Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fikk med en sak som er lignede en sikring...

jorn89

Anbefalte innlegg

jeg hadde bestilt en kondensator,fikk den i dag og så lurer jeg på om det fulgte med en motstand slik at man kan lade og tappe kondensatoren for strøm . fikk med en sak som ligner på en sikring har lagt et bilde med for at dere skal se hva jeg snakker om^^.. håper på gode svar.

post-113389-1163633059_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er, som du riktig antar, en motstand som du kobler i serie med plusskabelen ved opplading av kondensatoren. Ikke hold i denne med fingrene da den blir glovarm, lodd eller koble den med kabelsko el.l i serie på kabelen du skal lade opp kondensatoren med.

Lenke til kommentar

Skal ikke si at dette svaret er 100% sikkert, men jeg tror dette er en motstand som bruker glødelampe-prinsippet. Det er vel slik fordi at du skal kunne se når kondensatoren er utladet. Syns selv det høres logisk ut. Inni den er det en glødetråd med en viss motstand som bruker effekten den "stjeler" til å lage lys.

Og da blir den selvsagt, som Jalla sier, veldig varm.

Lenke til kommentar
burde jeg ladde kondensatorern før jeg kobler den til forsterkeren? har en billig kondensator  til 260kr som jeg vant på qxl.no =) er det da noe vits??

7309276[/snapback]

Du skal bruke denne "lyspæren" når du lader kondensatoren opp for første gang.

Sjokklading av en kondensator er IKKE bra!

Den lille kondensatoren kan du bruke fremme med CD-spilleren din (hvis du absolutt MÅ bruke den).

Mvh

Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...