Gå til innhold

Hvorfor kjøper folket ny maskin?


whom

Hva er ditt største grunnlag for utskiftelse av desktop-pcen i heimen?  

185 stemmer

  1. 1. Hva er ditt største grunnlag for utskiftelse av desktop-pcen i heimen?

    • Treighet i ditt gjennomsnittlige bruk (surfing, tekstbehandling)
      15
    • Underholdning (Spill og multimedia krever!)
      131
    • IT-jobb\hobby: (webutvikling, programmering, 3d modellering. Oppradering=spart tid! )
      21
    • Prestisje og design (data`ns utseende <3)
      1
    • Naturlig død og sikkerhetrelatert : (Tiden dreper pcen, utskiftelsen skjer ved den, eller redselen for den).
      17


Anbefalte innlegg

Jeg skriver en skolerelatert oppgave, men temaet er interessant for forumdiskusjon forøvrig.

Hvorfor kjøper vi ny desktop-PC i hjemmene og firmaene, verden rundt, og hvor ofte?

 

Heimen

Jeg påstår at vi i heimen bare kjøper ny desktop-PC, grunnet følgende faktorer, rangert etter rekkefølge (for et IT-forum er dog. min hypotese at "underholdning" blir viktigste faktor)

 

- Treighet i gjennomsnittlig bruk: Enkle ytelesbehov som surfing og tekstbehandling går treigere enn før, grunnet manglende vedlikehold.

- Underholdning: Spill og multimedia krever hardware, vi tekno g33ks

kjøper støtt nytt for å få inn det råeste.

- IT-jobb: (få) Ved Jobbing av hobby (webutvikling, programmering o.l)

eller i det IT-jobben taas med hjem, så stiller nyere programvare harde krav til pcen. Oppgradering = spart tid

- prestisje og design : Ny maskin gir presisje og status ovenfor andre ved dens utseende og ytelse (målt ved Benchmarks) Casemodd og overklokking finnes det NM i.

- Reklamens overbevisning: PC innkjøp kan skje blindt basert på massiv reklame og nærmest propaganda for et produkt med programvare. Vi blir lurt til å tro vi trenger det gjennom den gode og enkle framstillingen fra mediene.

- Naturlig død og sikkerhet : Tiden dreper pcen, derfor skiftes vi ofte maskinen ut etter krav for oppetid. Og om maskin til slutt går død og garantien er ute, må innkjøpet raskt til.

 

 

Bedrift

Videre spør jeg diskusjon.no om dere enes i at alle bedrifter gjør sine oppgraderinger pga. faktorene (etter rekkefølge):

 

- Treighet i gjennomsnittlig jobbsbruk: Enkle ytelesbehov som surfing, tekstbehandling og statistikkarbeid går treigere enn før, grunnet manglende vedlikehold.

- IT-jobb: (mange) De avanserte IT-jobbene krever nyere programvare og

dermed råe maskiner for å fungere optimalt.

- Naturlig død og sikkerhet : Tiden dreper pcen, og om garantien er ute, kjøpes ny PC raskt. Den IT-avhengige bedriften skifter også ut maskinen etter livsviktig krav om oppetid.

- Reklamens overbevisning: PC innkjøp kan blant bedriftene /uten erfarne rådgivere), skje blindt basert på massiv reklame om maskinens revolusjonerende arbeidsløsning. Vi blir lurt til å tro vi trenger det gjennom den gode og enkle framstillingen fra mediene.

 

Mener dere at disse kjøpsfaktorene kan stemme, noen kommentarer?

 

Konkusjon (under utforming): Kildene viser at de fleste maskinnkjøp i bedrifter skjer på basisen av at pcen blir treigere med tiden. Dette er et sjokkerende funn, da Communic IT-bedrift kan fortelle at pcen vil være god som ny, etter en reinstallasjon av operativsystemet. Med dette kan vi konkludere med at fleste PC-utskiftelsene likegodt kunne vært unngått, etter en enkel reinstallasjon som privatpersoner og bedrifter kan utføre på timen. Et annet spørsmål som kommer opp, er hvorfor ikke dette er sterkt frontet i bedriftene som selger og utfører PC-service. Min påstand er at det tjener både produsentene og kjeden best å selge kunden en ny PC, selv om kunden ikke skulle trenge dette. Dette går sterkt utover forbrukerne!

 

Ellers sliter jeg med å finne stoff å referere til; statistikker over hvor ofte heimen og bedrifter kjøper ny desktop-PC o.l Hjelpende linker mottas med stor takk! :)

 

Edit: tillegg

Endret av whom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skriver en skolerelatert oppgave, men temaet er interessant for forumdiskusjon forøvrig.

Hvorfor kjøper vi ny desktop-PC i hjemmene og firmaene, verden rundt, og hvor ofte?

 

Heimen

Jeg påstår at vi i heimen bare kjøper ny desktop-PC, grunnet følgende faktorer:

- Underholdning: (de fleste) Spill og filmer krever hardware, vi tekno g33ks

  kjøper støtt nytt for å få det råeste.

- IT-jobb: (få) Ved Jobbing av hobby (webutvikling, programmering o.l)

  eller i det IT-jobben taas med hjem, så stiller nyere programvare harde krav til pcen.

- Sirrup i gjennomsnittlig bruk: (de fleste) Enkle ytelesbehov som surfing og tekstbehandling går treigere enn før, grunnet manglende vedlikehold.

 

Bedrift

Videre spør jeg diskusjon.no om dere enes i at alle bedrifter gjør sine oppgraderinger pga. de to faktorene:

IT-jobb: (mange) De avanserte IT-jobbene krever nyere programvare og

  dermed råe maskiner for å fungere optimalt.

- Sirrup i gjennomsnittlig jobbsbruk: (de fleste) Enkle ytelesbehov som surfing, tekstbehandling og statistikkarbeid går treigere enn før, grunnet manglende vedlikehold.

 

 

Mener dere at disse kjøpsfaktorene kan stemme, noen kommentarer?

 

Ellers sliter jeg med å finne statistikker over hvor ofte heimen og bedrifter kjøper ny desktop-PC. Hjelpende linker mottas med stor takk! :)

7296373[/snapback]

 

 

Det høres ut som de mest logiske grunnene. I tillegg vil jeg legge til følgende:

 

*Prestisje

*Design (hvorfor skal alle plutselig ha Ibook?)

*Fiffige løsninger (helst myntet på de som alt har litt skills, men det e mye rart folk "skal" ha)

*Software som trenger ny hardware. 16 vs. 32 bit, 128 vs 512 mb ram osv.

*Impulskjøp. Kjenner selv folk som uten å ha peiling "tror" spill vil flyte bedre med en ny PC, men oisann... spillet kjørte på maks fra før :roll:

 

 

Det var i alle fall ett par av mine betraktninger. I oppgavesammenheng ville jeg definitivt vektlagt en del av dette, ikke bare forde det er relevatn, men forde oppgaven gjerne blir mer interessant og spennende og lese (kasnkje også mer utfordrende?)

Lenke til kommentar

På firmasiden er det enda flere grunner enn de du har nevnt:

 

- Vedlikehold. Etter 3 år går de fleste vedlikeholdskontrakter ut. Da er ogå maskinen avskrevet.

- Store krav til kraft. Selv jobber jeg i et firma som utvikler programvare. Det kan ta en time å kompilere opp alt på en ny maskin. En gammel ville brukt 2-3 timer og mer.

Lenke til kommentar

ah, synet av tilbakemelding. :D

Jeg vil ta faktorene deres med i oppgaven (leveres om 2 uker).

 

Når det gjelder "krav til kraft", og "software som trenger ny hardware" så vil jeg la det gå under "IT-jobb", samtidig som jeg drar inn at datakraft=spart tid.

Og "impulskjøp" lar jeg gå under "reklamepress", som jeg glemte å ta med først.

 

Når det gjelder "vedlikeholds"-faktoren, så trenger jeg en utdyping. hn66, du sier at "vedlikeholdskontrakten" går ut. Du sier altså at den fysiske hardwaren foreldes, og garantien går ut? Fordi Support og vedlikehold på programvaren, må vel være mulig å utvide?

Lenke til kommentar

i olje industrien så kommer nok en ny og morderne pc godt til. Snakka med en salgsagent fra dell om dette, og ja dem bytta pc'er i fleng, for det var faktisk penger og tjene på det. I kommunal sektor er det ikke så mye. Jeg synst det er for fælt at en saksbehandler skal sitte på en pc med 250gb, 3.2ghz, 2gb ram, når han skal bare motta mail, og jobbe i word.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her med en P4 2,4Ghz, 1024mb ram 6600gt skjermkort som er vel et par år gammelt.

Har en intens trang for og kjøpe meg ny pc for denne som jeg har er jo eld-gammel, men den gjør jobben.

Surfe litt på nettet, spille litt strategi og laste ned litt musikk.

Jevnt og trutt nå i 10-12 år har jeg kjøpt ny eller oppgradert hvert år inntil 2005, da toppet teknologien i pcen for meg. Ikke spiller jeg noen avanserte spill eller rendrer video, ikke ser jeg film heller på pcen, har dvd spiller til det.

 

Selfølgelig er det greit at hden er kjapp og rammen rask og windows dukker opp på skjermen etter 10sek, men uansett hvor mange gode grunner jeg kommer på til og kjøpe ny pc så bunner det ut i det samme: den jeg har gjør jobben, og den gjør jobben helt ok.

