Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved oppstart... sukk


Anbefalte innlegg

Nå har det utrolige skjedd, jeg børsta støvet av min gamle pc, siden min nåværende pc plutselig slutta å funke. (svart skjerm ved oppstart). Jeg formatterte HD på gamle pc'n og la in XP (sp2) på nytt, når installasjonen var ferdig innstallerte jeg straks antivirusprogram og slo av windows update (siden min andre pc klikka etter jeg nylig hadde installert oppdatteringer fra win update). Installerte office-pakken, og alt var bare fryd og gammen.. I en uke. Så skjedde pokker meg det samma der og, svart skjerm ved oppstart igjen. Alt starter tilsynelatende opp som vanlig, men skjermen slår seg ikke på. Har til og med prøvd med ny skjerm. Endelig bra jeg har en laptop som virker, enda..

Endret av Lafficus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres nesten ut som et virusutbrudd.. Det blir interessant å se om netshop klarer å finne feilen, for det virker litt rart om alt skyldes tilfeldigheter som en løs ledning eller en plutselig sviktende PSU. Hvordan er det med skjermen under oppstarten, skjer det noen endringer i signalet på den? "Forstår" skjermen at edn er koblet til noe som gir den et signal før det svartner?

Lenke til kommentar

Lafficus, hadde du oppdatert noe når den gamle pcn tok kvelden også? Eller sluttet den plutselig å virke?

 

oDin, Det er svært merkelig at det er så mange som får samme feilen nå i samme tidsrom, og det kan som du sier være virusproblem. Men jeg tror fortsatt problemet kommer ifra et firma som heter veslemjuk. På min pc får ikke skjermen noen som helst signaler. Hvis jeg "tvinger" den på, står det bare "no signal". Skal sende inn gamle pcn til Netshop så de får tukle med den, bare venter på den nye så jeg har en fin eske å sende den i. :)

 

Er det noen her som har byttet hdd og sett om det fungerte etterpå?

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Hva i svarteste er dette for noe ?!?!?

 

En ting jeg lurer på er dette :

 

Det virker som om ingen kommer forbi "POST". Stemmer det ?

(PC-speakeren lager IKKE dette fine pipet som sier at alt er greit osv ?)

 

Virus eller software er i såfall å utelukke, med mindre noen har klart å lage noe magisk noe som kan skrive til hardware og ødelegge oppstarten.

Det er meg bekjent IKKE laget ennå. Og et slikt virus ville ha vært veldig hardware spesifikt, dvs at dere må da mest sannsynlig ha noe hardware felles.

 

Dette er et veldig interessant problem. Siden den ene maskinen etter den andre bare plutselig dør.

 

Har hatt lignende feil selv før, men da var det :

1. CPU satt ikke skikkelig/var død.

2. En 'uheldig' jording av hovedkortet.

 

3. Fant jeg aldri ut av, men det forsvant av seg selv etter en lengre tid uten strøm på PC'en.

(Hang mest sannsynlig sammen med en ødelagt SATA disk)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Nei, skjermen får ingen signaler i det heletatt. No signal. Har prøvd to forskjellige skjermer. Da jeg fikk samme problem med min andre pc prøvde jeg bla. å skifte skjermkort, HD og skjerm, uten at dette hadde noe effekt.

 

Wildbill: Nei jeg hadde ikke oppdattert noe som helst, slo av win update.

Beej80: Ikke noe pip nei..

 

Men.. Jeg prøvde nettopp å slå den på, og sannelig slo den seg ikke på. Men det virker kanskje som om den virker av og til.. Det må jo da kanskje være "dårlig kontakt" noen plass? Det merkelige er jo at det samme har skjedd på begge mine pc'er med relativt kort mellomrom. Har aldri hatt problemer før ..

Endret av Lafficus
Lenke til kommentar

Virus eller software er i såfall å utelukke, med mindre noen har klart å lage noe magisk noe som kan skrive til hardware og ødelegge oppstarten.

Det er meg bekjent IKKE laget ennå. Og et slikt virus ville ha vært veldig hardware spesifikt, dvs at dere må da mest sannsynlig ha noe hardware felles.

7353797[/snapback]

 

CIH-viruset klarte vel fint å fryse maskinen på et såpass tidlig stadium, om jeg husker riktig, så mulig er det. Virus-løsningen syns jeg dog virker litt ulogisk, da "alle" bruker virusprogram i disse dager, samt at sånne gammeldagse virus som ødelegger PC-en er gått ut på dato; dagens virusproduksjon virker i langt større grad økonomisk motivert.

 

At det er Microsoft virker også rart, siden alle maskinene med problemer har forskjellig hardware. Et problem som dette virker mer sannsynlig å oppstå ved en konflikt mellom vital hardware og en MS-oppdatering, og ikke som noe som slår til tilfeldig for de med oppdatert windows.

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som hadde akkurat de samme symptomene som er nevnt ovenfor i denne tråden.Han begynte å feilsøke,byttet ut strømforsyning,kjøpte nytt skjermkort,testet minnebrikkene og prøvde ulike harddisker.Prøvde sågar med en annen monitor tilogmed.Alle viftene i maskinen hans startet som normalt,diskene snurret rundt som om ingenting hadde skjedd,MEN det var fortsatt svart skjerm.

Han har heller ikke drevet med noe eksperimentering med overklokking e.l.

