Gå til innhold

Hvor langt kan man gå for å få publisert et bilde?

Anbefalte innlegg

Viser til en artikkel i VG Nett som tok for seg den tragiske ulykken på rv 170 mellom Fetsund og Bjørkelangen hvor en 46 år gammel mann omkom.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=158932

Artikkelen i seg selv er grei nok, men det jeg reagerer på er bildebruken og etterlyser en etisk diskusjon rundt dette.

Vi vet jo alle at tid er essensielt i nyhetssammenheng og jo før man får levert bilder jo bedre. Men så oppstår spørsmålet; hvor tidlig er *for* tidlig?

Selv går jeg aldri inn på et ulykkessted før skadestedsleder gir klarsignal, og/eller de forulykkede er fjernet eller tildekket, derfor synes jeg bildet som ble brukt i den aktuelle saken i VG er grotesk.

Selve ulykkesforløpet var så vidt jeg har forstått at personbilen skal ha kommet over i motgående kjørefelt hvor den traff vogntoget. Deretter skal bilen ha begynt å brenne. Troligvis var sjåføren på det tidspunktet allerede død, så rent medisinsk sett ville ikke utfallet ha vært annerledes.

Når bildet på VG Nett så viser bilen med små stikkflammer ut fra motoren blir jeg litt skremt over mentaliteten til den som må stå bak dette bildet. Vedkommende har faktisk prioritert å fotografere fremfor å gå ut og hjelpe til.

MMS-fotografen er sannsynligvis førstemann på åstedet, og dette konkluderer jeg med på følgende grunnlag; bilen har nettopp begynt å brenne og det er foreløpig ingen andre mennesker rundt vraket som hjelper.

Videre kan man anta at samme MMS-fotograf er en av de som blir omtalt i denne artikkelen;

http://www.indre.no/lokale_nyheter/article2412805.ece

Dette tror jeg på det grunnlag at hvis du sammenligner den røde bilen i speilet på MMS-bildet, ser du det er den samme bilen som står fremst i køen på bildet i den andre artikkelen. Det "mangler" en bil.

Riktignok kan vedkommende ha kjørt videre og stanset foran lastebilen, men det er en strekning på nesten hundre meter, og ifølge vitner skal som sagt de første bilene ha kjørt videre.

Burde VG ha stanset bildet under påskudd av at det var tatt for *tidlig*?

Eller er det greit at media signaliserer til allmenheten at det er viktigere å få tatt bilder enn å hjelpe til ved eventuelle ulykker?

Mvh Dan

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har lyst til å dele mine tanker angående hvor man kan ta et bilde og når man bør vente ved ulykker/katastrofer.

Jeg har vært på mange ulykker grunnet min jobb, og har bygget meg opp tanker om dette temaet gjennom tiden. Det er 1.juledag og begynner å bli seint, men jeg skal skrive ned noen tanker.

Hjelp den skadde

For det første bør man ikke bruke tid på kamera dersom du kan yte hjelp til de skadde. En skadd person er mye viktigere enn å få ett godt foto. De sekundene det tar å ta et bilde kan i enkelte tilfeller avgjøre hvorvidt en person overlever eller ikke.

Respekter dine medmennesker

Man bør ikke ta bilder av skadde/omkomne personer. Respekter menneskene du tar bilde av, og husk av den skadde/omkomne har pårørende..... (ville du likt å at noen hadde fotografert noen av dine nærmeste dersom de var skadd?)

Spør om du kan være til hjelp

Selv om det står 30 mennesker rundt et åsted, så sjekk om det trengs noen form for hjelp. Det kan hende du har en kunnskap/utstyr de andre ikke har, og at denne kunnskapen/utstyret kan hjelpe til.

Er skadestedet sikret?

Sjekk at skadestedet er sikret. Steng trafikken dersom det er på en vei, dette for å forhindre nye ulykker. Lag plass til ambulanse, brann, redningsbil(Falken/Viking mm), da disse må inn på åstedet.

Hva bør du ikke ta bilde av?

Ta ikke bilde av døde/skadde mennesker. Ta ikke bilde av noe som kan identifisere personene.

Dersom du likevel tar bilde av en død person/skadd person, så ikke publiser bildet uten vedkommenes/pårørenes samtykke. Men ikke spør om dette samtykket den nærmeste timen........Mange følelser, så la folk få ha sorgen i fred.

Vel, dette var noen tanker. Kort fortalt: Hva ville du ønsket dersom du var den skadde/pårørende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...