Gå til innhold

Hva mener ulike religioner om abort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Noen som vet hva Kristendommen, Buddhismen og Hinduismen mener om abort?

7296270[/snapback]

Det er ikke så enkelt. Religionene selv har intet "offisielt synspunt" på spørsmålet, men f.eks. noen motstandere av abort oppgir sin religion som grunn for synspunktet.

Lenke til kommentar
Hei!

Noen som vet hva Kristendommen, Buddhismen og Hinduismen mener om abort?

7296270[/snapback]

Det er ikke så enkelt. Religionene selv har intet "offisielt synspunt" på spørsmålet, men f.eks. noen motstandere av abort oppgir sin religion som grunn for synspunktet.

7296575[/snapback]

Det synes jeg også

Lenke til kommentar
Jeg tror religionene er imot abort uansett, men jeg har lest at den humane regelen er at 12 uker er grensen. Etter det er det regnet som drap. Hvis noen så den dokumentaren for noen dager siden, så var det om noen leger i spania som kunne gi abort når fosterne/barna nesten var klare til å bli født.

7297131[/snapback]

12 uker er den juridiske grensa i Norge. Andre land har andre grenser. Det er ingen universell grense.

Lenke til kommentar
Det står i Bibelen at Gud hadde planlagt oss før vi var i mors liv. Synes det taler ganske klart om hva kristendommen sier om dette.

7302101[/snapback]

Da hadde han vel planlagt at moren skulle ta abort og? For han er jo allmenktig og vet alt. Hadde han planlagt livet til kyllingene jeg lager omelett med også?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det står i Bibelen at Gud hadde planlagt oss før vi var i mors liv. Synes det taler ganske klart om hva kristendommen sier om dette.

7302101[/snapback]

Ja da lurer jeg litt på dette... Når fosteret er tre dager gammelt så kan det både skje at den deler seg i to og blir eneggede tvillinger, eller to kan slå seg sammen til en såkalt "chimera".

Hvor kommer den ekstra sjelen fra i fosteret når den deler seg, og hvor blir den andre av når de slår seg sammen?

Pray tell :)

Lenke til kommentar

Det er ikke et svar på dilemmaet. Hvor blir sjelen som blir til overs av? Hvor kommer sjelen som trengs fra?

Dette viser jo at hvis det finnes en sjel så kan den jo slett ikke være der fra unnfangelsesøyeblikket. For er den det så støter vi på slike problemer. Med andre ord: Fri abort, siden et embryo på f.eks. tre dager ikke har sjel :)

Lenke til kommentar
Det er ikke et svar på dilemmaet. Hvor blir sjelen som blir til overs av? Hvor kommer sjelen som trengs fra?

Dette viser jo at hvis det finnes en sjel så kan den jo slett ikke være der fra unnfangelsesøyeblikket. For er den det så støter vi på slike problemer. Med andre ord: Fri abort, siden et embryo på f.eks. tre dager ikke har sjel :)

7592813[/snapback]

Ser poenget ditt ja ;)

Men i og med at Gud allerede vet hva som kommer til å skje med fosteret, kan han lage "riktig antall sjeler" :p

Men for all del, for alt jeg vet kan det jo være at hvis et barn aborteres gir Gud sjelen en annen kropp i et annet foster, men det er jo umulig å vite, og jeg synes det blir feil å "gamble" med dette.

Derfor føler jeg adopsjon er et mye bedre alternativ enn abort :)

Lenke til kommentar
Men i og med at Gud allerede vet hva som kommer til å skje med fosteret, kan han lage "riktig antall sjeler" :p

Så den befruktede eggcellen har allerede to celler før første celledeling? Eller den ene av eggcellene som befruktes før de smelter sammen mangler sjel?! Altså: Det er ikke noen automatikk i at en befruktet eggcelle har sjel?!

Men for all del, for alt jeg vet kan det jo være at hvis et barn aborteres gir Gud sjelen en annen kropp i et annet foster, men det er jo umulig å vite, og jeg synes det blir feil å "gamble" med dette.

Derfor føler jeg adopsjon er et mye bedre alternativ enn abort :)

7606521[/snapback]

Hvorfor ikke bare bruke etiske retningslinjer som forholder seg til virkeligheten som vi observerer den? Så slipper vi å la små, syke jenter dø fordi de religiøse nekter forskning på stamceller...

Hva har størst verdi? Et embryo på tre dager eller en tre år gammel jente som har en sykdom som kunne vært kurert hvis man brukte det tre dager gamle embryoet til å forske på?

Lenke til kommentar
Derfor føler jeg adopsjon er et mye bedre alternativ enn abort

7606521[/snapback]

Hva med planetens økende overbefolkning og kampen om begrensede ressurser?

Hvis Gud ikke ville at kvinner skal abortere, hvorfor skjer det da så mange spontane aborter? Og hvorfor gav Han kvinner fri vilje til å bestemme over sin egen kropp, uten å samtidig spesifisere klart og tydelig i Bibelen hva den riktige avgjørelsen for slike dilemmaer er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...