Gå til innhold

Ingen bør tjene mer enn Stoltenberg

Bør toppledere i statlige bedrifter kunne tjene mer enn statsministeren?  

145 stemmer

1. 1. Bør toppledere i statlige bedrifter kunne tjene mer enn statsministeren?

• Ja
      77
    • Nei
      56
    • Vet ikke
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
- Hva skal vanlige folk tenke, hvis det er sånn moral topplederne har? De aller fleste gjør så godt de kan og gjør en god jobb uten å få store ekstra påskjønnelser for det, sier han.

Jeg forstår disse ordene fullt ut, samtidig hadde jeg selv en god avtale i et tidligere arbeidsforhold, men belønningen ble ikke utbetalt før de konkrete mål var nådd. Hvis Baksaas er sitert riktig, mener jeg han ikke har så veldig god teamforståelse. :)

Lenke til kommentar

Regjeringen får pepper av sine egne for dette nå. Dagens leder i BA er til ettertanke: Uklok, statlig eier

Et par utdrag:

SELSKAPER med statlig eierskap har grunn til å frykte ukloke begrensninger i sin handlefrihet. En fordummende debatt om lønnen til ledelsen i Telenor, Hydro og Statoil, reiser tvil om regjeringen Stoltenbergs evne til å forvalte de milliardverdiene staten kontrollerer i næringslivet.

DAVÆRENDE næringsminister Grete Knudsen (Ap) i regjeringen Stoltenberg godkjente ifølge VG opsjonene i Telenor i 2001. I vår bekreftet Telenor-styret opsjonene for ledelsen i selskapet. Da var regjeringen Stoltenbergs forrige næringsminister, Odd Eriksen, ansvarlig statsråd. En seriøs hovedeier i et globalt, veldrevet og vellykket selskap står ved sine avtaler, og går ikke offentlig ut med kritikk av det man selv har godkjent både en og to ganger.

I NÆRINGSLIVET gjelder det rett og slett andre spilleregler og større respekt for inngåtte avtaler enn i rikspolitikken. Derfor er det krevende å være næringsminister, særlig i en rødgrønn regjering som ikke vet hva den vil med den eiermakten staten forvalter på borgernes vegne. Poenget med det statlige eierskapet i næringslivet burde ikke være å score billige poeng på å kritisere dyktige ledere fordi de mottar en avtalt lønn.

Vel talt, Bergo.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vel talt, Bergo.

7305748[/snapback]

Javel synes du det... Samtidig som du må forholde deg til at du bor i et land som ikke har tradisjon for å verdsette slik maktbruk.. Spesielt hvis man er så frekk å spekulere i "kameraderi" både innnenfor og utenfor den offentlige arena, som såklart er vanskelig tilgjengelig for almuen. :)

Edit; så ble det et eller annet tull med sitatoppsettet, sikkert en svakhet ved tjenesten... :p

[Men det rette en snill moderator opp i]

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Med mindre én mann sitter og produserer masse varer som selger skikkelig bra og gjør hele jobben alene, kan han putte alle inntektene i egen lomme.

Men det finnes ingen slike bedrifter, så jeg skjønner ikke hvorfor noen toppleder skal få alt overskuddet selv, fremfor å fordele det på de ansatte som også gjør en minst like viktig del av jobben.

Selv synes jeg lønna til Stoltenberg også var høy.

Lenke til kommentar
Men det finnes ingen slike bedrifter, så jeg skjønner ikke hvorfor noen toppleder skal få alt overskuddet selv, fremfor å fordele det på de ansatte som også gjør en minst like viktig del av jobben.

7310289[/snapback]

Hehe.. alt overskuddet selv.. da hadde Baksaas fort blitt norges rikeste mann.

Saken er den at selskapet ikke bryr seg om hva du eller jeg synes. Det er eierne som bestemmer lønna til lederen, og i denne saken har faktisk staten selv gitt ham en slik avtale! Å komme etterpå å sutre er bare helt ufattelig uprofesjonelt, jeg skjønner ikke at de ikke skammer seg over det som skjer!

Hvis de ikke vil ha slike typer avtaler, så kan de ganske enkelt la være å inngå dem! Å komme etterpå å klage er bare helt på jordet.

Lenke til kommentar

en ting er at dette vil føre til at toppledere kommer til å gå over til andre jobber enten utenlands eller private. en annen ting er at dette er dobbeltmoral på høyt nivå. hvem i all verden har gitt henne autoritet til å bestemme hvem som får tjene mer eller ikke?

Lenke til kommentar
Vel talt, Bergo.

Javel synes du det... Samtidig som du må forholde deg til at du bor i et land som ikke har tradisjon for å verdsette slik maktbruk.. Spesielt hvis man er så frekk å spekulere i "kameraderi" både innnenfor og utenfor den offentlige arena, som såklart er vanskelig tilgjengelig for almuen. :)

7305883[/snapback]

Men her er da ingen maktbruk. Styret i et aksjeselskap har med eiernes velsignelse innført opsjonsavtaler for ansatte. Det er styrets rett, så lenge de handler på eiernes vegne.

At en av eierne får politiske anfektelser over noe de selv har vært med å godkjenne er deres problem.

Staten er majoritetseier i Telenor, med sine 53%, og har full rett til å ønske endringer. Men utspill som Halvorsens forteller hvorfor jeg ikke ønsker å investere i denne "folkeaksjen". Her har så allikevel ikke mine interesser noe å si. Jeg får nøye meg med å forsøke å påvirke de 53% staten eier på mine vegne ved neste stortingsvalg. Så fremt partiet jeg (mest sannsynlig) stemmer på er for opsjoner som virkemiddel, selvsagt. Det er de heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...