Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved oppstart... sukk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nesten samme problem, bare min ikke vil starte å loade windows, og harddisken er nesten fylt opp til 100% mulig at harddisken er ødelagt?

 

Får opp noe med CPU FAN error(har fått opp dette så lenge jeg har hatt PCen etter jeg har satt i strømmen på nytt i 3 år) på samme side står det at Harddisken er "OK" og samme med RAM "OK" har sjekket at det ikke er skjermkortet som er ødelagt(får opp noe på skjermen, og har testet med et annet skjermkort)

prøvd å sette i bare 1 ram brikke, resette BIOS osv.

 

eneste jeg ikke har testet er egentlig hovedkortet

 

dette skjedde 2uker etter nytt skjermkort og etter at jeg lastet harddisken helt full

Lenke til kommentar

Har nå fått akkurat samme problem på min acer travelmate bærbare..

Skrur den på, men etter litt går den i svart og jeg må trekke ut strømmen for at den skal skru seg av.

Noen ganger får jeg skrudd den på, andre ganger ikke. Varierer litt hvor ofte dette skjer også, så hender jeg får brukt maskina et par timer om gangen.

Har formatert, men det hjalp ikke, så er nok ikke noe virus..

Irriterende problem..

Wildbill: Har du fått noe svar av netshop forresten?

 

Mvh Håvard

Lenke til kommentar
Har nå fått akkurat samme problem på min acer travelmate bærbare..

Skrur den på, men etter litt går den i svart og jeg må trekke ut strømmen for at den skal skru seg av.

Noen ganger får jeg skrudd den på, andre ganger ikke. Varierer litt hvor ofte dette skjer også, så hender jeg får brukt maskina et par timer om gangen.

Har formatert, men det hjalp ikke, så er nok ikke noe virus..

Irriterende problem..

Wildbill: Har du fått noe svar av netshop forresten?

 

Mvh Håvard

7529573[/snapback]

 

Hei på deg,

 

Jeg har ikke fått noe svar av de, ikke en gang at de har mottatt pcn min. Har en mistanke om at de har mye å gjøre. :)

Lenke til kommentar

samme problemet her :!:

 

ny-pc specs:

 

amd sempron 3000+ 1,6ghz,

ATI club3d X1300pro (dual dvi)

512mb Kingston ram.

ASRock AliveSata2-Glan. via k8t890cf

160GB p-ata fra samsung.

 

dette er en budsjettpc som jeg kjøpte i dag. jeg starta pcn og hadde bilde helt til jeg kom til windows-innloggingen. så reboota den, og så skjer det ikke noe mer. null bilde, null bios, altså null signal til skjerm.

 

kan dette ha noe med å gjøre at jeg prøvde meg på en harddisk med ferdiginstalert windows? altså det var windows-harddisken til den Gamle pcn. har ikke noen andre harddisker akkurat nå. en annen mulighet er DVI->VGA adaptrene, jeg har ikke noen andre liggende, og disse virker ganske dårlige, har det noe å si for signalet hvilken av DVI-portene jeg bruker?

 

cpu-viften starter, men det er stort sett det jeg kan høre. vet ikke en gang om harddisken starter. har mikset med forskjellige jumpere, master/slave etc.

siden dette er en harddisk som allerede har vært i bruk i lang tid, kan denne ha blitt utsatt for virusangrep (har norman antiv), som kan ha blitt aktivert når jeg flytta den over på AM2 plattformen og boota windows.

 

skal jeg kjøpe ny harddisk?

eller ny strømforsyning? har testa med nesten alle delene tatt ut og like svart, 360w fra chieftec....

Lenke til kommentar

jeg har kommet nermere en løsning for meg: prøvde med en annen (sterkere) strømforsyning og da starta pcn og jeg fikk bilde helt til login-skjermen. men det funka ikke å logge på. sikkert pga at harddisken ikke er formatert for det nye systemet. kjøper i alle fall en strømforsyning og prøver å få lånt meg en harddisk og formatere. vil ikke miste filene:p.

 

hvis det skjerer seg får dere nok høre i fra meg. men ser på mitt problem som løst.

Lenke til kommentar

Hentet pc'n i dag, og på reparasjonsseddelen står det:

 

Byttet defekt skjermkort.

Renset for støv.

Koblet opp og testet ok.

 

Har kjøpt meg ny pc i mellomtiden, og har ikke fått testet den jeg fikk fra rep enda, men regner med at den virker nå.

