Gå til innhold

Ingen bør tjene mer enn Stoltenberg

Bør toppledere i statlige bedrifter kunne tjene mer enn statsministeren?  

145 stemmer

1. 1. Bør toppledere i statlige bedrifter kunne tjene mer enn statsministeren?

• Ja
      77
    • Nei
      56
    • Vet ikke
      12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med Ueland, syns ikke forslaget er så dumt. Overhørte i stad en diskusjon rundt emnet, der et argument kom opp; "bedriftene kommer til å flagge ut!". Statlige bedrifter som flagger ut, ja. :)

Topplederstillingene blir muligens mindre ettertraktet og dermed kanskje befestet av mindre kompetente mennesker, men jeg mener vi bør få et oppgjør med altfor høye lønninger her til lands. Topplederne gjør en jobb på linje med de fleste andre.

Lenke til kommentar

Vil ikke dette føre til hjerneflukt fra statlige selskaper ?

Er det verdt å tape f.eks 100 millioner for å spare 10 millioner, noe som fort kan skje hvis du får feil mann bak roret i et stort selskap.

Og er det ikke litt merkelig da at sjefen i f.eks en liten elektro eller rørlegger bedrift i bygdenorge lett tjener mer enn sjefen for telenor og statoil ? :hmm:

Hvor vil aksjekursen gå i en bedrift der det er forbudt å ansette den mest kvalifiserte sjefen, da denne mest sannsynlig vil være for dyr ?

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar

Det er statens privilegium som eier å betale sin sjefer akkurat så mye som de vil. At Halvorsen vil vise eiermakt synes jeg er helt greit. Så får man heller diskutere om staten burde ha så mye eiermakt i utgangspunktet.

For å få det til må de antagelig erstatte styrene i disse selskapene med byråkrater som ikke bryr seg om opsjoner og den slags simple metoder.

Og det kan diskuteres hva slags ledere man får for under en million, så lenge de private selskapene er villig til å betale mer.

Jeg synes kanskje vi burde betale statsministeren mer, jeg, hvis det er ansvaret som skal avgjøre lønna. Kanskje vi kunne gi regjeringen opsjonsavtaler som ble utløst dersom det gikk bra med "AS Norge"... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvor vil aksjekursen gå i en bedrift der det er forbudt å ansette den mest kvalifiserte sjefen, da denne mest sannsynlig vil være for dyr ?

De såkalte dyre sjefene kan ta seg en aldri så liten bolle og legge vekk ideen om at de er så fryktelig mye verdt, og jobbe for mer fornuftige og mer vanlige lønninger.

Lenke til kommentar
Kristin Halvorsen mener at ingen toppsjefer i statlige selskaper bør tjene mer enn hennes egen sjef, statsminister Jens Stoltenberg.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147467

Hva mener dere ?  :thumbdown:  eller  :thumbup:

7295807[/snapback]

Så absolutt -- Da vil vi kanskje få kompetente mennesker *MED* måtehold inn i lederstillinger, framfor profittjegere... :thumbup:

Overskuddet kan vel spares i bedriften og låses -- og kan bare brukes til utbygging av denne bedriften eller nye bedrifter -- hvor ledelsen *fremdeles* kan bli nye ledere.

Problemet mitt med lederskap er at de kun ordner avtaler og sitter i styret -- mens arbeiderene gjør det harde, skitne og grove arbeidet som gjør at lederene kan sitter der og tjene millioner.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg synes kanskje vi burde betale statsministeren mer, jeg, hvis det er ansvaret som skal avgjøre lønna. Kanskje vi kunne gi regjeringen opsjonsavtaler som ble utløst dersom det gikk bra med "AS Norge"... ;)

7295880[/snapback]

Ikke så dum idé. Selv syns jeg det hadde vært greit med en slags bonusordning som ble basert på hvordan det går med landet, men også hvilke valgløfter som er innfridd. Hvordan det går med landet bør selvsagt bedømmes noe som er målbart, og kan evt. veies mot internasjonale trender på økonomiske forhold.
Lenke til kommentar
Egentlig en glimrende ide, ingen trenger å tjene noen titalls millioner i året, bedre å da fordele ut bonus til de ansatte som fortjenener det.

7295813[/snapback]

Enig, om lønningene var dreid mere over på bruk av bonus i forhold til innsats for alle ansatte hadde vel inspirasjonen/innsatsen også økt.

Slik det er i dag er det temmelig surt når de ansatte jobber ræva av seg for å forbedre resultatene og så er det kunn sjefen som håver inn gevinsten .

Lenke til kommentar

Hva kan man vel egentlig si om forslaget? Nok et steg mot å gjøre Norge om til et regime hvor staten forteller deg når du skal drite og når du skal spise.

Personelig synes jeg ikke statsministeren fortjener 1 mill i lønn, for jobben han gjør er å lyve og bruke norske skattebetaleres penger på egen luksus.

Ikke at jeg tror at en statsminister har en lett jobb, men lønna står i forhold til arbeidet. Eller kanskje ikke helt.

Om staten vil missbruke sin makt og tvinge gjennom dette synes ikke jeg det er noe nytt. Men at selskap der staten har majoritet i aksjene skal kutte ned lønninga på lederen slik at den tjener mindre enn statsministere, synes jeg egentlig bare er sjalusi fra statens side.

Derimot kan lønningen til lederen for statseide selskap kuttes ned for å gjøre rom til bedre lønninger og bonuser til de ansatte. Til tider blir jeg kvalm av ledere som skryter åpenlyst av alle millionene de tar ut, mens mange andre sitter der og plages med å få endene til å møtes. Kvalmt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Geir :)

7295880[/snapback]

Den tanken synes jeg høres spennende ut. Jeg mener forøvrig at belønningene bør i større grad tilfalle hele teamet. Har heller ikke imot at gode ledere skal få skikkelig betalt med tillegg av bonuser, det som ikke er greit er størrelsene på beløpene, og fallskjermer til udugelige ledere for å bli kvitt disse.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...