MrVilla Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Hei der! Jeg vil oppgradere fra AMD 900MHz til AMD XP 2000. Har ett HK som har en slik kt133a chip, og på produsentens (HK) si side, så står det at nyeste oppdatering vil støtte til og med XP2200+ Men hvilken økning i ytelse vil jeg få når jeg kun har SDRAM? Hva vil det si hvis jeg i tillegg kjøper ett nytt HK med DDR-støtte? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 En XP2000+ går på 1667MHz mot din gamle på 900MHz. Da skal ytelsen bli opp til 85% høyere i ekstremt CPU-intensitive situasjoner. Den generelle ytelsen bestemes av mange ting og siden resten av systemet er det samme så vil den merkbare forskjellen være betydelig mindre enn 85%. Hvis du samtidig oppgraderer til hovedkort for DDR-ram (og da følgelig med ny RAM-brikker også) så vil du: * Doble minnebåndbredden (100% forbedring) og få en god del merkbar ekstra ytelse ut i fra det. Igjen er det kun ekstremt minne-båndbredde-krevende situasjoner som gir deg full utnyttelse av den ekstra båndbredden. * Få utnyttet forbedringene av DDR-støtten i XP-prosessorene. Noe som gir 5-10% ekstra ytelse i på toppen av det hele. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en XP2000+ nå siden de er såpass billige og ventet en stund før jeg ville solgt hele rukla og kjøpt nytt HK, CPU, ram osv. Lenke til kommentar
ha-ha Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Hei! Jeg vurderer samme oppgradering selv etterhvert. Etter min vurdering får jeg mest regnekraft for pengene ved å oppgradere til en XP 2X00+, uten å bytte ut HK + RAM. Jeg kjører en del beregninger som ikke bruker minnet intensivt. Disse vil kunne kjøres helt i CPUens hurtigminne (såvidt jeg forstår). Da vil hastighetsforbedringen følge klokkefrekvensen til CPUen og ikke våre begrenset av minnebussen. Kan minnet ditt kjøres på 133 MHz? Jeg antar at du har 100 MHz fsb nå. Dette vil kunne gi en merkbar hastighetsforbedring. Athlon XP har også et utvidet instruksjonssett (SSE) sammenlignet med en vanlig Athlon. En del programmer vil kunne utnytte disse. For min del akter jeg å vente noen måneder, til neste generasjon Athlon blir tilgjengelig. Da vil jeg kjøpe en billig XP 2600+, som er den kraftigste prosessoren støttet av mitt HK. Neste store oppgradering for min del vil nok bli til en Athlon 64 med høyhastighets minne om et års tid. ha-ha Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Jeg brukte tidligere et Asus a7v133 (kt133a chipset) og en Duron 800MHz CPU. Oppgraderte til en XP1800+ og ytelsesøkninga var veldig merkbar :smile: En av vennene mine satt på et Epox kort med kt133a chipset. Han oppgraderte fra T-bird 800 og også han var veldig godt fornøyd med oppgraderinga som koster godt under tusenlappen. Jeg har senere bytta ut hovedkortet med et DDR basert. Den oppgraderinga kommer på ca 1500kr og vil øke ytelsen mindre enn det CPU oppgraderinga koster. Å bytte til DDR er en helt kurant oppgradering, men ikke noe must. Jeg er ikke i tvil om at oppgradering til en XP2000+ vil være en god oppgradering :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå