Gå til innhold

Windows Vista allerede knekt


Anbefalte innlegg

nei, men det betyr ikke at de som kjøper det kommer til å å problemer. SOm du tydeligvis tror.

Er ikke det jeg tror. Fra min forrige post så sa jeg at de versjonene som er blitt sluppet ut hittil - alle betaene og RTM, vil slutte i juni* 2007.

 

Edit: Juni 2007*

7299307[/snapback]

 

RTM= released to manufacturing

 

Med andre ord ferdig versjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All PR er god PR. MS tjener penger nå om dagen, selv om Vista er ute blant folk, så tror jeg ikke det er de som utgjør det markedet MS vil ha, hvor mye penger det er å hente i den gruppen, det er nok ikke stort.

 

Bruker selv Vista nå om dagen, kjempefornøyd med hva MS har fått til, knallsolid og en stor forbedring fra XP. Skal definitivt kjøpe Vista bare for å støtte MS for et bra produkt.

 

Nå er det bare alle andre bedrifter å få ut fingeren, så vi får noe skikkelige drivere.

Lenke til kommentar
nei, men det betyr ikke at de som kjøper det kommer til å å problemer. SOm du tydeligvis tror.

Er ikke det jeg tror. Fra min forrige post så sa jeg at de versjonene som er blitt sluppet ut hittil - alle betaene og RTM, vil slutte i juni* 2007.

 

Edit: Juni 2007*

 

RTM= released to manufacturing

 

Med andre ord ferdig versjon.

Men har han gyldig lisensnøkkel? Tordenflesk er ikke medlem av MSDN.

Lenke til kommentar
Onyx:

RTM slutter ikke i juni! Som sagt, MS er ikke så dumme at de legger inn en slik restriksjon på retail-produkter, kun på betaer og Release Candidates etc.

Hva så om jeg er pirat? det endrer ikke det de som kjøper vista kommer til å oppleve.

7299905[/snapback]

Dere snakker om to FORSKJELLIGE ting. Onyx snakker om at det ikke finnes en hack som gjør at du kan bruke RTM-versjonen noe lenger enn tidlige betaer (1. juni 2007). Dette er helt KORREKT informasjon. Det vil selvfølgelig være mulig å bruke Vista RTM lenger, men da må man kjøpe en nøkkel av MS etter 30. januar som registreres/lisensieres via WGA for lenger enn dette.

 

Jeg har ikke tvil på at det vil være mulig å knekke registreringssystemet til MS en gang til, men det tar altså ikke bare 24 timer.

 

Edit: Leste igjennom det Onyx sa og det er på en måte feil. Det finnes foreløpig ingen registreringsnøkler, for vanlige brukere, som lar deg registrere Vista RTM. Det finnes en hack som gjør at Vista RTM later som den er build 5744 eller tidligere og får derfor en tidsbombe som betatester-buildene, altså 1. juni 2007.

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Jeg syntes heller ikke prisene på window xp eller vista er for dyre, jeg har også intrykk av at microsoft ikke gjør allverden for å forhindre piratkopier ,jo flere brukere jo større er deres monopol, penger tjener de mye av uansett via ferdig sammensatte pcèr bærbare som stasjonære ,samt ett enormt bedrifts marked.

Det som jeg misliker med den nye "lovlige"vista ,er først å fremst at den bare skal kunne innstalleres ett fåtall av ganger før den blir sperret"ryktene sier ihvertfall så"

Med xp var det 5ganger før man måtte ringe kundeservise.

For mange ble derfor den lovlige xp byttet ut til fordel for pirat versjonen ,IE7 og siste utgave av mediaplayer klarer de fleste seg fint uten.

Lenke til kommentar
Det som jeg misliker med den nye "lovlige"vista ,er først å fremst at den bare skal kunne innstalleres ett fåtall av ganger før den blir sperret"ryktene sier ihvertfall så"

Med xp var det 5ganger før man måtte ringe kundeservise.

For mange  ble derfor den lovlige xp byttet ut til fordel for pirat versjonen ,IE7 og siste utgave av mediaplayer klarer de fleste seg fint uten.

7301081[/snapback]

 

Dette er fjernet fra lisensvilkårene, og du kan installere så mange ganger du bare orker - gjelder så vidt jeg husker for alle versjoner unntatt OEM.

