Iudex Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hva om Windows er blitt registrert av denne brukeren? Spør du meg, gjelder ikke retur-rett så lenge vare ikke lenger er uåpnet i original embalasje. Selvfølgelig kan man være fleksibel, men pc er ikke noe jeg selv hadde tatt i retur. 8276996[/snapback] Angrerettloven sier hva som gjelder og ikke gjelder. Slik saken er beskrevet og med tanke på angrerettloven § 12 kan jeg dermed ikke se at denne retten ikke kan benyttes her. Varen i seg selv vil jo være i samme stand selv om embalasjen nødvendigvis er åpnet, så det skal ikke ha noe å si. Også er det nok til syvende og sist ikke ens egne personlige synsinger og meninger som teller, men lovverket Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Hva om Windows er blitt registrert av denne brukeren? Spør du meg, gjelder ikke retur-rett så lenge vare ikke lenger er uåpnet i original embalasje. Selvfølgelig kan man være fleksibel, men pc er ikke noe jeg selv hadde tatt i retur. 8276996[/snapback] Om man spør deg eller ikke er irrelevant, da det er lovverket som teller. Angreretten er der for at produktet skal kunne prøves, noe som ikke er mulig uten å åpne det. Det er ikke spørsmål om å være fleksibel, det er spørsmål om å holde seg innenfor det lovverket som regulerer bransjen de har valgt å være selgere i. Som jeg også forklarte i min forrige post, følger lisensen til den medfølgende Windowsinstallasjonen maskinen. Om kunden har aktivert, brukt eller registrert den eller ikke er fullstendig irrelevant, da lisensen ikke følger kunden uansett. Dette gjelder all den OEM-lisensierte programvaren som er installert på maskinen. Lisensene er knyttet til hardwaren programvaren er installert på, ikke hvem som installerer den. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Noe å tenke på er jo § 12, annet ledd Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Har trådstarteren her "brutt forseglingen" på windows? Og skal i så fall operativsystemet og selve laptopen identifiseres som ett? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 Noe å tenke på er jo § 12, annet leddVed annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Har trådstarteren her "brutt forseglingen" på windows? Og skal i så fall operativsystemet og selve laptopen identifiseres som ett? 8277487[/snapback] Det var nettopp det saken jeg mente hos FTU handlet om. At man ikke har mulighet til å prøve en laptop med pre-installert OS uten å "bryte forseglingen" gjennom å godta lisensavtalen. Tror jeg har den i bokmerkene på jobben sammen med en haug andre FTU-dommer Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Det var nettopp det saken jeg mente hos FTU handlet om. At man ikke har mulighet til å prøve en laptop med pre-installert OS uten å "bryte forseglingen" gjennom å godta lisensavtalen. Tror jeg har den i bokmerkene på jobben sammen med en haug andre FTU-dommer 8277618[/snapback] Så det er ikke den jeg har quotet ovenfor? Står bl.a.: "Utvalget kan ikke se at lovens §12 andre ledd kommer til anvendelse. Unntaket gjelder for datamaskinprogram, og her er det tale om en bærbar pc. At dataprogrammer følger med som software endrer ikke på dette." Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Har ikke saksnr. for hånden, men det finnes en rettskraftig dom i FTU som sier at §12a ikke kan brukes for å nekte retur på det grunnlaget. 8275809[/snapback] Nå har det vel strengt tatt ikke noe å si i denne sammenhengen at avgjørelsen fra FTU er rettskraftig? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Har ikke saksnr. for hånden, men det finnes en rettskraftig dom i FTU som sier at §12a ikke kan brukes for å nekte retur på det grunnlaget. 8275809[/snapback] Nå har det vel strengt tatt ikke noe å si i denne sammenhengen at avgjørelsen fra FTU er rettskraftig? 8279582[/snapback] Det er ganske stor forskjell på en dom som er rettskraftig og en som ikke er det. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Joda, men rettskraften innebærer jo ikke mer enn at saken blir bindende mellom partene, at en ny sak om det samme forholdet må avvises, og at det som ble rettskraftig avgjort må legges til grunn hvis det samme forholdet aktualiseres i en annen sak. Endret 31. mars 2007 av M-BS Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Joda, men rettskraften innebærer jo ikke mer enn at saken blir bindende mellom partene, at en ny sak om det samme forholdet må avvises, og at det som ble rettskraftig avgjort må legges til grunn hvis det samme forholdet aktualiseres i en annen sak. 8280417[/snapback] Med andre ord vil den ha mye å si for en sak som gjelder hvorvidt det at en har godtatt en lisens er grunnlag for å nekte angrerett. Hadde man ikke hatt en rettskraftig dom, ville det vært helt opp til "dagshumøret" til FTU. Siden man har en rettskraftig dom, er det den som vil være avgjørende for utfallet. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Joda, men rettskraften innebærer jo ikke mer enn at saken blir bindende mellom partene, at en ny sak om det samme forholdet må avvises, og at det som ble rettskraftig avgjort må legges til grunn hvis det samme forholdet aktualiseres i en annen sak. 8280417[/snapback] Med andre ord vil den ha mye å si for en sak som gjelder hvorvidt det at en har godtatt en lisens er grunnlag for å nekte angrerett. Hadde man ikke hatt en rettskraftig dom, ville det vært helt opp til "dagshumøret" til FTU. Siden man har en rettskraftig dom, er det den som vil være avgjørende for utfallet. 