Gå til innhold

Er ungdommen idag mer kresne i matveien?

^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er vell ikke " kresen " i kostholdet mitt, slutt å si at du er kresen hvis du feks. ikke spiser kebab, ikke drikker brus eller spiser godteri. Fordi da er man rett og slett smart.

Jeg må innrømme at jeg skulle ha spist mer frukt, kanskje litt mer grovt brød også. Men det er jo helt latterlig dyrt med frukt og grønt! Jeg skulle lage meg en salat til skolen, endte opp med en salat til 80 spenn ( Regn på det 80*5*45, noe rundt der.. ) Og det har jeg virkelig ikke råd til!

Lenke til kommentar

Lagt merke til det jeg også (dyrt for sunne ting)

Synes det burde være dyrere for en pakke med burgere på Rema enn ferdig blanda salat måltid.

Tror ungdommen går for det som er billig og godt spør du meg ;)

Om jeg hadde hatt nok penger skulle jeg kjøpt meg frukt og grønt hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Jeg velger å kalle meg selv ungdom fortsatt. Jeg og en på jobb bruker å dra på butikken i matpause for å kjøpe oss mat. Vi kjøper oss grove rundstykker, og en salatboks til 50,-. Totalt blir det vel 57,-.

Det er dyrt for lunsj. Men så går vi heller ikke skole da. Alt det sunne kompenseres med mange liter kaffe :roll:

Lenke til kommentar

Jeg jobber på McDonald's og spiser derfor hambuger i lunsjen. Off, når jeg sa det fikk jeg lyst å slutte.

Er nok ikke mange som spiser så usunt som meg, hvertfall ikke som bare veier 65 kg. Men så trener jeg 5 timer i uken, da + turer med hunden, og jobben på McDonald's er ikke så lett den heller. Regnet ut (med skritteller) at jeg gikk ca 2 mil per arbeidsdag + at jeg veiver jo også rundt med armene mens jeg løper undt der på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Jeg merker at jeg er mye mer kresen nå enn jeg var før. Det er ikke sånn at jeg nødvendigvis ikke liker maten, er bare at jeg ikke har lyst på.

Men jeg er egentlig ikke sånn kjempefan av vanlig middag (fiskegrateng, koteletter, pølse, kokt sei osv..), og siden mamma og pappa spiser i tre-tiden, og jeg ikke kommer hjem før i fem-tiden, så er det ikke så ofte at jeg spiser middag lenger. Nå har pappa fått det for seg at jeg er så kresen, og ikke liker noen ting. Men jeg liker det jo, er bare at jeg likegodt kan ta meg en brødskive enn å drive å varme opp middagsrester :cool:

Lenke til kommentar

Tror ikke de norske hjem er like flinke til å prøve ut nye ting som før. Hjemmelaget norsk mat er ikke like vanlig lengre. Tror det er uuuutrolig mange som vokser opp med usunn mat, noe som henger igjen når de blir eldre. Kresne folk har blitt oppdratt slik. De har fått "lov" til å nekte å prøve ut forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Jeg tror at det har med oppvekst å gjøre. Hvis moren og faren din ikke har hatt med sunde ting som grønnsaker o.l til et verdagslig måltid, vil du fortsette med det når du vokser...

7355705[/snapback]

Tror også noe av det kan skyldes dagens stress/mas. En vil spare inn tid der en ser det kan være muligheter for det. Enkelte tror halvfabrikata krever mindre forbredelsestid kontra hjemmelaget, noe som ikke alltid er tilfelle.

Lenke til kommentar

Ingen ting slår en hjemmelaga 3 retters fra bunn

Noe jeg lager, men kansje ikke dere.

Har ikke spist frosen pizza sia i begynelsen av mai, kebbab er så sjeldent at de har som regel bytta folka som er i kebab sjappa...

Jeg spiser alt stort sjett :D

Fisk til middag skulle jeg gjærne hatt vær dag... men det koster litt mye for min økonomi...

Ingen måltider kan spises uten grønnsaker... det er liksom finnishen på måltide og ha med noe grønt og godt :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg tror ikke ungdommene er blitt mer kresne, jeg tror det har noe med hva de er blitt vant til fra de vokser opp. Dersom de får kun junk og ferdigmat så er det jo ingen forutsetninger for å lære seg å like andre ting. I tillegg er slik mat veldig tilgjengelig hele tiden. Jeg tror det har mye med foreldrene å gjøre også, jeg har sett ganske mange familier som har tilrettelagt all mat rundt hva poden på 4-5 år liker. Må være slitsomt.

Lenke til kommentar

Foreldre kan helt klart påvirke barna sine i matveien, men om man ønsker å eksperimentere med forskjellige typer mat står man jo fritt til det.

Foreldre som gir barnet(a) sine bare det de har lyst på må være veldig slitsomt ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det går jo ut over ungene også. Om man f.eks lager spesialmiddager til ungene fordi man antar at de ikke liker det hele tiden, ender kanskje ungene opp med å omtrent nå tenårene og ikke ha smakt noe annet enn spaghetti, ketchup og kjøttdeig. Ikke verdens beste utgangspunkt for eksperimentering senere å ha blitt vant til lite krydret, lite smakfull, ensformig og kjedelig mat.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er mest det at de er kresene, bare lite villig til å teste nye ting og mangler tid til å teste ut. Jeg bruker ofte å teste nye matvarer/retter o.l Men, liten tid kombinert med at "det høres ikke godt ut, det vil jeg ikke teste" fører nok til at noen har ett noe "amputert" utvalg i matveien.

Lenke til kommentar
Det går jo ut over ungene også. Om man f.eks lager spesialmiddager til ungene fordi man antar at de ikke liker det hele tiden, ender kanskje ungene opp med å omtrent nå tenårene og ikke ha smakt noe annet enn spaghetti, ketchup og kjøttdeig. Ikke verdens beste utgangspunkt for eksperimentering senere å ha blitt vant til lite krydret, lite smakfull, ensformig og kjedelig mat.

7413052[/snapback]

Det har du nok mye rett i. Men man velger selv til syvende og sist da, selv om utgangspunktet er aldri så dårlig. Men om man levd på ting som du nevner hele livet, setter man nok seg selv fort i en matbås ja.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke man er så mye mer kresen i matveien, men matvanene endre.

Vi spiser rett og slett annen mat enn det man gjorde før i tiden. Be dine besteforeldre om å spise Chicken Masala, Tandori, Chop Suey eller annen "eksotisk" mat, så tror jeg en god del av dem vil rynke på nesen og si "potet?".

Men jeg mener også at man kan lære seg å like veldig mye. Smak er mye vanesak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...