der man selv tar initiativ til kjøp. Det samme må da gjelder telefonsalg? Prinsippet blir jo likt.

Endret av Wizendraw
Lenke til kommentar
Angreretten gjelder ved telefonsalg, uavhengig av hvem som tok initiativet til salget.

9257654[/snapback]

Nope,dersom du ringer til en (fysisk) butikk for å bestille,så gjelder ikke angrefristen.

 

Men,dersom det er en nettbutikk,så gjelder selvfølgelig angrefristen i begge tilfeller.

9262125[/snapback]

Prinsippet blir jo det samme, så lenge han ikke får se produktet før han kjøper det. (Blir jo ikke helt meningsfylt i denne sammenhengen, ettersom det er en tjeneste, men like forbanna...)

 

EDIT: Poenget med angreretten er jo at man skal kunne angre på et kjøp dersom produktet ikke svarer til forventningene, forutsatt at man ikke kunne prøve produktet i en butikk på forhånd. Derfor gjelder det i nettbutikker, der man selv tar initiativ til kjøp. Det samme må da gjelder telefonsalg? Prinsippet blir jo likt.

9265101[/snapback]

Vell,om du ringer til f.eks "Jons Elektrobutikk",og sier at du vil kjøpte det nyeste kjøleskapet,blir det ikke regnet som telefonsalg,men som kjøp fra en vanlig butikk...Ergo har du heller ikke angrefrist.

Endret av OlaOlablakken
Lenke til kommentar

Jeg nådde også 280kr før jeg ikke fikk logget inn på kontoen min lenger.

Støtter gjerne de som vil lage en sak mot Directmedia i Forbrukerrådet, man kan ikke finne seg i slikt tull. Selv om 300kr ikke er all verden, så føles det som jeg har jobbet voldsomt for de pengene.

Lenke til kommentar

Historien endte heldigvis godt denne gang - som i eventyret. Har hatt en grei dialog med firmaet den siste uka, og i dag har jeg fått pengene mine tilbake. Den som venter på noe godt – venter altså ikke forgjeves!

Lenke til kommentar
Historien endte heldigvis godt denne gang - som i eventyret. Har hatt en grei dialog med firmaet den siste uka, og i dag har jeg fått pengene mine tilbake. Den som venter på noe godt – venter altså ikke forgjeves!

9274577[/snapback]

 

Det var godt å høre :)

 

Glad det løste seg.

Lenke til kommentar

Sendte en e-post via butikkens nettsider og spurte om de visste når denne mobilen min var ferdig. Det gjorde jeg på mandag. Har enda ikke fått noe respons, hverken på e-posten eller på at telefonen er ferdig. I dag er det torsdag og det er nå gått tre uker siden jeg leverte den inn. Kan jeg kreve noe som helst?

 

Begynner å bli litt lei av å vente på telefoen, savner spesielt kontaktlista. Frustrerende å måtte ringe til opplysninga stadig vekk..

 

Har hørt om andre N95 eiere som har fått fiksa feilen på ca en time, ved å troppe opp direkte på et Nokia verksted..

Lenke til kommentar
Begynner å bli litt lei av å vente på telefoen, savner spesielt kontaktlista. Frustrerende å måtte ringe til opplysninga stadig vekk..

 

Har hørt om andre N95 eiere som har fått fiksa feilen på ca en time, ved å troppe opp direkte på et Nokia verksted..

9295803[/snapback]

Nå begynner det vel å bli en måned siden du leverte den, så kan jo hinte til butikken om at Forbrukerkjøpsloven sier noe om "rimelig tid".

Lenke til kommentar
Begynner å bli litt lei av å vente på telefoen, savner spesielt kontaktlista. Frustrerende å måtte ringe til opplysninga stadig vekk..

 

Har hørt om andre N95 eiere som har fått fiksa feilen på ca en time, ved å troppe opp direkte på et Nokia verksted..

9295803[/snapback]

Nå begynner det vel å bli en måned siden du leverte den, så kan jo hinte til butikken om at Forbrukerkjøpsloven sier noe om "rimelig tid".

9296043[/snapback]

Skulle gjerne hinta dem mye!! Men jeg bor 8 mil fra butikken og det er ikke så veldig ofte jeg er i nærheten... Butikken har jo en slik sentralt tlf.nr. der du taster både det ene og det andre. Prøvde å ringe dem tidligere i uka, og ingen tar telefonen, ventet 10 min. Har begrenset lyst til å stå i telefonkø og se sparepengene renner ut (815 nr). Sendt derfor butikken e-post, og får ikke svar.

 

Har veldig lyst til å kjøre de mila, troppe opp å kreve å få telefonen, evt en ny. Allikevel for kjedelig å kjøre 16 mil bare for å spørre om telefonen snart er ferdig..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...