8281130[/snapback] Nei, du har nok misforstått hva rettskraft er. Det du sikter til kalles prejudikatsvirkning, og det er bare høyesterettsdommer som har en slik virkning. Verken FTU eller domstolene er bundet av FTUs rettsanvendelse i den enkelte sak. En rettskraftig avgjørelse fra FTU vil med andre ord ha minimal rettskildemessig betydning for lignende saker, og på ingen måte være avgjørende for utfallet. Endret 31. mars 2007 av M-BS Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Nei, du har nok misforstått hva rettskraft er. Det du sikter til kalles prejudikatsvirkning, og det er bare høyesterettsdommer som har en slik virkning. Verken FTU eller domstolene er bundet av FTUs rettsanvendelse i den enkelte sak. En rettskraftig avgjørelse fra FTU vil med andre ord ha minimal rettskildemessig betydning for lignende saker, og på ingen måte være avgjørende for utfallet. 8281286[/snapback] Noen forholder seg til hvordan ting fungerer i praksis. Men joda, du har teoretisk rett. Lenke til kommentar
M-BS Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Noen forholder seg til hvordan ting fungerer i praksis. Men joda, du har teoretisk rett. 8282009[/snapback] Vel. Jeg har rett både i teori og praksis. Rettskraft er noe helt bestemt, nemlig akkurat det jeg sa, og jeg kan love deg at dette praktiseres av domstolene. Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Har akkurat samme problemet.. Ligger på nesten 300 selv.. SInnsykt irriterende.. Får lyst å finne ut hvor han/dem bor og .... grr.. Lenke til kommentar
kig Skrevet 24. april 2007 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Har kjøpt en Fujitsu Siemens Amilo xi1546, og klarer ikke særlig lenger viftestøyen. Har selvfølgelig tatt i bruk maskina med noen programvare, men helt ordinære saker som office-pakka og dreamwever, adobe photoshop. Har egentlig ikke brukt denne maskina noe særlig. Har hatt maskina i 10 dager, og repr for netthandlen sier i dag at jeg IKKE kan benytte meg av angreretten fordi jeg har tatt maskina i bruk. Angrerettsloven gjelder ikke fordi maskina er TATT I BRUK. Hvilke erfaringer har dere andre i så måte? 8272666[/snapback] Forhandler står på sitt. Når jeg ringer de i dag er argumentet nå er at siden jeg hadde lagt inn lisensert programvare vil lisens henge ved maskina. Jeg hadde formatert harddisken før innsending..Det jeg hadde lagt inn var ordinære program, som Office. De mener de har en god sak juridisk -siden jeg hadde "tatt maskina i bruk-og gjort den til min egen" ved å installere programvare. De har ikke funnet noen feil, og mener at viftestøyen er normal (vifta går i ett uten at jeg laster den med tunge program). Skal jeg ha den teknisk sjekka, må jeg betale for dette selv. Servicen fra dette firmaet er elendig. Jeg har ikke hørt noe, og de mottok maskina for 2 uker siden iflg postens pakkesporing. I går ringte jeg og en elskverdig stemme sa de skulle ringe tilbake. Det skjedde utpå dagen i dag. Vedk påstod da at firma hadde svart på mine mange eposter, uten at jeg har sett en eneste epost fra de. Har nå prøvd å sjekke per ulike mailprogram, med samme resultat. Endret 24. april 2007 av kig Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Da du kjøpte maskinen, ble det sagt noe om at den skulle være stillegående? Av ren nysgjerrighet, hvilken nettbutikk er dette her? Er greit for andre å vite hvilke butikker som yter service, og hvilken som bare "selger".... Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 For at slike varer skal leveres tilbake vil jeg si at den må se helt strøken ut. Et minste papir som mangler oppi esken eller en liten ripe på lokket er nok til å avvise dette... Den skal såklart også være tom for dine ting, så du må kjøre recovery og ikke registrere den på nytt. Du trenger jo ikke oppgi til butikken at du har tatt den i bruk... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 For at slike varer skal leveres tilbake vil jeg si at den må se helt strøken ut. Et minste papir som mangler oppi esken eller en liten ripe på lokket er nok til å avvise dette... Du må selvsagt få lov til å mene hva du vil, men i dette tilfellet er dine meninger ikke i samsvar med meningene til dem som lager, eller dømmer etter, reglene. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 For at slike varer skal leveres tilbake vil jeg si at den må se helt strøken ut. Et minste papir som mangler oppi esken eller en liten ripe på lokket er nok til å avvise dette... Du må selvsagt få lov til å mene hva du vil, men i dette tilfellet er dine meninger ikke i samsvar med meningene til dem som lager, eller dømmer etter, reglene. 8483335[/snapback] Ikke det? Er pc med en ripe er ikke i tilnærmet lik stand som når den ble levert... den er SKADET. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Det kommer selvsagt an på størrelsen på ripen, men i utgangspunktet virker den like bra som før. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 For at slike varer skal leveres tilbake vil jeg si at den må se helt strøken ut. Et minste papir som mangler oppi esken eller en liten ripe på lokket er nok til å avvise dette... Du må selvsagt få lov til å mene hva du vil, men i dette tilfellet er dine meninger ikke i samsvar med meningene til dem som lager, eller dømmer etter, reglene. 8483335[/snapback] Ikke det? Er pc med en ripe er ikke i tilnærmet lik stand som når den ble levert... den er SKADET. 8483447[/snapback] Du nevner først "et minste papir som mangler oppi esken" for å videre avslutte din argumentasjon med ripe i lakken (...) SKADET". Forstå det den som kan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg