Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan få pengene fra Directmedia?


morra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Har noen mottatt noe penger i det hele tatt fra DM i det siste? De ignorerer fremdeles fullstendig mine henvendelser, og jeg kommer til å ta dette opp med Forbrukerrådet og spørre om de vil reagere på saken. Jeg tviler, men det er bedre å spørre og få et nei enn å ikke spørre i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hvilket firma er det snakk om?

8504477[/snapback]

 

Takk, endelig noen andre som er med å spør om den der :p

8504504[/snapback]

 

Jeg er vel i utgangspunktet ikke ute etter å henge ut firmaet. Regner også med at firmaets representanter følger med i dette forumet, og kan gjenkjenne saken, ettersom jeg har gått ut med mange detaljer.

For tida er jeg bare dypt fortvilet, og skal nå prøve å fremme saken for forbrukerrådet. Det er ikke blitt gjort siden jeg har vært mye på reisefot de siste ukene.

8524801[/snapback]

Jeg mener ihvertfall at dette er en dårlig måte å behandle kunder på. Jeg misliker mange andre butikker, og er ikke redd for å ytre det. Det er bare på denne måten de lærer hvordan de skal behandle sine kunder. Hvis alle er klar over hvordan de faktisk driver på, så hjelper det. Derfor mener jeg at firmaets navn bør nevnes.

8524842[/snapback]

 

Føljetongen fortsetter her. Firmaet er xd.no.

 

Jeg tok opp saken med Forbrukerkontoret. I mellomtiden fikk jeg pc-en i retur. Og en mail om at de ikke finner feil med den. De ga meg da i utgangspunktet – etter 10 dager - heller ikke ikke mulighet til å benytte angrerett – kun retur på garantien - siden jeg var så ærlig å si at jeg hadde installert programvare, og så formatert og å kjørt den cd-en som fulgte med for å gjenopprette det som var der. Jeg har da aldri heller hevdet at det er feil med pc-en, kun at den støyer for mye - ja og forsåvidt nevnt at den viftedempe-knappen ikke har noen misjon, siden funksjonen ikke gjør noen forskjell.

 

Pakken stod uåpna her i 4 uker inntil Forbrukerkontoret hadde tatt tak i saken og fått respons hos xd.no. (synd at slikt tar så lang tid - og jeg er i mellomtida like fri for bærbar). xd.no står på sitt og Forbrukerkontoret har sagt at saksbehandler straks etter ferien skal få avgårde saken til Forbrukertvistutvalget. xd.no sendte meg på ny pc-en, men denne gang sendte vi den straks i retur uten å hente ut pakken.

 

Noen som har opplevd maken – må jeg regne kjøpesummen - de 12.500 kr som tapt?

Lenke til kommentar

Huff! Er ikke morsomt å være i din situasjon. Jeg syns at XD kun prøver å være vrange. Men du må nok bare ha tålmodighet.

 

Forøvrlig så kjøpte broren min en ny bærbar pc, og han syns at den bråkte for mye. Han brukte den også i rundt 10 dager. Han hadde også selvsagt brukt den, lastet ned programmer og diverse. Det er jo helt normalt.

Og å angre kjøpet gikk lett som plett. Men det var på Komplett.no da.

 

Men hold oss oppdatert når det skjer noe nytt med saken da :)

Lenke til kommentar

Leste denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0entry8740087 . Lurer litt på... mpx og xd hvilken forbindelse er det mellom disse 2 firma? Noen fler som har dårlig erfaring med disse firma når det gjelder retur innenfor angrefristen. Eller er vi bare 2 stk av brukerne her inne som har vært uheldig.

 

Her er forøvrig historien i min sak, og ser noen hva galt jeg har gjort?

 

Problem 1: Ingen lyd i høytalerne. xd.no ba med ringe teknisk support, Sverige. Etter 2. gangs kontakt fikk jeg råd om å av-innstallere progr Realtek, som var preinstallert av xd.no, og som viste seg å blokkere høytalerne.

 

Problem 2 og det mest plagsomme var den kontinuerlige viftestøyen, sjøl om jeg kun brukte ordinære, ”lette program” som epostprogr og office. Support ba meg slå på ”stille funksjon” uten at det hjalp.

 

Problem 3: Jeg fylte ut returskjema på deres hj.side. Når jeg kontakta xd.no vedr detaljer rundt retur, nekta fyren meg bruke angreretten, sjøl om jeg hadde mottatt et returnr.

Seinere kom forklaringa om at jeg har lagt inn lisensert programvare, som office. ”Lovverket på området er slik”, og dette burde jeg sjekka opp sjøl underveis, med eksvis forbrukerktr.