(Men når dette er sagt så skal jeg kjøpe meg ny pc før jul, ikke spør meg hvorfor.) :blush:

Lenke til kommentar
i olje industrien så kommer nok en ny og morderne pc godt til. Snakka med en salgsagent fra dell om dette, og ja dem bytta pc'er i fleng, for det var faktisk penger og tjene på det. I kommunal sektor er det ikke så mye. Jeg synst det er for fælt at en saksbehandler skal sitte på en pc med 250gb, 3.2ghz, 2gb ram, når han skal bare motta mail, og jobbe i word.

7297986[/snapback]

 

Det gjør de ikke akkurat der jeg jobber (oljefirma)... standarden for en desktop der er vanligvis 2.4Ghz P4, 512MB ram og 40GB harddisk...

Lenke til kommentar

kjøper ny/oppgraderer pc'n selv en gang i året sånn ca. +-. Grunnen er så klart at jeg HATER at spill hakker, og jeg må alltid kjøre spill på full guffe på grafikk. Hvis pc'n ikke klarer spill på full guffe uten hakking så blir det innkjøp av nye deler. Ja, jeg er litt kravstor til slikt, men jeg betaler det jo selv så. :) En annen grunn er jo at utviklinga innen pc og generelt annen elektronikk har en eksplosiv utvikling de siste åra. En ny pc i dag er nesten gammel før året er omme. Det stilles da krav til bedre maskinvare til å drive software og slikt.

Lenke til kommentar

Du har glemt naturlig død. Jeg gikk akkurat gjennom all data på en laptop med en live linux distro og reddet ut det som kunne leses fra disk da det var så mange sektorfeil at chkdsk ikke greide å reparere den. Jeg nevnte at en mulighet var å bytte ut disken med en ny, men siden den var relativt gammel med en P4 2.4 eller 2.2 GHz prosessor skal den vistnok kasseres og muligens byttes ut med en iBook.

Lenke til kommentar

Den opplagte, "naturlig død" noteres!

 

Om dere ikke har noe imot det, så kan det godt hende at jeg referer til denne tråden i oppgaven min, når det kommer til hvorfor dere oppgraderer eller lar være.

 

Keem em` coming :thumbup:

 

Edit: jeg vil rapportere og be om en poll

Endret av whom
Lenke til kommentar
Det gjør de ikke akkurat der jeg jobber (oljefirma)... standarden for en desktop der er vanligvis 2.4Ghz P4, 512MB ram og 40GB harddisk...

7298137[/snapback]

 

Beklager vist jeg var utydlig men, da mente jeg ikke på desktop fronten. Men dem maskinene som rekner og kalkulerer, som ikke bare nødvendigvis består av en serverklynge. Fikk se en dellmaskin som statoil har. Husker ikke helt specs i hodet, men den hadde rundt 16gb ram.

 

Men det var vel desktop maskiner det var snakk om her, så beklager nok en gang :whistle:

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar

Hei,

 

Ville kanskje fokusert litt på dette med kjøpepress og materialisme.

 

Ingen tvil om at noen føler de må ha nye ting for å snakke om .. skryte om ... vi sammenligner oss selv i tingene vi og andre har.

 

Det rette merket, den beste ytelsen... Vår egen personlighet er nært knyttet opp mot de merkevarene vi kjøper. Har f.eks en far som kjøper det nyeste av det nye når det gjelder gadgets for å "henge med", hvis du skjønner hva jeg mener. Med den aller største pc skjermen, den råeste internetthastigheten (som han helt sikkert ikke trenger for email og vg.no) så skaper han nok helt ubevisst et slags image utad i omgangskretsen som en "med i tiden" mann. Jeg tror mange eldre føler press for å "følge med i tiden" og ikke bli sittenede igjen på "benken". Du har sikkert hørt om det digitale skillet?

 

Håper jeg gav deg noen nye ideer til oppgaven:)

 

-Kjartan

Lenke til kommentar

Regner med at mange kommer til å skifte maskin i året som kommer på grunn av Vista.

 

Har lagt merke til at mange med mindre greie på data, kategoriserer maskinene etter windows versjon; XP maskin, Win 2000 maskin, Win 98 maskin. Og det er det som for dem avgjør hvor "bra" maskinen er.

 

Så når "Vista maskinene" nå kommer, blir "XP maskinene" utdaterte, så da må det byttes ut.

Lenke til kommentar
Noen/ mange av oss kjøper ny pc, eller oppgraderer den vi har for moro skyld rett og slett.

Ikke noe er så gøy som å storme postkontoret, og grisekjøre hjem for å montere eller bytte en del.

7301310[/snapback]

 

eller den beste delen er faktisk å pakke opp. Elsker store pappesker. Koser meg med å pakke opp og nyte de nye tingene, samme hva det er. Huska da jeg fikk høyttalerne i hus, de svære pappeskene, fantastisk morsomt å pakke opp. samme med pc deler også. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...