Lenke til kommentar
Det er sjelden man leser innlegg fra indignerte brukere som raser over de umoralske prisene på nye skjermkort, men det du må betale har veldig lite med produksjonsprisen å gjøre.

7297351[/snapback]

Det er også svært sjelden man hører om at et skjermkort som koster 4000 i retail pakke koster 1000 i OEM pakke og 300 til bedrifter....

 

I alle andre bransjer så ville da enten den høyeste prisen vært ågerpris eller den laveste vært dumpingpris.

7297600[/snapback]

Jeg skal ikke ta stilling til dine priseksempler - som ikke har særlig mye med virkeligheten å gjøre -, men bare nevne to ting:

 

1) En OEM-lisens er mye mer restriktiv enn en Retail-lisens. Det er altså ikke det samme produktet. Derfor er det ikke urimelig at OEM-lisensen er billigere. (For XPProSp2 har jeg sett OEM-versjoner til 40% av fullpris-versjonen.)

 

2) Det er ikke uvanlig med kvantumsrabatt.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke at folk synes det er så forferdelig dyrt. Et operativsystem  er et verktøy som vil bli brukt mye. Med tanke på hva man kan få gjort med det forsvarer det prisen.  Med Windows er jo også support lagt inn i prisen du betaler. (noe som mange benytter seg av selv om storparten av brukerne her på forumet nok klarer seg uten)

7297290[/snapback]

 

Jeg er enig med deg. Det ligger utrolig mye arbeid bak et operativsystem som Windows Vista. Hvorfor er det galt å ta den prisen de tar for dette? Det er mange på dette forumet f.eks som bytter komponenter i hytt og pine, core2duo, 8800gtx osv og gladelig betaler det dette koster. Mens når man kommer til programvare da er det liksom dyrt.

 

Og til ATWindsor.. Selvsagt er det ikke MS sitt problem at mange bruker usikrede piratkopierte versjoner. Så lenge en eventuell sikkerhetspatch ikke påvirker de som har betalt og kun knekker piratvare så ser jeg ingenting galt i dette. At det kan få konsekvenser som du antyder er heller ikke MS sitt problem. Skal jeg bli sint på BMW hvis noen stjeler en M5 og kjører meg ned?

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Microsoft kunne ha prøvd seg med en "linux" vri på lisensen.. Gratis windows - ingen support og kun de mest kritiske oppdateringer. Betalt lisens - Full support og alt av snaks som de måtte ønske å laste ned.

 

Bruker selv Vista - BillG versionen - patchet til msdn release og bryr meg ikke om den slutter å virke om 6 mnd. inne da har jeg ny maskin og kjøpt lovlig vista. Men man må jo kunne prøve et produkt for å se om det virker slik man ønsker?

 

 

(hadde nå bare nvidia og creative fått ut fingeren med drivere....)

Lenke til kommentar

 

Og til ATWindsor.. Selvsagt er det ikke MS sitt problem at mange bruker usikrede piratkopierte versjoner. Så lenge en eventuell sikkerhetspatch ikke påvirker de som har betalt og kun knekker piratvare så ser jeg ingenting galt i dette. At det kan få konsekvenser som du antyder er heller ikke MS sitt problem. Skal jeg bli sint på BMW hvis noen stjeler en M5 og kjører meg ned?

7303570[/snapback]

 

Jo, jeg synes det er MS sitt ansvar (i det minste delvis), det likner mer på om noen stjeler en BMW, og BMW har ordnet det sånn at rattet låser seg etter 3 minutter, og jeg deretter blir påkjørt av nevnte BMW. En slikt taktikk fra MS (evt BMW i den fin analogien) vil gjøre skade for mange flere enn bare de som kopierer. (og skaden kunne vært unngått)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ingenting som "låser" seg på denne "bmw sammenlignede" måten eller at man taper data .

Ingen dør av at OS funksjonalitet på en PC reduseres LOL :!:

Det som skjer ved feilet autorisasjon (pirat key eller f.eks utgått betatester key) er systemet går til Reduced Functionality Mode.

 

Whitepaper som beskriver alt med bla. screenshots:

http://download.microsoft.com/download/c/2...rotectionWP.doc

 

Hvis du prøver aktivering pånytt med den "ugyldige" keyen gir de deg en "grace" periode på 30 dager på å rydde opp som systemet vil virke normalt.

