Gå til innhold

En nyhetsopplesning til ettertanke

Anbefalte innlegg

Kom over denne nyhets opplesingen på YouTube, og den fikk meg til å tenke kraftig.

Er avhengighet til spill vokst så stor at det når er påtide å informere mer om dette problemet til allmenheten?

Jeg er selv en gamer, men er dog ikke avhengi av noe spill. Dessverre finner jeg at mye av min tid går til å spille spill som Oblivion, Half-Life 2 og gamle klassikere som Dungeon Keeper 2 og Theme Hospital. Klokken er 03.20 og jeg er fremdeles oppe, etter å har spillet Dungeon Keeper 2 i 4 timer.

Er det noe vi kan gjøre med dette problemet?

Min mening er at det er påtide at dette problemet blir mere opplyst i media. Foreldre er første forskansning mot denne avhengigheten, der de kan sette ned restriksjoner for hvor lenge barna får spille. Dog dette fungerer bare for de som er barn fremdeles, det er værre med dem som er myndige og styrer for seg selv. Det er her vi trenger et tilbud fra det offentlige, for å hjelpe folk til å takle disse problemene som spill dessverre har blitt for enkelte, på lik linje som avhengighet for spillautomater er blitt opplyst.

Jeg sammenligner avhengihet av spilling med alkohol og dop. Er du hekta er det ufattelig vanskelig å komme seg ut av det. Jeg snakker da ikke bare om World of Warcraft, selv om den er det største "problemet" på markedet i dag, men andre online spill som Counter-Strike.

Spilling i seg selv er ikke problemet, problemet er når dette tar over livet, hvor du slutter i jobben, kutter ut venner og tenker bare på spillet.

Hva er andres meninger om dette, er det bare jeg som over reagerer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har flere ganger reagert på "geeks" som spiller disse spilla til langt på natt. Noe av greia er vel at man får et slags oppheng i at jeg skal klare dette brettet/oppdraget osv - så skal jeg legge meg.

At det er noe avhengighetsskapende ved dataspill er vel ingen hemmelighet. Folk som hele tiden sitter å spiller WoW må ikke ta seg sammen, de må få hjelp. Når en virtuell verden blir viktigere enn den virkelige er man like ute å kjøre som en halvnarkoman grensetestende 17-åring.

Media og "staten" bør kanskje få litt fokus på dette, det er mange som ikke har det så veldig bra. Så jeg synes ikke du overreagerer.

Endret av qxvrea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...