 

Da demonterte jeg hele pc`n hans og tok ut CPU(AMD X2 4400) og satte inn en AMD 3500+.

Fyrte opp pc`n og den bootet med engang.Dvs. at i dette tilfellet,så var det faktisk en CPU som hadde tatt kvelden(han gikk til innkjøp av denne i februar d.å.).

 

Har dere andre med de samme symptomene prøvd å starte opp med en annen CPU?

Lenke til kommentar

Jeg sitter med samme problem... bytta alt og testa d ut untatt cpu d hadde jeg ikke tilgjengelig da jeg gjorde d.. ca 2uker siden... så jeg konstanterte at d var CPU så jeg har kjøpt en ny en.. Satt den inn idag men pcn starter ikke opp:(

 

Men før den tok helt kveld så var det plager med høy temp på cpu så den restartet seg et par ganger..

 

Dette er en intel P4 D800 E deluxe hovedkort og atlantis 9800 Ati kort...

Har en annen pc men d er amd system og den er så langt unna at jeg ikke får tak på den i den nermeste tia... Jeg begyner å bli litt små forbanna akkurat nå:(

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem selv.

 

Min Sapphire X1600XT med en Zalman kjøler på gikk plutseligt svart en dag jeg satt og spilte for noen uker siden. Etter litt testing, så virker det for meg som om det er dårlig kontakt mellom skjermkortet og PCI-Express porten. Kan hos meg iallefall skyldes at den kjøleren jeg har satt på er tyngre enn stock kjøleren.

 

Jeg hadde de samme symptomene med at maskinen får strøm, HD spinner opp, men kommer ikke forbi POST boot.

 

Uansett, løsningen min er som følger når skjermen går svart:

Skru av strømmen.

"Rikse" litt i skjermkortet. Mer spesifikt for min del, dytte det skikkeligt godt inn i PCI Express slot'en.

 

Dette gjør i 95% av tilfellende susen. Skulle det ikke virke, bare lar jeg maskinen være av i noen timer og prøver igjen. Da går det alltid bra... :D

 

Håper dette hjelper noen av dere.

 

Specs:

 

Sapphire Radeon X1600XT med Zalman VGA-Kjøler VF900-Cu, Lett

Asus M2N-E, nForce 570 Ultra, Socket-AM2

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket AM2

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

NorthQ 4001AL, 400W Metallic Blå, 120mm

Div. annet

Lenke til kommentar

Fikk den nye pcn min i dag. Den er oppe og går for full guffe nå. Skal sende inn den gamle straks, så får Netshop finne ut av hva som var galt.

 

Den nye pcn min har et XFX 7950 GT 512 kort uten vifte. Den har noe heatpipes og kjøleribbe greier istedet. På idle ligger den på 78 grader, og på load så ligger den på 83.. er ikke det litt mye? har ingen andre vifter i kabinettet enn cpu vifta og strømforsyningen...

Lenke til kommentar

Med "passiv" kjøling på skjermkortet burde det kanskje vært litt "gjennomtrekk" i "kassa", blir lufta stående stille vil temperaturen i "kassa" stige og dermed på alle komponenter som får kjøling fra lufta i "kassen".

Var ute for; "Ingen signal" til skjerm i januar/februar 2005, starten var kjøring av 3DMark03 på mi nye maskin (MSI Diamond S939, PowerColor X700 , A3200), den "låste seg" i et skjermbilde, ved restart blei skjermen svart og forblei det :thumbdown:

Redninga dengang var et PCI skjermkort fra ei K6-2 maskin og "sikker start" av XP, da kom bildet tilbake :thumbup:

"D-LED" på MSI hovedkortet sa det var feil på "floppy controller" når bildet var borte, feilmeldinga forsvant med PCI skjermkortet, satsa friskt og bestilte nytt skjermkort (GT6600) før X700 kortet var returnert, etter ei stund fikk eg pengene tilbake for ATI kortet var "dødt", og kan ikke repareres...har brukt samme maskin til nå, ny CPU overtar etter helga (Opteron 175).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har noen av dere prøvd å starte uten noen harddisker kobla til? HVIS det er lillemyk eller et virus så må jo det gjøre susen, da skal dere havne i BIOS. Hvis det hjelper kan dere lage bootfloppyer med "Darik's Boot and Nuke" som overskriver alle bitene på disken helt. Har ikke dette problemet selv, men det er i alle fall det jeg hadde prøvd først. Men det er kanskje litt tvilsomt siden maskinen ikke kommer gjennom POST? En annen løsning er å putte ny BIOS på en floppy og prøve å oppdatere den på den måten.

Lenke til kommentar

Denne feilen er noe skikkelig dritt. Jeg har akkurat samme problemet. Skjermen går i svart andre gangen maskinen går helt inn i windows etter innstalering. Det merkelige er at den fungerer helt prikkfritt under hele innstalasjonen. Er det noen som har funnet ut noe om det er noen win oppdateringer som kan lage problemene??

Lenke til kommentar

jeg har det samme problemet, jeg har skiftet ut hovedkort, minne, skjermkort, cpu og harddisk. eneste jeg mangler som ikke er skiftet ut er strømforsyning. irriterende at jeg ikke får start på pcen. alle de gamle komponentene fungerer fint på en annen pc, uten om hovedkort, det har jeg ikke testet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...