 

Synes det var litt snodig, for jeg prøvde jo også pcn med et annet skjermkort, fikk samme problemet. Må ha vært defekt det skjermkortet også...

Lenke til kommentar

Hei, jeg poster dette for en kompis:

 

Jeg får akkurat samme problemet som dere, har følgende hardware:

 

Asus P5W DH DL

Intel Core2Duo E6600

Corsair 2GB TWIN2X PC6400 CL5

Sapphire X1900XTX

120 GB HDD, sata

MIST 500W

 

Fikk naturligvis samme problemet etter denne beryktede oppdateringen, men jeg har i grunn ingen anelse hvor løsningen kan ligge, mest har jeg lyst til å sende inn hovedkortet til komplett og fortelle dem at det ikke fungerer, men vil de godta det?

 

Jeg forsøkte å koble fra harddisken, samme problem. Jeg tror mest på at det er hovedkortet som fusker, min amatørmessige hypotese er at om jeg bruker en ny/evt formatert harddisk og et nytt hovedkortvil problemet være borte.

 

Men det forutsetter natuligvis at komplett tar imot hovedkortet og erstatter det. Jeg ser virkelig ikke det for meg. Men jeg skal ikke ta et nei for et nei, jeg har tross alt ikke noe annet alternativ, jeg er nemlig veldig blakk :)

 

EDIT: kompisen installerte ny cpu vifte og erstattet kjølepastaen, nå booter den helt fint.

Endret av Sipi
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Dette er muligens årets megabump, men jeg hadde identisk problem i dag, da jeg fant ut at jeg ville oppgradere maskinen min med ny CPU og skjermkort. Etter at jeg hadde bytta, skjedde ingenting når jeg skrudde på PC'en, bortsett fra at viftene starta. Så satt jeg tilbake inn den gamle CPU'en og skjermkortet, og akkurat det samme skjedde.

 

Nå har jeg satt de nye delene inn igjen, og krysser fingra for at maskinen skal på magiskt vis fungere om et par timer uten tilkobling av strøm.

 

(Jeg registrerer at denne tråden ble startet omtrent på samme tidspunkt da denne maskinen ble kjøpt.)

Lenke til kommentar

Trur du skal starte en ny tråd, hvor du tar med hvilket hovedkort, cpu, ram og skjermkort du har. Og hvilken ny cpu og skjermkort du har kjøpt. Det er sikkert ingen som gidder å lese denne tråden.

 

Hvis du har kjøpt en ny prosessor, og prøver den på et hovedkort fra 2006, så vil sikkert ikke hk kjenne igjen cpu, som mest sannsynlig ikke er i cpu support list en gang. Men hvorfor det ikke fungerte med den gamle cpu igjen, er ikke godt å si. Enten har du gjort noe feil, eller glemt noe, feks. strøm til cpu eller skjermkort. Er du riktig uheldig, har du ødelagt noe pga statisk elektrisitet, eller fysisk skade på noe.

Lenke til kommentar

Jeg fikk opp PC'en igjen med gammel CPU tilslutt. Det jeg gjorde var å ta ut en minnebrikke, og da starta den jaggu opp. Satt inn den ene minnebrikken igjen, og da starta jaggu maskinen opp da også, som om det å ta ut og inn minnebrikken løste hele problemet. :s

 

Uansett, den nye CPU'en ville ikke fungere, da BIOS klagde på at det var feil spenning (eller noe i den duren). Flasha BIOSen til nyeste versjon, og fikk fremdeles samme feilmelding. Gikk på ASUS sine supportsider og der fant jeg ut at hovedkortet mitt (ASUS P532N SLI SE DELUXE) ikke støtter quad-kjerner (Intel Core 2 Quad 8400).

 

Så enden på visa er at jeg kjøper meg et nytt hovedkort i morgen, nærmere bestemt en ASUS P5Q SE2, P45.

 

Skjermkortet jeg kjøpte er foresten en ASUS GTX260, selv om det har null å si for problemet.

 

 

Konklusjon:

Hovedproblemet løste seg ved å ta ut og inn en minnebrikke (starte opp én gang med kun én minnebrikke, og sette den andre inn igjen etterpå).

 

Det andre problemet kom av min idiotiske og naive holdning som trudde at alle LGA 775-CPU'er funker på hovedkort med LGA 775-grenesnitt. Noe de ikke gjør sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...