 

Poenget er at man "vet" at man har piratkopiert key , eller jukser , og man er idiot hvis man ikke akseperer følgene det kan ha (og være forberedt på at det kan skje) .

Har man derimot gyldig key er det bare å ringe MS idet (om) det skjer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

@ATWinstor: windows blir jo ikke mer usikkert hvis du har en ulovlig versjon (i forhold til den du kjøper i butikken). Det er riktig at man går glipp av en del oppdateringer, men i utgangspunktet skal jo operativsystemet være sikkert fra før.

 

Altså: bmw'en har ingen funksjon som låser rattet. Derimot oppdager teknikerne hos bmw at noen modeller har en feil som kan gjøre at rattet faller av. Alle bmw-er blir kaldt inn til reperasjon uten kostnad for forbruker. Denne inkallelsen får aldri tyvene, så de kjører rundt i et potensielt farlig produkt...

Lenke til kommentar
@ATWinstor: windows blir jo ikke mer usikkert hvis du har en ulovlig versjon (i forhold til den du kjøper i butikken). Det er riktig at man går glipp av en del oppdateringer, men i utgangspunktet skal jo operativsystemet være sikkert fra før.

 

Altså: bmw'en har ingen funksjon som låser rattet. Derimot oppdager teknikerne hos bmw at noen modeller har en feil som kan gjøre at rattet faller av. Alle bmw-er blir kaldt inn til reperasjon uten kostnad for forbruker. Denne inkallelsen får aldri tyvene, så de kjører rundt i et potensielt farlig produkt...

7304877[/snapback]

 

Windows er et OS som hittil har vært ubruklig på sikkerhetsfronten uten oppdateringer. I praksis vil neppe Vista heller være sikkert uten sikkerhetsoppdeteringer. Derfor blir OSet i praksis vesentlig mer usikkert, og dette vil skade alle som er på nett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ingenting som "låser" seg på denne "bmw sammenlignede" måten eller at man taper  data .

Ingen dør av at OS funksjonalitet på en PC reduseres LOL  :!:

Det som skjer ved feilet autorisasjon (pirat key eller f.eks utgått betatester key) er systemet går til Reduced Functionality Mode.

 

Whitepaper som beskriver alt med bla. screenshots:

http://download.microsoft.com/download/c/2...rotectionWP.doc

 

Hvis du prøver aktivering pånytt med den "ugyldige" keyen gir de deg en "grace" periode på 30 dager på å rydde opp som systemet vil virke normalt.

 

Poenget er at man "vet" at man har piratkopiert key , eller jukser , og man er idiot hvis man ikke akseperer følgene det kan ha (og være forberedt på at det kan skje) .

Har man derimot gyldig key er det bare å ringe MS idet (om) det skjer.

7304687[/snapback]

 

Poenget er ikke et OSet "låser seg", eller konsekvensene for brukeren meg kopi, problemet er konsekvensen resten av folkene på nett. Ellers var det ikke jeg som dro inn bilanalogien. Såklart er det mer alvorlig med en bilulykke enn at noen spyr ut virus, spam og andre angrep på nettet, men poenget er at det går utover alle på nett.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor

Jo, jeg synes det er MS sitt ansvar (i det minste delvis), det likner mer på om noen stjeler en BMW, og BMW har ordnet det sånn at rattet låser seg etter 3 minutter, og jeg deretter blir påkjørt av nevnte BMW. En slikt taktikk fra MS (evt BMW i den fin analogien) vil gjøre skade for mange flere enn bare de som kopierer. (og skaden kunne vært unngått)

 

Nei mulig det men du kommenterte det jo .. med overnevnte .

 

Synes det er på plass å presisere for ALLE at gjør man bevisst Vista installasjon med "ugyldig" key får man ligge "som man reder" så og si .

Og taktikken fra MS er klar og forklart/dokumentert for alle til å se/lese/studere.

fra overnevnte link.(altså ingen hemmelighet om hva som skjer)

 

WGA er bygd inn i Vista (og modifisert i Vista , mer robust) fra starten og kjører i bakgrunnen (kontinuerlig) i motsetning fra XP hvor det kom via updates hvis man startet med GOLD versjon (sp0) eller tidlig SP1.

 

Jeg er helt enig/inneforstått/akseptert med MS sin prosedyre .

Og min egen "testdisk" med RTM.6000 er jukset til med RC2 filer og jeg er fullstendig klar over at min Vista installasjon når som helst kan gå i "reduced mode" .

Vi kjøper ikke OS'et .Vi kjøper en rettighet til å bruke det.

Samme som opphavsrett for musikere (man eier ikke musikken til en artist om man har kjøpt CD'n , man har kjøpt en rettighet til å lytte på musikken under visse forutsetninger).Samme med kommersielle OS og man kan ikke sammenlikne med open source og linux (untatt komersielle distroer).

 

 

Forhåpentligvis vil ikke min Vista install gå i reduced mode før min betatest RC2 key utløper Juni2007 , men jeg legger ikke alle mine egg (data& programmer&musikk/film library) i Vista installsjonen og er således forberedt på at den "dør" .

ELLER så kjøper jeg retail og oppdaterer key før timebomben går ut og "all is well" .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
ATWindsor

Jo, jeg synes det er MS sitt ansvar (i det minste delvis), det likner mer på om noen stjeler en BMW, og BMW har ordnet det sånn at rattet låser seg etter 3 minutter, og jeg deretter blir påkjørt av nevnte BMW. En slikt taktikk fra MS (evt BMW i den fin analogien) vil gjøre skade for mange flere enn bare de som kopierer. (og skaden kunne vært unngått)

 

Nei mulig det men du kommenterte det jo .. med overnevnte .

 

Synes det er på plass å presisere for ALLE at gjør man bevisst Vista installasjon med "ugyldig" key får man ligge "som man reder" så og si .

Og taktikken fra MS er klar og forklart/dokumentert for alle til å se/lese/studere.

fra overnevnte link.(altså ingen hemmelighet om hva som skjer)

 

 

 

La meg presisere nok en gang, problemet er IKKE de som har en ugyldig versjon, problemet er at om disse ikek får sikkerhetsoppdateringer, så vil det gå utover alle på nett, ikke bare de som har ugyldig lisens.

 

AtW

Lenke til kommentar
ATWindsor

Jo, jeg synes det er MS sitt ansvar (i det minste delvis), det likner mer på om noen stjeler en BMW, og BMW har ordnet det sånn at rattet låser seg etter 3 minutter, og jeg deretter blir påkjørt av nevnte BMW. En slikt taktikk fra MS (evt BMW i den fin analogien) vil gjøre skade for mange flere enn bare de som kopierer. (og skaden kunne vært unngått)

 

Nei mulig det men du kommenterte det jo .. med overnevnte .

 

Synes det er på plass å presisere for ALLE at gjør man bevisst Vista installasjon med "ugyldig" key får man ligge "som man reder" så og si .

Og taktikken fra MS er klar og forklart/dokumentert for alle til å se/lese/studere.

fra overnevnte link.(altså ingen hemmelighet om hva som skjer)

 

 

 

La meg presisere nok en gang, problemet er IKKE de som har en ugyldig versjon, problemet er at om disse ikek får sikkerhetsoppdateringer, så vil det gå utover alle på nett, ikke bare de som har ugyldig lisens.

 

AtW

7305387[/snapback]

 

Nei det er ikke samme problem i Vista . Du overdramatiserer .

Man har UAC (selv admin går i standard user for definerte applikasjoner) og i reduced mode er kun port 80 åpen i en time .

Tror du er litt på bærtur .

Windows Defender f.eks er fortsatt operativ , selv i reduced mode.

Sikkerhet/admin user mode/UAC er noe helt annerledes i Vista , og maskinen er ikke zombi uten videre som ved XP.

Prøv å gjør litt research før du kaster ut påstander om hvordan ting virker .

 

Begynn her:

http://www.microsoft.com/technet/windowsvi...21f5c6c2d9.mspx

http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=255622

Lenke til kommentar

Nå som media er ute, er det mulig å kjøpe en gyldig key nå eller må vi vente til offisiell release ?

 

Når er releasedato ?

 

Ultimate vil vel koste omkring 4k, kan en kanskje få rabatt om en kun kjøper key og ikke trenger media med glorete eske ?

 

Jeg har latt være å oppgi key, og får dermed 1 mnd til å teste produktet.

Håper jeg får mulighet til å kjøpe en key innen denne fristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...