”Ikke tatt maskina i bruk, og gjøre den til min egen”. Nå hadde jeg tenkt beholde denne, men da jeg så at vifta ikke slo seg av, el lot seg regulere ned, ble avgj omgjort. Likevel avinstallerte jeg progrvare, formaterte hd, kjørte recover -cd-en som fulgte med, pakka ned og sendte inn innefor 2 ukers frist.

 

Problem 4: Elendig oppfølging av kunden, og liten respons på henvendelser. Sjøl ikke etter at jeg bestemte meg for å returnere (etter råd her på diskusjon.no). Jeg ba da samtidig om hjelp til å kjøpe en mer stillegående laptop, men xd.no var tydeligvis ikke intr i å hjelpe kunden.

Jeg har bare sjelden mottatt svar på mine mange henvendelser per epost. Ingen tok heller kontakt med meg etter at xd.no hadde mottatt varen i retur.

 

Varen returnert 2.4, pakke utlevert hos xd.no 11.4. Da jeg ikke hadde hørt noe 20.4, la jeg ut spørsmål om normalitet i slike saker her på diskusjon.no. Et par dager seinere kom dato for at pakke var mottatt opp på ”min side hos xd.no”. Jeg ga de ytterligere tid, og ringte så og etterlyse svar og avklaring på saken, og de ringte meg opp dagen etter og svarte: Det feiler pc-en intet. Jeg må sjøl betale for evt grundigere sjekk. Situasjonen var altså låst!

 

Etter dette kontakta jeg Forbrukerkontoret, og ting har tatt lang tid også her.. De også har opplevd at det er vanskelig å få repsons hos xd.no. De har rådet meg til å holde meg avventende, derfor har jeg ikke purra på saken. Saken skal straks oversendes Forbrukertvistutvalget.

Tålmodigheten er for lengst slutt, - og jeg mener jeg har brukt for mye tid og engasjement på saken, som må være en filllesak å få ordna opp i for dette firmaet. xd.no har returnert pc-en til meg 2 ganger, og jeg har sendt den tilbake hver gang, siste gang henta vi ikke ut pakken.

 

Var feilen min at jeg noen dager på forhånd, før 1.gang innsendelse maskina, sendte en annen vare i retur (uåpna), som jeg ønsket byttet i en kraftigere modell..Fikk aldri noe svar på denne henvendelsen, kun pengene på konto etter vel 2 uker.

Endret av kig
Lenke til kommentar

Nei, men forbrukerkjøpsloven gir 2 års reklamasjonsrett. Reklamasjon er IKKE det samme som garanti, men gir rettigheter i tilfelle kjøper prøver å lure selger med å ikke oppgi vesentlige opplysninger som selgeren "burde ha visst om".

Lenke til kommentar

Jeg har en TV av type Sony KDL 40w2000, en TV jeg er veldig fornøyd med. Nå nylig utvidet jeg stallen i stereobenken med en HTPC og HD-dekoder, og skulle derfor bruke begge HDMI-inngangene. På den ene av dem var det tydelig feil på, da flere farger var erstattet av et sterkt grønnskjær. Jeg leverte TV'en inn, og det var helt klart at dette måtte til reparasjon.

 

På mandag som kommer er dette nå 4 uker siden, og jeg begynner å bli utålmodig. Har fått en låne-TV, men en 26" er ikke heilt det samme. Er det beskrevet i lovverket hvor lang tid butikker har på å utbedre feil? Hvis de ikke klarer å reparere, så er det vel pengene tilbake eller et tilsvarende produkt?

 

Håper noen med lignende erfaring eller peiling kan gi en pekepinn.

 

Beklager dårlig formatering, er skrevet på mobil.

Lenke til kommentar
Jeg har en TV av type Sony KDL 40w2000, en TV jeg er veldig fornøyd med. Nå nylig utvidet jeg stallen i stereobenken med en HTPC og HD-dekoder, og skulle derfor bruke begge HDMI-inngangene. På den ene av dem var det tydelig feil på, da flere farger var erstattet av et sterkt grønnskjær. Jeg leverte TV'en inn, og det var helt klart at dette måtte til reparasjon.

 

På mandag som kommer er dette nå 4 uker siden, og jeg begynner å bli utålmodig. Har fått en låne-TV, men en 26" er ikke heilt det samme. Er det beskrevet i lovverket hvor lang tid butikker har på å utbedre feil? Hvis de ikke klarer å reparere, så er det vel pengene tilbake eller et tilsvarende produkt?

 

Håper noen med lignende erfaring eller peiling kan gi en pekepinn.

 

Beklager dårlig formatering, er skrevet på mobil.

9192894[/snapback]

 

 

Standarden er "innen rimelig tid". Men det beror på en konkret vurdering om fire uker kan anses å være innenfor eller utenfor. Varens art og forbrukerens formål med anskaffelsen er relevante momenter i en slik vurdering, uten at det gjør saken noen enklere. En måned er imidlertid forholdsvis lang tid, og jeg vil tro at det nærmer seg grensen for hva som kan aksepteres.

 

At fjernsynsapparatet som du har fått låne er av noe lavere kvalitet/status er noe du må finne deg i. Det kan argumenteres for at jo mindre kvalitetsforskjell det er mellom ditt apparat som er til reperasjon og erstatningsapparatet, jo større grunn til å gi selgeren mer tid til retting.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg vet at det finnes mange synsere, forståsegpåere og bedrevitere og en del med formell juridisk kompetanse her, og jeg inviterer alle til å gi konstruktive innlegg.

 

Jeg leverte for 3 uker inn min da 1 mnd gamle Macbook Pro til reparasjon hos Eplehuset i Oslo. Maskinen var kjøpt på Eplehuset i Bergen.

 

Årsaken til innlevering var at maskinen etter en omstart ikke lastet operativsystemet. Under oppstart vises en hvit skjerm med Apple-logo og en snurrende "spiral" som viser at maskinen jobber og der blir den stående. Maskinen klarte heller ikke å starte i Windows via BootCamp. Maskinen ble testet i sikkermodus (maskinen slukner) og tvunget start av OS(ingen effekt).

 

Så, jeg tar maskinen under armen, og drar fra Sunnmøre til Oslo, der jeg hadde anledning til å levere den inn til service/reparasjon. Underveis går pc-veska i bakken, og maskinen får et solid kakk i det ene hjørnet, noe som resulterer i en lite estetisk pen bulk i nærheten av strømtilkoblingen.

 

Neste morgen tar jeg maskinen med til Eplehuset, der service'en var upåklagelig, de testet maskinen og konstaterte at det var noe verre enn diskfeil, og at teknikeren ville kunne avgjøre om støt-skaden var avgjørende for funksjonen eller ikke. (Jeg finner det selvsagt naturlig at butikken ikke ubetinget tror på min fremstilling av hendelsesforløpet.) Jeg leverer inn maskinen og blir fortalt at det sannsynligvis vil bli dekket av garanti, og at det vil ta 1-2 uker. Teknikeren skulle ta kontakt om det ville medføre kostnader (ved brukerpåført feil).

 

Det har nå tatt 3 uker. Jeg har tatt kontakt med eplehuset 3 ganger den siste uken og spurt etter status, og fikk til svar at maskinen var "under behandling" men at nå på sommeren har de bare 1 tekniker på jobb, og de får levert inn alle "feriemaskinene", dvs maskiner som er inne på en slags årlig service mens eieren er på ferie så han hadde altfor mye å gjøre. Jeg kunne nå (etter 2 uker) ikke få noen endelig dato, og heller ingen antydning til når maskinen min ville være ferdigbehandlet.

 

Jeg påberopte meg ikke reklamasjon ved innlevering, noe jeg nå lurer på om jeg skulle gjort, da jeg kunne fremstilt et krav om erstatningsmaskin (ref Forbrukerkjøpsloven § 30 avsnitt 3). Det ville ikke nødvendigvis bli innfridd, men da hadde jeg i hvertfall prøvd.

Ved innlevering ville jeg ikke ha noe stort behov for maskinen de neste 2 ukene, men nå begynner det å haste.

 

Er dette et krav jeg kan fremstille nå?

 

Om en uke vil maskinen ha vært mer i Eplehusets varetekt enn i min...

 

P.S. Har for vane å snakke meg litt bort, så jeg bare håper dette gir mening til noen andre enn meg selv.

 

Ragnvald

Lenke til kommentar

Jeg forutsetter at det gjelder forbrukerkjøp.

 

Det er ikke for sent å reklamere, og heller ikke for sent å kreve erstatningsgjentand. I og med at du har levert maskinen inn til reperasjon, kan du hevde at du faktisk har reklamert på tilfredsstillende måte. Men for sikkerhets skyld ville jeg ha fremsatt en skriftlig reklamasjon overfor Eplehuset i Bergen. Har du avklart med Eplehuset i Bergen at den kan repareres i Oslo?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...