Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm ved oppstart... sukk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Amd Athlon 64 3500+ prosessor, GA-K8NF-9 hovedkort, 3 gb pc3200 minne, og en 250 gb WD harddisk. Skjermkortet er et 6600 GT 128 PCI-E kort. Strømforsyningen er en Vikings MPT-350, 350 w.

 

Idag når jeg skulle skru på pcn så skjer det svært lite. Skjermen forblir svart. Jeg hører at maskinen starter, dvs viftene går, det lyser i dvd-rom stasjonen og den grønne lampa nederst, og det lyser rødt i "tenke" lampa i ca to sekunder. Så skjer det ingenting mer. Jeg har ikke innstallert noe rart i det siste. Det eneste jeg gjorde i går var å oppdatere windows xp med de siste sikkerhetsoppdateringene, også innstallerte jeg windows defender.

 

Deretter spillte jeg litt MS flight sim X, og surfet litt her på diskusjon.no. Så la jeg meg. Når jeg skulle skru av pcn fikk jeg to feilmeldinger som jeg altid får når jeg skrur av pcn. "SSMMr" eller noe kunne ikke lukkes, og "Cardreaderlookupwindow" kunne ikke lukkes. Dette er vanlig.

 

Noen ide om hva det kan være? :hmm:

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Skulle bare si at jeg fikk samme problemet etter jeg oppgraderte til mere minne. Håper noen kan hjelpe. Men regner sterkt med at noe er ødelagt; HK, minnebrikkene

 

Hei!

 

Jeg har en Amd Athlon 64 3500+ prosessor, GA-K8NF-9 hovedkort, 3 gb pc3200 minne, og en 250 gb WD harddisk. Skjermkortet er et 6600 GT 128 PCI-E kort. Strømforsyningen er en Vikings MPT-350, 350 w.

 

Idag når jeg skulle skru på pcn så skjer det svært lite. Skjermen forblir svart. Jeg hører at maskinen starter, dvs viftene går, det lyser i dvd-rom stasjonen og den grønne lampa nederst, og det lyser rødt i "tenke" lampa i ca to sekunder. Så skjer det ingenting mer. Jeg har ikke innstallert noe rart i det siste. Det eneste jeg gjorde i går var å oppdatere windows xp med de siste sikkerhetsoppdateringene, også innstallerte jeg windows defender.

 

Deretter spillte jeg litt MS flight sim X, og surfet litt her på diskusjon.no. Så la jeg meg. Når jeg skulle skru av pcn fikk jeg to feilmeldinger som jeg altid får når jeg skrur av pcn. "SSMMr" eller noe kunne ikke lukkes, og "Cardreaderlookupwindow" kunne ikke lukkes. Dette er vanlig.

 

Noen ide om hva det kan være?  :hmm:

7296301[/snapback]

Lenke til kommentar
Kan være at PSU er noe svak og over tid har skadet systemet ditt, men det er litt krise maksimering.

 

Ville:

1 Gått over alle kablene

2 Resatt Bios (Ccmos)

 

Om det ikke fungerer ville jeg fortsatt med å prøve med bare 1 minne brikke, koblet vekk unødvendige enheter for å eliminere 1 og 1.

7296879[/snapback]

 

Sitter på jobben nå, men jeg skal forsøke det med minnebrikkene først. Hvis det ikke funker skal jeg prøve å resette cmos eller bios. Vet ikke hvordan jeg gjør det men. :hmm:

 

edit:

 

Jeg fant ut at Netshop har 3 års garanti. Jeg kjøpte denne pcn komplett ifra dem for litt over et år siden, og det eneste jeg har forandret på er at jeg innstallerte mer minne for en tid tilbake. Lurer på om jeg skal sende inn hele pc'n til dem og la dem fikse den. Tror dere at de vil kicke på at jeg har åpnet boksen? De må jo regne med at folk ønsker å oppgradere selv?

 

Enten det, eller så kjøper jeg en oppgraderingspakke med nytt hovedkort, prosessor og minne. Hva tror dere er lurest?

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Da har jeg tatt ut og byttet minnebrikker og testet pc'n. Ingen forbedringer. Fortsatt svart skjerm.

 

Hvordan resetter jeg CMOS/Bios? Må jeg ta ut det CR2032 batteriet og la pcn ligge i 24 timer?

 

Setter veldig stor pris på hjelp. :thumbup:

7300394[/snapback]

 

Du kan ta ut batteriet ja, men tror ikke det trenger å være ute så mye som 24 timer. Husk å slå av strømbryteren bak på strømforsyninga før du styrer med noe inne i PC`n. Du kan også sikkert resette ved å flytte en jumper, les i manualen til hovedkortet ditt om du har den. :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at det er skjermkortet som har tatt kvelden? Jeg får jo ingen pipelyder som indikerer feil ved hovedkortet når jeg starter opp. Hvis jeg tvinger skjermen på får jeg bare no signal. Pcn stopper liksom opp 5 sekunder etter oppstart. Skjermen får som sagt ingen signaler.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Vifter spinner opp osv, men hele maskinen stenger seg av etter 5 sek?!

 

Sjekk at 4 pin 12 v kabelen står skikkelig i!!

 

Sjekk at det ikke er noen kortslutning på baksiden av kovedkortet pga tredjepartskjølere og distansestykker evt annet rask(som en skru).

7301010[/snapback]

 

Nei, det som skjer er følgende:

 

Jeg trykker på startknappen. Pcn starter. Viftene spinner, det grønne lyset foran lyser. Og thats it. Skjermen kommer ikke på og får ikke noe signal. Pc'n skrur seg ikke av igjen, bare når jeg holder inne knappen i fem sekunder.

 

Det jeg har kommet frem til er at det må enten være hovedkortet eller skjermkortet. Minnet var det ikke. Tror ikke det er harddisken, pcn begynner vel ikke å lese harddisken så tidlig i oppstartsprosessen?

Lenke til kommentar

Snakket nettopp med Netshop, de mente at jeg bare skulle sende hele maskinen til dem. Regner da med at den blir borte i et par uker ihvertfall. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar?

 

edit:

 

Jeg orker ikke tanken på å vente i flere uker på pcn min, så jeg bestillte meg et nytt hovedkort, tilsvarende det jeg har, men med SLI støtte.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Snakket nettopp med Netshop, de mente at jeg bare skulle sende hele maskinen til dem. Regner da med at den blir borte i et par uker ihvertfall. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar?

 

edit:

 

Jeg orker ikke tanken på å vente i flere uker på pcn min, så jeg bestillte meg et nytt hovedkort, tilsvarende det jeg har, men med SLI støtte.

7303024[/snapback]

 

Hadde fort tatt en del uker ja. :roll:

Lenke til kommentar
våkna opp i dag til samme problemet, pc'en hadde restartet av seg selv mens jeg sov, men ingenting skjedde når jeg skrudde på monitorene.

har gått over alle HDD og skjekket alle kabler:(

7303403[/snapback]

 

Har du lastet ned noen oppdateringer ifra microsoft i det siste? Jeg hadde gjort det, og det var da pcn streika etterpå.

 

Det rare er at sist jeg oppdaterte ifra microsoft så frøys pcn min seg, men det var først i windows. Så da kunne jeg tilbakestille pcn og fikse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...