Gå til innhold

To horisontale striper på skjermen min !


XyruZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-13 16:54, skrev XyruZ:

Er en Trinitron skjerm ja.. men hvorfor ville noen lage en skjerm med to striper som konstant vises ? har det noen hensikt ?

Tåpelig syntes jeg.. Ja,ja .. ikke min PC så.. :razz:



 

Et enkelt søk på goggle :smile:

 

""""

The Trinitron tube is a type of CRT (cathode ray tube) developed by Sony Corporation. It differs from the standard tube types because it employs an aperture grille (wires stretched vertically down the screen) instead of the usual shadow mask (a metal plate with holes in it).

 

Many observers believe that Trinitron tubes generate brighter, clearer images than those using shadow-mask technology. You can tell if you are looking at a Trinitron tube by the presence of one or two very thin black horizontal lines that cross the screen; these lines are the supports for the aperture grille.

 

""""

 

 

_________________

 

Mvh,

 

LasseAndreK

-------------------------------->

If you got the moves,

you play by the rules.

If you don't know the rules,

you don't got the moves.

--------------------------------->

 

[ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-11-13 17:03 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-13 17:02, skrev LasseAndreK:

mask technology. You can tell if you are looking at a Trinitron tube by the presence of one or two very thin black horizontal lines that cross the screen; these lines are the supports for the aperture grille.


Hahaha, eneste måten man kan se forskjell på Trini. og andre monitorer er ved hjelp av de to stripene. :grin:

 

En av de tingene jeg virkelig passser meg for når jeg skal ha monitor er å ikke ende opp med en Trinitron skjerm. Ufattelig dumt med disse stripene...

 

Tenkt om man hadde det samme når det gjaldt stereoanlegg:

"Lyden er faktisk veldig bra, dersom du ser bort ifra den svake kontinuerlige pipelyden i bakgrunnen." Hoho!

Lenke til kommentar

Har selv en Iiyama Vision Master Pro-skjerm med samme teknologi.

 

'Stripene' er jo minimale da - man ser dem ikke om man er mer enn 30 centimeter fra skjermen.

 

Og som en ovenfor nevnte: Det er en vanesak - selv hadde jeg helt glemt dem til jeg leste denne tråden og da måtte jeg jammen lete litt før jeg fant dem igjen.

 

Vil heller ha et strøkent bilde med disse to strekene enn et jevnt over dårligere bilde uten dem.

 

Det har vel skjedd en del også på CRT-skjerm-markedet de siste årene, så forskjellen er vel ikke lenger like stor, men da jeg kjøpte min (3-4 år siden) var det faktisk betydelig (og godt synlig) forskjell på trinitron-baserte skjermer og 'andre' skjermer spesielt når det gjelder skarphet.

 

[ Denne Melding var redigert av: gabriel_x på 2002-11-13 18:47 ]

Lenke til kommentar

Hvis dere som ikke liker disse strekene skal handle etter TV skjer, bør jeg vel nevne at samme teknologi blir brukt på Sony's FD Trinitron TV skjermer. Har et 32" Sony WS TV selv i 20+ kroners klassen, og dette har 3 tråder (2/8, 4/8, 6/8). Men bildet er fantastisk, og kontrastene også. Trådene er syltynne, og en betaler litt ekstra for å få dem litt skjult også... Det er spesielt de nyeste Trinitron rørene som skal ha de minst tydelige trådene. Med en TV-skjerm sitter en gjerne 4-5 meter unna og spesielt i bevegelse vil en ikke se disse trådene da fokus skiftes på ansikt, tekst, bevegelser etc hele tiden i filmen. Med PC blir det kanskje litt mer irriterende, men det er først og fremst på en pur, knall-hvit bakgrund en ser den lysegrå streken. For meg er Aperture Grill et helt greit tradeoff for lys og moire, som man ikke nødvendigis legger merke til med en gang på vanlige (invar) shadowmask rør.

Lenke til kommentar

Jeg har en trinitron skjerm og jeg ser ikke stripene hvis jeg ikke ser spesifikt etter de. Men jeg husker første gang jeg så de, ringte straks ned dit jeg hadde kjøpt skjermen og lurte på hva som var galt med skjermen min. :grin:

 

Du venner deg raskt til de og etter noen dager så "forsvinner" de.

Lenke til kommentar

bah, trinitron stripene er jo kvalitets merke da :smile:

 

dem glemmer du lett etter et par dager...jeg ser dem kanskje en gang i blandt, men det eneste de gjør er å minne meg på hvor glad jeg var for å legge 4000kr i en GOD skjerm, istedet for å kjøpe en ræva billig skjerm...

 

Trinitron billedrør er BEST...ingenting kan måle seg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...