Gå til innhold

Instrument til data

Superhuman

Anbefalte innlegg

Instrument-mikser-data.

Er det noen som kan gi en god forklaring på gangen i oppkoblingene. F.eks. Når jeg skal spille inn en sang med ett band. Alt er koblet opp til et miksebord. Hvordan er koblingen derifra og til pc`en? Hva er det lurest og gjøre? Hvilket program er best? Kommer alle instrumentene opp i ett spor? eller de delt i gitar, bass osv?

Håper noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med dere har en eller annen form for musikkproduksjonslydkort på maskinen dere spiller inn på?

Alt kommer på ett spor med mindre dere spiller inn ett spor hver for dere (hvilket jeg anbefaler dere å gjøre). Jeg har ikke mye erfaring med programmer, men du kan jo sjekke ut gratisprogrammet Audacity (google).

Lenke til kommentar

Bruker du en helt enkel analog mixer, og dere spiller hele greia inn samtidig vil du selvfølgelig kun få inn et spor (evt to hvis du splitter V/H).

Koplingen her vil da bli en enkel kabel fra mixerens utgang til lydkortet, ofte med RCA kopling for rimligere utstyr.

På programsiden finnes det utrolig mye du kan bruke. Er du ute etter helt enkel opptaksfunksjon kan du nesten bruke hva som helst. Skal du gjøre det litt mer avansert med effekter, flere spor osv bør du ha litt mer seriøs software. Cubase er kanskje det greieste alternativet hvis du skal kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Sender du digitale signaler (S-PDIF) skal det være nesten vilkårlig hva slags "kvalitet" kabelen har, og jeg ville ikke kjøpt grisedyre kabler til det formål. Med mindre det er lange avstander, eller svært støyende omgivelser.

Med analoge signaler ville jeg vært mer påpasselig, men her spørs det igjen på bruksområdet. Fra en mixer til PC ville jeg nok brukt skjermede kabler, mest pga strømforsyning/vifter og alt slikt bakider og at strekket fort kan bli noen meter. Hva skal du bruke kabelen/overgangen til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...