Christian86 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Håper for guds skyld det blir 2 år... 5 år hadde så klart vært digg, men da vil mobilprisene dobbles også... Ikke noe morro for oss som bytter hvert år uansett 9391103[/snapback] Regelen har jo vært der hele tiden, så ser jo vitterlig ikke problemstillingen`. Butikkene hadde denne under kjøpsloven også. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Er saken ferdig? 9392574[/snapback] Saken er nok prosedert ja. Deretter skal det voteres og skrives begrunnelse. Så det er bare å være tålmodig, tar fort en to uker før vi får avgjørelsen. Edit: Det er en sak jeg har sett fram til lenge nå. Det skal bli artig å se hvordan man velger å begrunne avgjørelsen. Endret 30. august 2007 av KVTL Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Ah, så det skjer ikke noe mer i dag mao. Den er grei . Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Bah! Synd at ting skal ta så lang tid... Er utrolig spent selv og gleder meg også til å lese en endelig avgjørelse. Lenke til kommentar
namla Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 En liten oppdatering: Har hatt kontakt med serviceverksted som sier at telefonen er ferdig og sendt til butikken. Det er i dag 5 uker siden jeg leverte den inn til butikken. Det har vært nevnt tidligere at forbrukerkjøpsloven sier noe om rimelig tid. Hvordan kan dette tolkes? Skrekkscenario (hypotetisk): I det jeg får utlevert telefonen oppdager jeg ut at problemet ikke er løst tilfredsstilende, eller at det er kommet en skade på telefonen under service. Ei ripe i skjermen eller lignende. Hva kan jeg gjøre da? Har veldig lite lyst til å gå samme runden en gang til.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 venter i spenning på denne avgjørelsen. så kan vi endelig få slutt på kranglingen i butikker Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Kjøpte et skjermkort på Komplett i forrige uke, og denne uken er det en del av "Ukens tilbud" og er dermed 300,- billigere enn da jeg kjøpte det for noen få dager siden. Jeg mener å huske noe med at man har en viss rettighet til å få refundert mellomlegget i slike tilfeller... Husker jeg helt feil da? Vet at jeg kan bruke angreretten og bare kjøpe kortet en gang til men, det er jo litt tungvindt. 9368272[/snapback] 300,- er jo ingenting, hva med de som har kjøpt f.e.k.s. en intel q6600 for 7 tusen, et par dager før den falt ned til 2000,- i pris? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Kjøpte et skjermkort på Komplett i forrige uke, og denne uken er det en del av "Ukens tilbud" og er dermed 300,- billigere enn da jeg kjøpte det for noen få dager siden. Jeg mener å huske noe med at man har en viss rettighet til å få refundert mellomlegget i slike tilfeller... Husker jeg helt feil da? Vet at jeg kan bruke angreretten og bare kjøpe kortet en gang til men, det er jo litt tungvindt. 9368272[/snapback] 300,- er jo ingenting, hva med de som har kjøpt f.e.k.s. en intel q6600 for 7 tusen, et par dager før den falt ned til 2000,- i pris? 9394239[/snapback] Som sagt, fikk jeg tilbake 300,- etter å ha kontaktet Komplett. Det å ikke ettergi mellomlegget når en kunde har nettopp kjøpt noe som er blitt tilbudsvare er jo dårlig forretningsskikk. Men kunden må jo kontakte selgeren og be om det, selvsagt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Nei, det er absolutt ikke dårlig forretningsskikk å ikke ettergi mellomlegget. Det er kunden selv som bærer risikoen for at de avtaler han inngår ikke blir fullt så gode et par dager etter at det ble inngått. Et godt eksempel her er matbransjen. Si at Spar selger kylling for 49.90. Det sier seg selv det at det ville være tåplig hvis de skulle ettergi mellomlegget for hver enkelt som handlet der dagen før hvis de selger den ut til 29.90 dagen etterpå. Så det er egentlig bare en ekstraservice du fikk fra komplett. Lenke til kommentar
Orcuz Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Er ikke så lett for oss som jobber i butikken heller. Forbrukerombudet sier en ting, mens levrandørende nekter og sier noe annet. i står i midten og får kjeft av alle parter... Gir vi 5 års reklamasjon har vi mobilprodusenten på nakken, gir vi bare 2 har vi forbrukerrådet på nakken... Så blir deilig med en endelig avgjørelse ja =) Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Et godt eksempel her er matbransjen. Si at Spar selger kylling for 49.90. Det sier seg selv det at det ville være tåplig hvis de skulle ettergi mellomlegget for hver enkelt som handlet der dagen før hvis de selger den ut til 29.90 dagen etterpå. 9397083[/snapback] Så du synes den sammenligningen var bra? Litt forskjell på PC-komponenter og mat vel, dessuten har man vel ikke 14 dagers returrett på kylling :!: Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Avtalen om kjøp er akurat den samme. Men hvis du skal pirke så fælt: A kjøper vare B til x kroner. Når da x faller i pris neste dag til pris y, har ikke A rett til å få varen til pris y. Eller omvendt. Hvis vare B stiger kraftig i pris neste dag, har ikke forhandler rett til å kreve mer for varen. Når det gjelder angreretten så ville inntjeninga gått bort i porto og bryderi med å sende den inn. Lenke til kommentar
nabbskall Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Kjøpte et skjermkort på Komplett i forrige uke, og denne uken er det en del av "Ukens tilbud" og er dermed 300,- billigere enn da jeg kjøpte det for noen få dager siden. Jeg mener å huske noe med at man har en viss rettighet til å få refundert mellomlegget i slike tilfeller... Husker jeg helt feil da? Vet at jeg kan bruke angreretten og bare kjøpe kortet en gang til men, det er jo litt tungvindt. 9368272[/snapback] 300,- er jo ingenting, hva med de som har kjøpt f.e.k.s. en intel q6600 for 7 tusen, et par dager før den falt ned til 2000,- i pris? 9394239[/snapback] Som sagt, fikk jeg tilbake 300,- etter å ha kontaktet Komplett. Det å ikke ettergi mellomlegget når en kunde har nettopp kjøpt noe som er blitt tilbudsvare er jo dårlig forretningsskikk. Men kunden må jo kontakte selgeren og be om det, selvsagt. 9396703[/snapback] Wow, du fikk de 300,- ikke verst Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Forbrukerombudet har ingenting med dette å gjøre. For deg som selger er det viktig å skille mellom forbrukerombud og forbrukerråd. Sistnevnte er de du tenker på. Og da er det viktig å opplyse til kunde at forbrukerrådet er et rådgivende og meklende organ, uten noe særlig makt utover dette. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Det vil overraske meg dersom Høyesterett kommer til noen annet enn at det i utgangspunktet må gjelde en fem års absolutt reklamasjonsfrist ved forbrukerkjøp av mobiltelefoner. De aller fleste mobiltelefonene som tilbys for salg i dag er forholdsvis kostbare, og tilbys i stort antall - og med til dels aggressiv markedsføring, til forbrukere i alle aldre. Det kan ikke være urimelig å forvente at ved vanlig bruk skal slike produkter være ment å vare vesentlig lengre enn to år. Noe annet vil jo innebære at risikoen for funksjonssvikt plasseres på kjøper i et marked hvor leverandrørene tjener store penger på forbrukernes interesse i slike produkter. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Enig. Noe annet ville vel igrunnen være høyst overraskende. Og Høyesterett tar som kjent aldri feil Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Avtalen om kjøp er akurat den samme. Men hvis du skal pirke så fælt: A kjøper vare B til x kroner. Når da x faller i pris neste dag til pris y, har ikke A rett til å få varen til pris y. Eller omvendt. Hvis vare B stiger kraftig i pris neste dag, har ikke forhandler rett til å kreve mer for varen. Når det gjelder angreretten så ville inntjeninga gått bort i porto og bryderi med å sende den inn. 9398132[/snapback] Kan forklare med ditt språk da...... A kjøper vare B til x kroner, dagen etter faller varen B til pris y. Kunde A har returrett og sier til selger at hvis jeg ikke får mellomlegget mellom x og y leverer jeg varen tilbake får x kroner tilbake og kjøper den til y kroner. Da kan selger velge å få en vare tilbake som han/hun må selge som b-vare som sikkert blir en pris under y eller gi kjøper A mellomlegget å selv spare seg bryderiet. Om inntjeninga går bort i porto, etc er kundens problem men han har uansett rett til å gjøre hva han vil. Så lenge det er innen 14 dager vil de fleste selgere som yter skikkelig service gi mellomlegget tilbake Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Avtalen om kjøp er akurat den samme. Men hvis du skal pirke så fælt: A kjøper vare B til x kroner. Når da x faller i pris neste dag til pris y, har ikke A rett til å få varen til pris y. Eller omvendt. Hvis vare B stiger kraftig i pris neste dag, har ikke forhandler rett til å kreve mer for varen. Når det gjelder angreretten så ville inntjeninga gått bort i porto og bryderi med å sende den inn. 9398132[/snapback] Kan forklare med ditt språk da...... A kjøper vare B til x kroner, dagen etter faller varen B til pris y. Kunde A har returrett og sier til selger at hvis jeg ikke får mellomlegget mellom x og y leverer jeg varen tilbake får x kroner tilbake og kjøper den til y kroner. Da kan selger velge å få en vare tilbake som han/hun må selge som b-vare som sikkert blir en pris under y eller gi kjøper A mellomlegget å selv spare seg bryderiet. Om inntjeninga går bort i porto, etc er kundens problem men han har uansett rett til å gjøre hva han vil. Så lenge det er innen 14 dager vil de fleste selgere som yter skikkelig service gi mellomlegget tilbake 9405752[/snapback] Det der kalles mer utpressning enn skikkelig service. Service er et misbrukt ord i denne diskusjonen om hvorvidt en butikk skal betale tilbake penger til kunden. At noen en gang forventer det er egentlig noe underlig, om ikke illustrativt på hvor langt enkelte er villig å dra servicebegrepet. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Er ikke rart at nettbutikker får mye pepper. Norske kunder er veldig bortskjemte. Bra av Komplett å gi service utover hva man kan forvente. Ørjan... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Er ikke rart at nettbutikker får mye pepper. Norske kunder er veldig bortskjemte. Bra av Komplett å gi service utover hva man kan forvente. Ørjan... 9405838[/snapback] Tror vi sier generelt jeg. Folk vil ha i pose og sekk, super service over alt, selv om de handler på Kiwi fremfor Meny osv. Men denne holdningen var drøy, og at en engang prøver seg med argumentasjonen på at det er dårlig forretningsskikk er merkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg