Gå til innhold

Juledugnad.no tenker i feil rettning!

VikinGz

Anbefalte innlegg

Jeg har iritert meg lenge over det som står på juledugnad.no

Jeg har selv vokst opp en en familie med dårlig råd. Mamma hadde kunn vanlig trygd (114.000) i året. Og jeg og broderen tjente som sakti ikke noe da vi gikk på skolen. Jeg er vant til å ikke få dyre julegaver. Har dårlig med slekt. Ingen besteforeldre og nesten ikke kontakt med deler av slekta på mamma sin side. Andre sia av slekta er svært lita og har ikke så mye kontakt der heller.

Jeg vokste opp i jula med at jeg var fornøyd med mat på bordet og brydde meg lite om det som lå under treet.

Jeg fikk aldri noe jeg ønsket meg, og aldri noe dyre duppeditter som bilige mp3 spillere, cd spiller osv.

Så jeg grudde meg alltid litt til at jeg begynte på skolen igjen når alle klassen snakka om det de fikk til jul: datamaskiner, spillkonsoler, spill, mp3 spillere, mobiler osv +++

Men jeg overlevde da uten, og levde fint uten dyre gaver og leker til jul. Noe juledugnaden skal bruke penger på. For jeg mener heller penger bør gå til det som er mye viktigere i jula. At folk ikke sulter, har det koslig og nyter den virkelig. Istede for å forte seg ned julaften, hive i seg maten, pakke opp gavene og forsvinne foran pc med nye spill osv.

Eller er det jeg som er på blåtur?

Det er i dag mange foreninger som driver velldedighet i jula. Men det er faktisk ikke nok. Det fins mange som fortsjatt har dårlig med mat i jula og ikke kan feire jul som oss. Og det vill alltid finnes! Det vill aldri bli likens for alle.

Det at man kan gi bort brukte ting som spill, mobiler, tv osv som man egentlig skal kaste er fint :thumbup:

Men at det skal brukes penger til innkjøp syns jeg blir litt feil, bruk heller pengene til de som har minst og kansje må sitte inne i mørke i jula og kansje sitter å fryser også. Bruke det slik at de som har sittet alene i jula i mange år kansje kan få være med på arangsjemanger osv.

Det er mange som sitter helt alene i jula uten venner/familie eller andre som besøker. Det er mer synd på de, enn på unger som ikke får det de ønsker seg til jul.

Dette er da bare mine tanker angående prosjektet....

Det kan hende jeg tar feil... men er vell lov å si sin meining uten å bli hengt ut her på forumet!

*jeg kan kansje opplyse meg at jeg faktisk har bursdag 25. desember, og jeg feiere ikke dagen heller*

*edit*

Rettskriving er ikke min sterke side

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er så enig med deg, og etterhvert som jeg har blitt eldre ser jeg på å samles som en familie og hygge oss, er verdt 1000 ganger mer enn gavene som ligger under tre'et.

Nå kommer vi kanskje fra to helt forskjellige familier, hvor vi ikke har hatt problemer med penger, og hatt en utrolig kjærlig familie som jeg kan si at jeg elsker mer enn noe som helst.

Det som du sier, det er sånn det skulle vært for alle, men mange får kanskje feil syn på ting, kanskje når jeg var liten var jeg veldig opptatt av gavene, det var alltid de man venta på, men når man tenker over det, så hadde det ikke vært jul uten familie, stemningen som ligger i folket, man ser det i øynene på folk, de er glade, så lenge de har de som betyr mest rundt seg, om man er pengesterk eller ikke, jeg kommer alltid til å tenke på samhold og hygge framfor gaver

Lenke til kommentar
Synes juledugnad er et fint prosjekt...regner med at barna på sykehuset har mat.

Ja, men kunne heller brukt penger på andre ting enn mp3 spillere og andre digitale dingsebomser.

Selvsagt er det kipt å ligge på sykehuset julaften, mat får man. Regner også med at familier stiller opp ikke lar barn ligge alene på julaften...(foreldre som ikke gjør det bør ikke ha barn)

Men det fins værre ting her i landet enn at barn ikke får det de ønsker seg... det hadde kansje vært bedre å bruke penger på ting som alle som sitter helt alene på julaften, det fins også barn her i landet som er hjemme alene julaften (det vill jeg tro)

Dere kunn tenkt dere hvordan det er å sitte alene julaften og ikke ha noen å snakke med eller feire jula med. Det må være 1000ganger værre enn å ikke få det man ønsker seg til jul...

*jeg vet hvordan det ikke er å få ting man øsnker seg til jul, og har derfro ikke ønsket meg noe de siste årene, heller ikke noe til bursdagen min. Vet at mamma har dårlig råd og derfro ment at maten og familien er mye viktigere enn at jeg skal ha en fordømt gave*

(det er vell kansje noen her inne som er blitt skuffa for at dere istede for en laptop fikk en stasjonær pc)

Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige målgrupper for en slik "aksjon".

Om den ikke treffer den du er i eller var i, så vil det jo ikke si at jeg satser feil. Det finnes barn som aldri vil få et normalt liv, de fortjener i det minste litt hygge :)

Familien jeg vokste opp i hadde godt med penger, men føler ikke jeg ble skjemtbort med julegaver. Nå tjener jeg eget livsopphold å skjemmer bort meg selv. Men jeg donerer til div. organisasjoner som gjør jula til barn enklere. Siden jeg kan bidra så bidrar jeg.

Tilbake til saken. Om Juledugnaden tenker i feilrettning er jo helt på styr, det har en "forretnings plan" med definert målgruppe for formålet de driver med. Så får det være opp til hver enkelt å velge hvilket formål som de setter mest pris på :)

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...