Shadowfax Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Jeg har ikke hatt kontakt med Eplehuset i Bergen enda. Da kjeden opererer med felles kunderegister og felles kjøpsregister forankret i Trondheim antok jeg kanskje feilaktig at det var hipp som happ hvilken butikk jeg reklamerte og reparerte hos. Eplehuset i Oslo sa i hvertfall ingenting på det der og da. Endret 3. august 2007 av Shadowfax Lenke til kommentar
Radial Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg har ikke hatt kontakt med Eplehuset i Bergen enda. Da kjeden opererer med felles kunderegister og felles kjøpsregister forankret i Trondheim antok jeg kanskje feilaktig at det var hipp som happ hvilken butikk jeg reklamerte og reparerte hos. Eplehuset i Oslo sa i hvertfall ingenting på det der og da. 9200888[/snapback] Du må reklamere overfor "selgeren", jf forbrukerkjøpsloven § 27. Dersom Eplehuset som sådan anses som samme selger uavhengig av utsalgssted, så spiller det vel ingen rolle. Men jeg er ikke kjent med hvordan Eplehuset er organisert. For sikkerhetsskyld ville jeg ha reklamert skriftlig overfor Eplehuset i Bergen, og forklare at maskinen er innlevert til Eplehuset i Oslo. Jeg ville ha sendt reklamasjonen i kopi til Eplehuset i Oslo. Jeg ville ha krevd at retting skal dekkes av garantien, subsidiært at du påberoper mangel og krever retting etter reglene i forbrukerkjøpsloven, herunder erstatningsgjenstand til retting er utført. Lenke til kommentar
Shadowfax Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Dette var meget hjelpsomt! Tusen takk! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Foreldra mine kjøpte for nokre år sidan ein Panasonic CRT-TV, den varte ei stund før bilete vart misfarga. Sendte den inn, fekk konstantert at bilderøyret var defekt og ny TV vart levert (samme merke, modellen over). For nokre veker sidan gjentok historien seg, den nye TV-en vart misfarga på sidene. Sendte den inn og fekk svar om at bilderøyret var defekt, men at det skuldast fall eller støt på apparatet. Reparasjon var ikkje mogleg, så me kunne få det tilbake (framleis misfarga) mot å betale for sjekk og frakt. Selgar sa at det var svært lite problemer med dei apparatene og at han ikkje forsto kvifor dette skjedde. Spørsmålet mitt er om det er noko som helst å vinne på å krangle med selgar. Apparatet har stått på samme TV-benk, på samme plass frå selgar leverte den til me kjørte den ut. Noko fall eller støyt har aldri inntruffet, feilen kom heilt tilfeldig ein dag. Det er diverre ikkje mogleg å påvise, så har det noko for seg å krangle med selgar om dette eller akseptere at eit apparat til fleire tusen ikkje varte lengre enn 2 1/2 år? Endret 4. august 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Kan jo spør om de kan sjekke igjen? men ellers så vet jeg ikke. Hva legger de i støt? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Du kan jo be om dokumentasjon (bilder) på denne støtskaden. Sikker på at det ikke bare er høyttalerne som lager fargefeilen? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Ja, har aldri hatt høgttalere nærmare enn 10 meter gjennom ein vegg. Har hatt lamper med dimmer 2 meter unna, men ved magnetisk påvirkelse skal det være nok å la den avmagnetisere seg. Har flytta TV-en, latt den stå utan straum i eit døgn. Trur ikkje dei har noko bevis for skaden, men det var visst einaste forklaring ut frå testane som vart utført. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Trur ikkje dei har noko bevis for skaden, men det var visst einaste forklaring ut frå testane som vart utført. 9206729[/snapback] Tja, det var jo veldig beleilig.. Er det snakk om en liten billig-TV, så er det kanskje like greit å ikke kaste bort energi på saken, og heller skaffe seg en flatskjerm-TV. Hvis det var en dyr TV kan det godt være verdt å gå videre med reklamasjonen. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 En mulighet er jo selvsagt å ta den med til en uavhengig tredjepartsvurdering. Det du uansett bør gjøre er å ta saken til forbrukerrådet, det har ofte den effekten at selger får litt fortgang i saken om ikke annet. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Hei! Kjøpte meg i går en Panasonic TX-32LE7F. Denne er nå på tilbud hos elkjøp. Jeg trodde at alle Lcd`er var beregnet for pc, men der tok jeg grundig feil. I bruksanvisninga stod det nemlig at å koble PCen til TVen ikke var anbefalt. Dessuten mangler TVen VGA. Idiotisk og ikke sjekke TVen før jeg kjøpte, men det var vel et hastekjøp. Har nå tatt opp TVen fra esken, og satt den opp. Men ingen kabler er løsnet fra TVen eller satt inn. Eneste embalasjen som er åpen, er batteriene som er satt inn i fjernkontrollen. Men hvordan er det da på angrerett? Har jeg rett til det? Isåfal, kan jeg ringe i morra og kreve pengene tilbake på kortet, og levere TVen på Tirsdag? Håper noen av dere Juss kyndige kan gi meg svar på spørsmålene Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Så du kjøpte den på Elkjøp i deres lokaler? Da har du dessverre ingen angrerett fastsatt av loven. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Så du kjøpte den på Elkjøp i deres lokaler? Da har du dessverre ingen angrerett fastsatt av loven. 9210550[/snapback] Har man ikke angrerett når man kjøper i deres lokaler? Virker som man kan det, ifølge Forbrukerportalen: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1024136024.21 EDIT: Pokker, så det nå. Loven gjelder ikke: Kjøp av tjenester i butikk, på selgers kontor eller på verksted. Når selger oppsøker deg på din uttrykkelige anmodning. Enkeltstående tjenester som leveres på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom (f.eks. teater-, kino- og fl ybilletter). I slike tilfeller er man i stedet henvist til de avbestillingsregler som gjelder. Tjenester inngått utenfor fast utsalgssted med kontraktssum under kr. 300,- faller også utenfor. Tjenester som faller utenfor loven: Tjenesteavtaler om oppføring av fast eiendom eller avtaler om rettigheter i fast eiendom, med unntak for utleieavtale. Auksjonssalg av tjenester - bortsett fra der budgivingen kun skal skje ved fjernkommunikasjon. Spill og lotteritjenester, bortsett fra der disse selges ved telefonsalg. Men TVen er jo ikke tatt i bruk eller noe, er det ikke noen vei for å få byttet/pengene tilbake? Endret 5. august 2007 av vestlia Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Har ikke El-kjøp 14 dagers returrett? Eller bommer jeg helt nå? Edit: ok, det var 30 dager ser jeg Endret 5. august 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 30 dagers returrett 30 dagers full returrett Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og personlig pleieprodukter (barbermaskiner m.m). Husk å ta med kvittering Elkjøp har en egen returordning ser det ut til. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Så du kjøpte den på Elkjøp i deres lokaler? Da har du dessverre ingen angrerett fastsatt av loven. 9210550[/snapback] Har man ikke angrerett når man kjøper i deres lokaler? Virker som man kan det, ifølge Forbrukerportalen: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1024136024.21 9210563[/snapback] Nei, man har ikke angrerett ved kjøp fra fast utsalgssted, jf Forbrukerportalen.no. siden du henviser til gjelder i tillegg bare såkalt kjøp av tjenester og ikke varer. Mer detaljer finner du her.. Men Elkjøp har 30 dagers returrett på de fleste av sine produkter, jf Elkjøp - 30 dagers returrett. Men husk at dette er en ikke lovpålagt rettighet som Elkjøp tilbyr deg, de er således ikke juridisk forpliktet til å ta produktet tilbake, Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Men om jeg ringer dem, er det da stor sannsynlighet at jeg får igjen pengene på kontoen, og så leverer TVen? Gjelder dette for TVer? Har de egentlig rett til å si nei om jeg spør? På forhånd, takk for alle svar Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Men om jeg ringer dem, er det da stor sannsynlighet at jeg får igjen pengene på kontoen, og så leverer TVen? Gjelder dette for TVer? Har de egentlig rett til å si nei om jeg spør? På forhånd, takk for alle svar 9210590[/snapback] Du må nok levere TV-en først. Nå vet jeg ikke hvordan utbetalingen vil skje, kontant eller over bankgiro. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Du må såklart levere tilbake TV-en FØR du får tilbake pengene ja. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Men hvordan er det da på angrerett? Har jeg rett til det? Isåfal, kan jeg ringe i morra og kreve pengene tilbake på kortet, og levere TVen på Tirsdag? 9210537[/snapback] Elkjøp har 30 dagers returrett. Ta med deg TV'en tilbake til butikken. Edit: Forutsatt at det var på Elkjøp du kjøpte den, da. Endret 5. august 2007 av klilleng Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Ok. Takk for hjelpen. Ringer Elkjøp i morra, så da kan jeg evt. oppdatere dere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg