Gå til innhold

Er ungdommen idag mer kresne i matveien?

^fmj

Anbefalte innlegg

Eneste jeg blånekter å putte i meg er vel rødbeter.. liker rødkål tho. :p

Tror jeg kan fortsatt kalle meg ungdom(19).

Men må si meg enig i at noen ungdommer er kresne drittunger. :p

Hadde en kompis som surmulet og var teit bare fordi grandisen ikke var stekt akkurat sånn han liker den. Verste er at moren hadde ordnet den for han, og han satt der å saut å klaget over det mens hun hørte på.. stakkars kvinnfolk sier nå jeg. Klarte ikke å holde kjeft, så jeg sa at han burde faen med klare å vise mer respekt når han slipper å lage maten selv. :p

Samtidlig må jo jeg innrømme at med et par ting er jeg kansje kresen på tilberedingsmåten selv, men jeg har respekt nok til å holde kjeft om det med mindre jeg lager det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

syntes det høres litt ovverdrevent ut.

Det pleier å være de samme greiene som går igjen, og for det meste er det fisk. Men er ikke fisken tilbredt godt, så er den ikke god.

Jeg er ikke kresen, jeg spiser alt som har/hatt ryggmarg. skalldyr og slikt liker jeg ikke.

Dessuten er det sikkert bare noe de voksne tror, de mener bare at når de var ungdommer, så åt de alt.

Har en kollega han rundt 40, jeg 18. Han sier det at når han var på ca min alder så drakk de omtrent vær helg, slik som jeg gjør nå, men alikevell så skal de ha oss til å å tro at vi drikker dobbelt så mye som de gjorde...

Så ikke hør på de ;)

Lenke til kommentar

Jeg spiser alt, og i store mengder når jeg setter i gang :D

Ting som ikke frister, er kokte pølser, kylling og ribbe^^

Men jeg eter det også, siden det er tross alt spiselig, og for jævlig om det går i søpla.

Kjenner mange ekstremt pripne mennesker, og sorry, jeg har ikke respekt for dem. Det må være noe i oppveksten deres som gjorde dem slik.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske kresen i matveien, såpass skal jeg innrømme. Jeg har absolutt ikke noe imot hjemmelagd mat dog, og det er ofte bedre enn det man får kjøpt på restauranter og i diverse kebabsjapper. Nå som det er sagt ser jeg absolutt ikke noe galt i å skjemme seg ut nå og da med å spise ute, men det burde kanskje ikke bli noe man gjør hver bidige uke.

På en måte savner jeg barndommen da mor alltid hadde varm mat på bordet når man kom hjem fra skolen. :-)

Lenke til kommentar

Fins ikke noe som er bedre å eta en biff :w00t:

Det er det jeg kaller ornklig mat! :love:

"Vi" ungdommer har noen fæle tendenser til og drikke cola og eta fast food hele tida!.. Bytter ut frokost med boller fra coop og en halv liter cola, eller julebrus :thumbdown:

Cola og ana brus er jo det værste man kan få i seg omtrent.. Pluss at Bonaqua eller annet vann er MYE bedre en cola og fanta..

Hvis jeg en dag ligger mye på sofaen og heller i meg brus og potetgull, så blir jeg kvalm og svimmel etter en time eller noe.. (Å det er jeg stolt av :tease: )

Glad jeg ikke er noe særlig glad i godteri og brus :!:

Vann og ornklig mat er noe ungdommer burde ha i seg mer av, syns nå jeg :whistle:

Veit noe av dette er ganske of toppic, men ville bare få det ut :cool:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Noen fordeler skal man ha med å bo på en bygd. Der jeg kommer i fra er det nemmelig ikke gatekjøkken, kababsjapper, kiosker og bensinstasjoner. Dermed har man egentlig måtte klare seg med det man får servert hjemme (fisk som regel).

Det har kommet godt med etter at jeg flyttet hjemmen i fra. Da jeg gikk grunnkurs merket jeg at de fleste spiste sånn fredig "pasta" i fra Toro, Grandiosa, nuddler o.l. "hurtigmat". Jeg og han jeg bodde ilamme brukte som regel å lage litt mer "vanlig" mat, som f.eks. Spagetti (med saus og kjøttdeig), grøt osv.

Så konklusjonen min er at ungdom flest er mer kresne, og / eller latere når det kommer til å lage sin egen mat. I tillegg virker det som at vanlig norsk "husmannskost" er på vei ut.

På en måte savner jeg barndommen da mor alltid hadde varm mat på bordet når man kom hjem fra skolen. :-)

Ja!. Ingen ting er bedre enn å komme hjem etter 1 - 1,5 månder hjemmen i fra og få servert kjøttkaker!. :love:

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

ja! så mange som er kresne! o_o jeg er ikke så kresen selv, men nesten alle jeg kjenner er kjempe kresne. "nei, jeg liker ikke ditt, og heller ikke datt". De kommer jo til å få anoreksia jo hvis de fortsetter sånn <_< Men jaja, kjenner folk med god appetitt også da xD ^^ tihi

Lenke til kommentar

Ungdommer i dag har det for godt. De vet ikke hva sult er og mener at mat kan kastes selv om de så vidt har pirket i det. Blir så frustrert når en eller annen kaster hele nistepakken sin bare fordi pålegget er "feil".

Lenke til kommentar

Problemet i dag er ikke nødvendigvis at ungdom er mer kresne enn før, men at folk ikke er like flinke til å lage mat nå som før. Mattradisjonene vaskes ut blandt foreldregenerasjonene etter hvert som årene går, og foreldre har jo tradisjonelt vært de som vi i størst grad skal lære andre ting enn matte, norsk, engelsk osv fra. De generelle dagligdagse tingene kan ikke skolene pålegges å lære oss.

1. Jeg er hellig overbevist om at de som har vokst opp på bondegård etc. er flinkere til å lage mat enn de som er vokst opp i byen og andre tettsteder. Dette er selvsagt i overkant generaliserende, siden det er en masse folk som er dyktige med mat som ikke har opphav fra bondelandet, men jeg tør påstå at jeg til en viss grad har rett i dette.

2. Det blir mer og mer vanlig med skillsmisser og oppdelte familier, og det resulterer igjen i færre og færre familiemiddager. Middag blir ikke lenger en institusjon, men kun en nødvendighet og folk spiser hver for seg i større og større grad. Dette resulterer i at man ikke bryr seg om å eksperimentere med matlagingen i like stor grad som ellers, noe som igjen resulterer i generelt mindre kunnskap og evne til å lage god mat.

3. Vi jobber, studerer og bruker generelt mer tid på andre gjøremål og fritidsaktiviteter. Foreldre med barn i barnehage/skolealder orker ikke å bruke tid på kjøkkenet etter jobb, og terskelen for å kjøpe ferdigmat blir lavere.

4. Vi blir skremt av all slags ernæringseksperter, slankehysteri etc, slik at vi ikke tør å bruke de gode råvarene/tilsetningene, som f.eks. skikkelig fettmarmorert kjøtt, godt bacon, ordentlig smør, fløte og rømme. Fett og karbohydrater er jo den nye folkefienden. Alt skal være de lette variantene.

Noen av disse punktene glir litt inn i hverandre, men det får så være. Jeg generaliserer også, for det ville ha blitt for langt og tidkrevende å skrive så mye og utfyllende som jeg egentlig kunne ha gjort. Flere og flere av oss spiser for å leve, mot å leve for å spise.

Det som er litt forvirrende for undertegnede, er at folk bruker en hel masse penger på et stort og velutstyrt kjøkken når de skal bygge/kjøpe hus/leilighet, men vi kjøper mer og mer ferdigmat.

Selv er jeg så heldig at jeg har foreldre som er meget kyndige på kjøkkenet og ivrige på å eksperimentere, noe som resulterer i at jeg selv har mer interesse av å leke meg på kjøkkenet, noe som igjen resulterer i at jeg sjelden spiser ute, siden maten jeg blir servert hjemme samt lager selv, i de aller fleste tilfellene smaker bedre enn restaurantmat.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke ungdommen er MER kresne, vi bare har oppdaget andre matvarer som smaker bedre enn annen " Klassisk Norsk " mat.

Fisk er en av tingene jeg vet mange er kresne på, inkludert meg. Men når den er tilbredt riktig med god saus osv så er fisk faktisk noe av den beste maten jeg vet om!

Det er ikke maten i seg selv som er "vond" det er ferdigmaten og tilbredingen som gjør den vond.

Lenke til kommentar

Det er flere her i tråden som har påpekt det jeg også mener: Hvis barna blir bortskjemte i oppveksten, og bare får servert mat de "liker", ender de opp med et usunt kosthold, og vil kun spise junkfood.

Jeg er 16, og jeg er så allsidig i kostholdet som mulig. Spiser alt, bortsett fra rakfisk og liknende ekstreme ting. Står maten på bordet, spiser jeg den og er takknemlig nesten uansett hva det er.

Lenke til kommentar

JA! Vi er veldig kresne. Vi vil helst ha mer bearbeidet mat som ikke inneholder noe fiber :p

Men det fins jo unntak da. Mamma tvinger meg til å spise fisk annenhver dag. Jeg vil vel takke henne for det når jeg blir stor.

PS: foreldrene har mye ansvar også.

Lenke til kommentar

Når jeg var yngre, hatet jeg fisk.(all fisk)

Så en dag gaflet jeg vel uvitende i meg "kylling med karri" som pappa hadde laget, som da egentlig var stekt kveite dynket i karri. :p

De fleste liker mye mer enn de tror, gjelder bare å få de til å smake ordentlig på det.

Kan også nevne at det verste jeg visste var paprika, som jeg nå elsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...